MarkkinointiUutiset
MarkkinointiUutiset
Uusimmat
Media
Ilmiöt
Luovuus
Näkökulma
Digitaalisuus
Brändit
Toimistot
Mainonta
Etusivu
Media
Ilmiöt
Luovuus
Näkökulma
Digitaalisuus
Brändit
Toimistot
Mainonta
Tekijät
Ota yhteyttä
Tietosuojaseloste
Artikkelit joiden aihe on
Ympäristö
Brändit
Suomalaislähtöinen designtoimisto brändäsi maailman ensimmäisen kuluttajamarkkinoille suunnatun laboratoriovalmisteisen pihvin
Brändin kannalta kyse on myös kokonaan uudenlaisen tuotekategorian luomisesta.
Mikko Perttunen
Brändit
Muotiverkkokauppa Ivalo.com lanseerasi vastuullisuusvalidionnin viherpesun ehkäisemiseksi
Työkalu on kerännyt jo kansainvälistä huomiota.
Mikko Perttunen
Ilmiöt
Suomalaisten suhtautuminen vihreään siirtymään muita Pohjoismaita nihkeämpää
Vain hieman yli puolet suomalaisista näkee ilmastonmuutoksen vakavana tai hyvin vakavana ongelmana.
Mikko Perttunen
Ilmiöt
Kuluttajatutkimus: Suomalaiset etsivät nyt laatua, mutta halvalla – ja ilmasto toivottavasti kiittää
Luova toimisto Kuudennen tekemä tutkimus kertoo, että turvallisuushakuiset kuluttajaryhmät eivät olekaan kasvaneet odotettuun tapaan.
Mikko Perttunen
Brändit
Hasan & partnersin Metsä Springille tehty brändityö palkittiin D&AD Awardseissa
Palkinto on suomalaistoimistoille harvinaista herkkua.
Mikko Perttunen
Luovuus
Pohjois-Karjala palkkasi kesätöihin kolme vaatesuunnittelijaa – vaihtuvatko farkut verkkarihousuun?
Pohjois-Karjala on tänä vuonna Flow-festivaalien virallinen kumppani.
Mikko Perttunen
Toimistot
Netprofilen ilmastotavoitteille kansainvälinen SBT-sertifikaatti
Sertifioinnin edellytyksenä on läpinäkyvä ilmastotyö, päästövähennystavoitteiden asettaminen ja sitoutuminen niihin uskottavasti.
Satu Hurme
Digitaalisuus
Alma Media alkaa mitata digitaalisen mainonnan hiilijalanjälkeä
Päästökuormaan vaikuttaa jokainen mainonnan osa.
Mikko Perttunen
Digitaalisuus
Minecraftin mahdollisuudet huomattu markkinoinnissa – myös kiinteistöalan suuri toimija Caverion hyödyntää peliä koululaisille järjestetyssä kilpailussaan
Tavoitteena on lisätä alan houkuttelevuutta tulevaisuuden tekijöiden parissa.
Mikko Perttunen
Digitaalisuus
Työharjoittelija loi peliympäristöä, ja voittajan valitsee Lakko – Helenin kampanjassa lapset oppivat energiamuodoista Minecraft-pelin kautta
Isossa osassa koteja kaivataan tukea energiakasvatukseen.
Mikko Perttunen
Ilmiöt
Energiayhtiö ja ympäristöjärjestö paiskaavat kättä kampanjavideolla – erikoislaatuinen yhteistyö on ennen kaikkea keskustelunavaus
Tarkoituksena on, että molemmat osapuolet voivat ottaa toisistaan oppia.
Mikko Perttunen
Brändit
Tutkijat: S-ryhmän hankintaketjujen luontohaitoista valtaosa syntyy Suomen ulkopuolella
Yritykset kehuskelevat mielellään pienellä hiilijalanjäljellään, mutta suomalaisessa pilottihankkeessa kehitetään työkalua luontohaittojen kartoittamiseen.
Mikko Perttunen
Brändit
Turun kaupunginkirjasto toi yhdessä Toyotan kanssa sähköauton lainattavaksi kirjastosta
Lainausajat vietiin käsistä alle puolessa tunnissa.
Mikko Perttunen
Teollisuuspäästöistä tehtyä suihketta huippumallin kasvoille
Kampanja jäljittelee kauneusbisneksen perinteistä mainoskuvastoa.
Mikko Perttunen
Brändit
Kiilto suunnittelee uudelleentäytettävien pakkausten tuomista kuluttajamarkkinoille
Yrityksen tavoitteena on, että 70 prosenttia pakkauksista on uudelleenkäytettäviä, uusiutuvia tai kierrätysmateriaalista valmistettuja vuoteen 2025 mennessä.
Satu Hurme
Mainonta
World Visionin ja TBWA\Helsingin kampanja nousi maailman parhaiden vastuullisuuskampanjoiden listalle
Toimitusjohtaja Sami Tikkanen myöntää, että jättiläisten seurassa näyttäytyminen vetää nöyräksi.
Mikko Perttunen
Ilmiöt
Yritysten ihmisoikeusvastuussa paljon parannettavaa, sanovat asiantuntijat
Suomalaisyrityksillä on hyviä aikeita ihmisoikeuksien parantamiseen, mutta käytännön toimet ovat jääneet alkutekijöihin.
Satu Hurme
Brändit
Nämä tuotteet kestävät nettiyhteisön mukaan aikaa – Klarna selasi Redditiä tekoälyn avulla ja selvitti kehutuimmat kestotavarat
Laadusta ja kestävyydestä on tulossa entistä tärkeämpi tekijä ostopäätöksille.
Mikko Perttunen
Mainonta
Finnairin mainos äänestettiin Vuoden huiputukseksi: “Oppikirjaesimerkki viherpesusta”
Yleisöäänestyksellä järjestetyssä kilpailussa ääniä saivat myös metsä- ja energia-alan toimijat.
Satu Hurme
Ilmiöt
Verkkokaupan kasvu vaikuttaa myös tuotepakkauksiin – tarpeet ovat erilaiset kuin kivijalkaliikkeissä
Yhdysvaltalaistutkimuksen perusteella valtaosa verkkokauppaa tekevistä brändeistä ja yrityksistä on muuttanut pakkauksiaan koronapandemian myötä.
Mikko Perttunen
Ilmiöt
Greenpeacen Vuoden huiputus -kilpailu tulee taas – tässä ovat ehdokkaat vuoden vastuuttomimmaksi markkinointi- ja viestintäteoksi
Short-listalle päätyi isoja pörssiyhtiöitä.
Mikko Perttunen
Ilmiöt
Junamatkustamista suosivat yritykset saavat nimikkoreittejä Suomen junaverkostosta
VR:n tavoitteena on kannustaa yrityksiä päästöttömään työmatkustamiseen.
Satu Hurme
Brändit
Nämä suklaat menestyivät tai floppasivat vastuullisuusasioissa – suomalaisbrändi ei näytä täydellistä esimerkkiä
Chocolate Scoreboard "palkitsi" myös vuoden hyvän munan ja vuoden mätämunan.
Mikko Perttunen
Näkökulma
Finnairin tuore kampanja on kuluttajaa harhaanjohtavaa viherpesua ja kaivaa kuoppaa kaikillle vastuullisuusviestintää tekeville brändeille
Lentoyhtiö Finnair ”unohti” kertoa, että 750 tonnilla uusiutuvaa lentopolttoainetta on ilmeisimmin minimaalinen merkitys yhtiön kokonaispäästöihin, kirjoittaa MarkkinointiUutisten päätoimittaja Iina Kansonen.
Iina Kansonen
Brändit
72 prosenttia suomalaisista kertoo, että vastuullisuus vaikuttaa heidän ostopäätöksiinsä
Suomessa suhtaudutaan yritysten vastuullisuusviestintään melko positiivisesti.
Mikko Perttunen
Brändit
Kuluttajamielikuvia mittaava Sustainable Brand Index: Tässä ovat vuoden 2023 nousijat ja laskijat – koko listan pohjalla on kyytisovellus Uber
Laskijoissa korostuvat energia ja autoilu.
Mikko Perttunen
Brändit
Nämä brändit ovat kuluttajien mielestä vastuullisimpia – Valio palasi listan kärkeen vuoden tauon jälkeen
S-ryhmä oli Sustainable Brand Indexin kymmenen kärjessä vahvasti edustettuna.
Mikko Perttunen
Ilmiöt
Ultrapikamuoti ei ole tervetullut Suomeen, vaatii Tisen kampanja
Kritiikin kohteena on erityisesti kiinalainen verkkokauppa Shein.
Mikko Perttunen
Brändit
Ruotsalaiset kauppaketjut ottavat Sini-brändin tuotteita valikoimiinsa
Vuosi sitten lanseeratut puhdistusainetabletit tulevat Ruotsin kivijalkaliikkeisiin kevään aikana.
Satu Hurme
Brändit
Visit Finland tuotteistaa suomalaisen onnellisuuden
Kymmenen matkailijaa ympäri maailman pääsee etsimään sisäistä suomalaistaan.
Mikko Perttunen
Ilmiöt
Kysely paljastaa: Suomalaisilla ei ole varaa ottaa kestävää kehitystä kulutuksessaan huomioon, vaikka haluaisivatkin
Tutkimukseen vastanneet korostivat brändien läpinäkyvyyttä ja rehellisyyttä.
Mikko Perttunen
Brändit
Lappibrändin lumettoman ajan vetonauloina keskiyön aurinko ja ruska – työ Lapin kesän tunnettuuden eteen vaatii pitkäjänteisyyttä
Maaliskuussa lanseerattava Trust the Wilderness aloittaa useamman vuoden kestävän kampanjasarjan.
Mikko Perttunen
Ilmiöt
Futurice alkaa herätellä asiakkaitaan kokonaisvastuullisuuteen
Perinteisten taloudellisten mittareiden rinnalla liiketoimintaa on syytä tarkastella myös kestävyyden näkökulmasta.
Mikko Perttunen
Mainonta
Kasviliha kiellettiin – KHO linjasi, mitä sanoja kasviperäisten tuotteiden markkinoinnissa saa käyttää
Kasvipohjaisille elintarvikkeille ei ole vakiintunut virallisia nimikkeitä. Suomen lisäksi monessa muussa Euroopan maassa pohditaan, onko kasviliha harhaanjohtava nimitys markkinoinnissa.
Satu Hurme
Mainonta
Digimainonnallakin on hiilijalanjälki – Adform aloittaa yhteistyön asiakkaidensa päästöjen hillitsemiseksi
Scope3:n Ratkaisu tuodaan kaikkien asiakkaiden käyttöön tämän vuoden aikana.
Mikko Perttunen
Brändit
Kanta-asiakkaat valitsivat kohteet Partioaitan Ympäristöbonukselle: näille tahoille 150 000 euron potti jaettiin
Raha hyväntekeväisyyteen kertyy Partioaitan kanta-asiakasjärjestelmän kautta.
Mikko Perttunen
Mainonta
Mihin tarpeeseen ruokamainokset vetoavat? Uusi oppimateriaali ohjaa tutkimaan ruokamainontaa myös ekologisuuden näkökulmasta
Ruoasta liikkuu valtavasti ristiriitaista ja virheellistäkin tietoa.
Mikko Perttunen
Brändit
Maailman vastuullisimmat yritykset laitettiin taas järjestykseen – mukana neljä suomalaisyritystä
Konsulttiyritys Corporate Knights on listannut jälleen maailman sata vastuullisinta yritystä.
Iina Kansonen
Näkökulma
Vihreä kuluttaminen on vaarallinen myytti, joka täytyy räjäyttää kappaleiksi
Kirjoitin kirjan siitä, miten brändit voivat markkinoinnin keinoin edistää sekä omaa bisnestään että olla mukana pelastamassa maailmaa ilmastonmuutokselta. Olin väärässä, kirjoittaa MarkkinointiUutisten uusi kolumnisti Petteri Lillberg.
Petteri Lillberg
Brändit
Markkinoinnissa on syytä välttää sanoja ilmastoystävällinen, kestävä, vihreä ja hiilineutraali, sanoo uusi suositus
Keskuskauppakamarin liiketapalautakunnan mukaan ympäristöväittämiä käytetään markkinoinnissa huolimattomasti.
Iina Kansonen
Näkökulma
Vastuullisuuskoulutuksessa ei ollut miesten vessaan jonoa
Yritykset tarvitsevat johtajia, joille vastuullisuus on muutakin kuin juhlapuheita, kirjoittaa Anssi Järvinen.
Anssi Järvinen
Brändit
Vaatebrändien ilmastotavoitteet eivät vähennä toimialan päästöjä riittävän nopeasti
Finnwatchin tuoreen selvityksen mukaan edistyksellisimpienkin yritysten ilmastotoimissa on suuria puutteita.
Satu Hurme
Ilmiöt
Vastuullisuuden pitää olla osa liiketoimintaa, linjaa Måndagin perustaja Arto Sivonen
Sivosen mukaan vastuullisuudessa piilee isot bisnesmahdollisuudet, joihin suomalaisyritysten pitäisi tarttua.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Nämä sosiaalisen vastuullisuuden teemat ovat tärkeimpiä suomalaisille
MarkkinointiUutisten ja tutkimustoimisto IROResearchin tutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisista toivoo yrityksiltä konkreettisia tekoja sosiaalisen vastuullisuuden eteen.
Toni Rajamäki
Brändit
Spinnovan kaupallistamissuunnitelma etenee: yhtiö tuo Haltin kanssa kuluttajamarkkinoille uuden parkatakin
Ennen Halti-mallistoa Spinnova kertoi tuovansa markkinoille ensimmäisen kaupallisen mallistonsa Marimekon kanssa.
Satu Hurme
Brändit
Kohu St1:n ja Tahdon kumppanuuden ympärillä jatkuu – Greenpeace ja Elokapina: “Fossiiliyhtiön on lopetettava viherpesu”
Talviurheilijoiden ilmastojärjestöt Protect Our Winters Finland ja Save Pond Hockey ilmoittivat aiemmin jäädyttävänsä yhteistyön Tahdon kanssa.
Toni Rajamäki
Brändit
Talviurheilijoiden ilmastojärjestöt syyttävät St1:stä viherpesusta – näin energiayhtiöstä vastataan
Protect Our Winters Finland ja Save Pond Hockey keskeyttivät yhteistyönsä Urheilun ja liikunnan kulttuurikeskus Tahdon kanssa, koska St1 sponsoroi järjestön näyttelyä.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Talviurheilijoiden ilmastojärjestöt jäädyttävät kumppanuutensa Urheilun ja liikunnan kulttuurikeskus Tahdon kanssa “irvokkaan” sponsorin takia
Sponsoriyhteistyö täyttää viherpesun tunnusmerkit, sanovat Protect Our Winters Finland ja Save Pond Hockey.
Toni Rajamäki
Brändit
Haglöfs pitää linjansa: sulkee liikkeensä Black Fridaynä
Ruotsalaisbrändi on liiallista kuluttamista vastaan.
Toni Rajamäki
Brändit
Tekstiilien korjaamisesta helppoa tekevä Vaatelaastari palkittiin Vuoden vastuullisuustekona
Keskuskauppakamarin järjestämässä kilpailussa finalistien valinnassa painotettiin perinteisten toimialojen kehittämiä vastuullisempia toimintamalleja.
Satu Hurme
Brändit
Kalevala Korun uusi mallisto perustuu kiertotalouteen: käytettyjen korujen myynnillä tavoitellaan merkittävää kasvua
Korubrändin tavoitteena on, että käytettyjen korujen myynti kattaisi neljänneksen kokonaismyynnistä vuoteen 2025 mennessä. Kalevala Koru tavoittelee liikevaihdon kolminkertaistamista tällä vuosikymmenellä.
Satu Hurme
Ilmiöt
Neljännes kaikista pääomasijoituksista kohdistuu ilmastoteknologiaan
Tuoreen tutkimuksen mukaan nyt sijoitetaan päästövähennyksiä mahdollistaviin teknologioihin. Ilmastosijoituksissa näkyy myös huolestuttavia trendejä.
Satu Hurme
Digitaalisuus
Mitä digimarkkinoinnista pitää tietää juuri nyt?
Dagmarin Miikka Rahikaisen mukaan metaversumista kannattaa olla jo kartalla, kuten myös digimarkkinoinnin ympäristövaikutuksista.
Toni Rajamäki
Brändit
Kansainvälisten huippubrändien kanssa yhteistyötä tekevän Spinnovan ratkaisu pääsi mukaan Time-lehden maailman parhaiden keksintöjen joukkoon
Tekstiilien valmistustapaa muuttava Spinnova on palkittu ulkomailla monta kertaa.
Toni Rajamäki
Brändit
Metsä Board voitti Suomen kiertotalous- ja laatupalkinnot
”Roolimme fossiilittoman kiertotalouden edelläkävijänä vaatii jatkuvaa ajattelutapojen haastamista ja uusien toimintamallien omaksumista", sanoo Metsä Boardin toimitusjohtaja Mika Joukio.
Toni Rajamäki
Toimistot
Drama Queenin ja Nesteen kampanja ylsi The Drum Awardsin B2B-kilpailun finaaliin
Suomalaistyö kilpailee parhaan PR-kampanjan tittelistä.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Suomen vastuullisin tuote on valittu
Suomen vastuullisin tuote julkistettiin Kestävän elämän tapahtumassa Helsingin Kattilahallissa sunnuntaina.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Näin markkinoinnin ammattilaiset kommentoivat Patagonian yllätyspäätöstä
Patagonian omistaja päätti antaa yrityksensä voittoa tavoittelemattomalle järjestölle.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Eurooppalaiset jättiyhtiöt sortuvat häpeilemättömään viherpesuun somessa, kertoo Harvardin tutkimus
Tutkimuksessa tarkasteltiin muun muassa suurimpia autobrändejä ja lentoyhtiöitä.
Toni Rajamäki
Toimistot
🔍 Måndag toivoo yritysten välille entistä enemmän yhteistyötä vastuullisuuspesun kitkemiseksi
Yrityksen menestyksen ainoa mittari ei saa olla tulos, vaan myös se, millaisen positiivisen vaikutuksen yritys on tehnyt yhteiskuntaan, sanoo Arto Sivonen.
Toni Rajamäki
Luovuus
Suomalaisen Hellonin palveluinnovaatio sai kovan tunnustuksen
Hellonin ratkaisu sai ranskalaiset maanviljelijät siirtymään vähäpäästöisiin lannoitteisiin.
Toni Rajamäki
Brändit
Patagonian omistaja antaa miljardiyrityksensä pois taistellakseen ilmastokriisiä vastaan
Vastuullisuudestaan tunnettu vaatealan yritys kuuluu jatkossa voittoa tavoittelemattomalle järjestölle.
Toni Rajamäki
Brändit
Fiksuruoka osoitti arvonsa kuluttajille ja maapallolle haastamalla tunnetut ravintola-alan vaikuttajat elämään hävikkiruoalla – “Palvelumme on relevantimpi yhä laajemmalle joukolle”
Fiksuruoka tuo Hävikkiviikolla näyttävästi esiin, miksi hävikkiruokaa kannattaa ostaa.
Toni Rajamäki
Brändit
🔍 Sinituote lanseerasi täysin uudenlaisen tuotteen, jota kuluttajatkin innostuivat markkinoimaan: ”Syy tuotteen kehittämiseen oli puhtaasti ekologinen”
Sinituotteella on laskettu, että uuden puhdistusainetabletin ansiosta pesuainekuljetusten hiilijalanjälki pienenee 98,7 prosenttia ja kertakäyttöisiä suihkepulloja ei tarvita enää laisinkaan.
Iina Kansonen
Ilmiöt
Monet suomalaiskuluttajat pitävät tärkeänä, että brändit toimivat vastuullisesti – ostotilanteessa määräävät kuitenkin muut tekijät
40 prosenttia suomalaiskuluttajista pitää tärkeänä, että brändit käyttäytyvät ympäristön näkökulmasta kestävällä tavalla.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Kuusi merkittävää suomalaistoimijaa vauhdittaa yritysten vastuullisuussiirtymää järjestämällä tilaisuuden, jossa ei puhuta “bullshittiä”
Järjestäjäorganisaatioina ovat muun muassa Elinkeinoelämän keskusliitto EK ja Business Finland.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Fossiilisten polttoaineiden mainonta loppuu Ranskassa
Ranska on Euroopan ensimmäinen maa, joka teki linjauksen. Aihe on nostettu tapetille Suomessakin.
Toni Rajamäki
Brändit
Huippubrändien kanssa yhteistöitä solminut Spinnova ja Marimekko tuovat markkinoille ensimmäisen kaupallisen yhteistyömallistonsa
Spinnovan tuoteinnovaatio on herättänyt globaalien vaatejättien kiinnostuksen.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Yli puolet suomalaisista uskoo muotiteollisuuden syyllistyvän viherpesuun
Monet kuluttajat olisivat valmiita maksamaan nykyistä enemmän vastuullisemmin tuotetuista vaatteista.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Asiantuntija listaa kuusi keinoa, joilla yritykset voivat saavuttaa radikaalin läpinäkyvyyden
Doconomyn Mathias Wikströmin mukaan yritysten pitäisi muun muassa tuoda tuotteidensa hiilijalanjälki esiin ja tehdä yhteistyötä vaikuttavuusalan toimijoiden kanssa.
Toni Rajamäki
Näkökulma
Kolme Cannesissa menestynyttä kampanjaa, joista sinun tulee tietää
Jokaisen brändin pitäisi tutustua omiin arvoihinsa ja miettiä niiden pohjalta tapoja tuoda positiivinen vaikutus yhteiskuntaan, kirjoittaa Toni Rajamäki.
Toni Rajamäki
Luovuus
AB InBev päätyi muutama vuosi sitten linjaukseen, joka teki yhtiöstä maailman luovimman markkinoijan – näillä keinoin menestys syntyi
Maailman suurin panimoyhtiö on voittanut viime vuosina kymmeniä leijonapystejä.
Toni Rajamäki
Mainonta
🔍 Patagonialle kyytiä, Valiolle kiitosta – näille brändeille tuore Viherpesuopas ja sen tekijät jakavat kritiikkiä ja tunnustusta
Iso osa yritysten vastuullisuusviestinnästä on hyvesignalointia, liioittelua tai viherpesua, sanovat Antti Isokangas ja Jani Niipola. He kehottavat yrityksiä vuoropuheluun aktivistien kanssa.
Iina Kansonen
Toimistot
Salla 2032 -kampanja keräsi huiman palkintopotin The One Show’ssa
House of Lapland on saanut työllään viimeisen vuoden aikana useita kansainvälisiä pystejä.
Toni Rajamäki
Brändit
Robin Baden perustama bränditalo on kerännyt jo lähes 50 miljoonan dollarin rahoituksen
Bade perusti Jonne Välilän ja Erika Ottelan kanssa viime vuonna yrityksen, joka ostaa ja kehittää kuluttajabrändejä.
Toni Rajamäki
Brändit
“Olemme harmissamme siitä, että mainontaamme pidetään viherpesuna” – Fortum kommentoi Vuoden huiputus -kilpailua
Fortum “voitti” Greenpeacen myöntämän kilpailun, jossa valittiin kuluneen vuoden törkein tai harhaanjohtavin fossiilimainos.
Toni Rajamäki
Brändit
Suomalaisyritys solmi yli sadan miljoonan euron sopimuksen muotijätin kanssa
Infinited Fiber on tehnyt jo aiemmin sopimukset monien kansainvälisten huippubrändien kanssa.
Toni Rajamäki
Toimistot
Framme yhtiöitti oman digitaalisen palvelunsa, jotta mainostajat pystyvät tekemään entistä vastuullisempia päätöksiä
Framme kehitti työkalun ympärille uuden brändin, jotta innovatiivisesta keksinnöstä saadaan revittyä paras potentiaali irti.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Tutkimus: Sosiaalisessa markkinoinnissa ei aina kannata lähteä liikkeelle yksilöihin vetoamisella
Ulla-Maija Sutinen esittää väitöskirjassaan, kuinka ruokahävikin vähentämistä voidaan edistää sosiokulttuuriseen muutokseen pyrkivän sosiaalisen markkinoinnin avulla.
Toni Rajamäki
Toimistot
Greenpeace korostaa markkinointitoimistojen roolia ilmastonmuutoksen torjumisessa
Greenpeacen aktivistit valtasivat lavan Vuoden huiput -kisassa herätelläkseen markkinoijia.
Toni Rajamäki
Brändit
Vaisala nousi Euroopan ilmastojohtajien terävimpään kärkeen – yhteensä 20 suomalaisyritystä mukana FT:n listalla
Vaisala nousi 14. sijalta viidenneksi. Suomalaisista seuraavana tulevat Fortum ja Tokmanni.
Toni Rajamäki
Brändit
Neste yhteistyöhön supersuositun Coldplay-yhtyeen kanssa: maailmankiertueen hiilidioksidipäästöt puolitetaan suomalaisvoimin
Neste toimittaa Coldplaylle uusiutuvaa lentopolttoainetta lentomatkojen päästöjen vähentämiseksi.
Toni Rajamäki
Toimistot
Kahdelle suomalaistoimistolle tunnustusta Fast Companyn maailmaa muuttavien ideoiden kilpailussa
House of Laplandin Salla 2032 -kampanja voitti oman sarjansa, TBWA\Helsingin työ ylsi finaaliporukkaan.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Liki neljäsosa suomalaisista aikoo kuluttaa aiempaa kestävämmin IPCC:n tuoreen ilmastoraportin tulosten seurauksena
Etenkin nuoret aikuiset ovat valmiita muuttamaan kulutustottumuksiaan. Liki puolet suomalaisista kokee, että aiemmat muutokset ovat riittäviä.
Toni Rajamäki
Mainonta
Fortumin fossiilimainos ylivoimaiseen voittoon Vuoden huiputus -kilpailussa
Greenpeacen järjestämässä kilpailussa valittiin kuluneen vuoden törkein tai harhaanjohtavin fossiilimainos.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Tällaisia ilmastotekoja suomalaiskuluttajat ovat tehneet: kierrättäminen ja pikamuodin karsiminen suosiossa, rahalahjoitukset vain harvojen juttu
MarkkinointiUutisten ja IROResearchin tutkimuksen mukaan monet suomalaiset ovat tehneet ympäristön kannalta aiempaa kestävämpiä ratkaisuja.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Suomalainen teknologiayhtiö lanseerasi maailman ensimmäisen avoimen vaikuttavuusdata-alustan – “Vaikutusdatasta on puuttunut läpinäkyvyys ja vertailukelpoisuus”
Uprightin ensimmäinen versio sisältää dataa jopa yli 700 yrityksestä.
Toni Rajamäki
Brändit
Mielenkiintoisimmat markkinointiuutiset maailmalta: Eläinten oikeuksia puolustava Peta kasvatti kampanjallaan McDonald’sin myyntiä
McDonald's sai yllättävää vetoapua kasvipohjaisen hampurilaisen myyntiin. Netflix harkitsee mainosten tuomista palveluunsa. Disney on luonut emotionaalisimman siteen kuluttajiin, kertoo tuore tutkimus
Toni Rajamäki
Brändit
Tokmannin asiakkaat voivat jatkossa valita uusiutuvalla energialla toteutetun kotiinkuljetuksen
Kauppaketju on aloittanut yhteistyön ruotsalaisen Budbeen kanssa.
Toni Rajamäki
Brändit
“Ei, emme ole vielä Suomen vastuullisin brändi” – tällaista viestintää vastuullisuusasiantuntija toivoisi näkevänsä SBI-voittajilta
Sustainable Brand Index -tutkimuksessa menestyneiden yritysten viestinnästä on käyty kiivasta keskustelua.
Toni Rajamäki
Mainonta
Greenpeacen Vuoden huiputus -äänestyksessä selvitetään, mikä yritys vastasi kuluneen vuoden törkeimmästä tai harhaanjohtavimmasta fossiilimainoksesta – katso vaihtoehdot tästä
Ehdolla on neljä tunnettua brändiä. Voittaja valitaan yleisöäänestyksellä.
Toni Rajamäki
Brändit
Kuluttajat ovat puhuneet: Valio menetti ykkössijansa Suomen vastuullisimpien brändien listauksessa
Vastuullisuuslistauksessa pärjäsivät elintarvike- ja päivittäistavarabrändien lisäksi vapaa-aikaan ja matkustamisen liittyvät brändit.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Energia-alan markkinoinnissa pitäisi olla selkeämmät pelisäännöt, sanoo Rototecin markkinointi- ja viestintäpäällikkö Joanna Viileinen
Sääntelyn lisäksi avainasemassa on yhteistyö – sekä yritysten sisällä että eri alojen välillä.
Toni Rajamäki
Toimistot
Mainostoimisto Kuubi panostaa entistä vahvemmin teknologiaan, joka on B2B-markkinoinnin tulevaisuutta
Kuubi on suunnitellut ja toteuttanut ensimmäisenä suomalaisena mainostoimistona virtuaalisia showroomeja.
Toni Rajamäki
Brändit
Sari Ahokainen loi kumppanuusmarkkinointiverkoston niille yrityksille, jotka saattavat hyötyä affiliate-markkinoinnista kaikkein eniten
Ekosomeetta sai alkunsa, koska pienille yrityksille ei löytynyt optimaalista mahdollisuutta kumppanuusmarkkinointiin.
Toni Rajamäki
Brändit
Vastuullisuusasiantuntija Maija Lumme toivoo, että yritykset miettivät oman toimintansa vaikutuksia Ukrainan kriisin keskellä
Lumme muistuttaa, että oma pesä on oltava kunnossa, jotta ulostulot eivät vaikuta vastuullisuuspesulta.
Toni Rajamäki
Toimistot
Suomalainen Framme sai ensimmäisenä pohjoismaisena markkinointitoimistona arvostetun vastuullisuussertifikaatin – näin yritys onnistui siinä
B Corporation -sertifikaatin saadakseen yrityksen täytyy toimia vastuullisesti kokonaisvaltaisella tavalla.
Toni Rajamäki
Digitaalisuus
Teknologiayhtiö Solita rakentaa EU-kansalaisille palvelun, jonka avulla jopa sadat miljoonat ihmiset saattavat osallistua ilmastonmuutoksen vastaiseen taisteluun
Hankkeessa on mukana 16 toimijaa kahdeksasta eri maasta. Solitan lisäksi Suomesta mukana on Sitra.
Toni Rajamäki
Toimistot
Ivalon ja Finlaysonin Effie-menestyjä Bed Peacen onnistumisen taustalla oli monta tekijää
Kampanja voitti torstaina Effie Awards Finland -gaalassa kaksi kultapystiä ja yhden hopean.
Toni Rajamäki
Mainonta
🔍 Vastuullisuusjohtaja Niklas Kaskeala toivoo toimistoilta kannanottoja: ”Ei ole järkeä edistää fossiilisten polttoaineiden käyttöä mainonnalla”
Niklas Kaskeala kehottaa mainos- ja viestintätoimistoja miettimään omaa rooliaan ilmastokriisissä. Hänen mielestään fossiilimainonta tulisi kieltää kokonaan.
Minna Lehto
Tilaa uutiskirje
Saat viikoittaisen koosteen tärkeimmistä uutisista suoraan mailiisi.
Kyllä, Haluan liittyä MarkkinointiUutisten sähköpostilistalle.
Tietosuoja- ja rekisteriselosteen löydät
täältä
.
Kiitos! Lähetys onnistui, käythän vielä hyväksymässä tilauksen sähköpostissasi.
Hups! Jotain meni pieleen - jos ongelma ei poistu, olethan yhteydessä niin korjaamme sen.