MarkkinointiUutiset
MarkkinointiUutiset
Uusimmat
Media
Ilmiöt
Luovuus
Näkökulma
Digitaalisuus
Brändit
Toimistot
Mainonta
Etusivu
Media
Ilmiöt
Luovuus
Näkökulma
Digitaalisuus
Brändit
Toimistot
Mainonta
Tekijät
Ota yhteyttä
Tietosuojaseloste
Artikkelit joiden aihe on
Ympäristö
Brändit
Maailman vastuullisimmat yritykset laitettiin taas järjestykseen – mukana neljä suomalaisyritystä
Konsulttiyritys Corporate Knights on listannut jälleen maailman sata vastuullisinta yritystä.
Iina Kansonen
Näkökulma
Vihreä kuluttaminen on vaarallinen myytti, joka täytyy räjäyttää kappaleiksi
Kirjoitin kirjan siitä, miten brändit voivat markkinoinnin keinoin edistää sekä omaa bisnestään että olla mukana pelastamassa maailmaa ilmastonmuutokselta. Olin väärässä, kirjoittaa MarkkinointiUutisten uusi kolumnisti Petteri Lillberg.
Petteri Lillberg
Brändit
Markkinoinnissa on syytä välttää sanoja ilmastoystävällinen, kestävä, vihreä ja hiilineutraali, sanoo uusi suositus
Keskuskauppakamarin liiketapalautakunnan mukaan ympäristöväittämiä käytetään markkinoinnissa huolimattomasti.
Iina Kansonen
Näkökulma
Vastuullisuuskoulutuksessa ei ollut miesten vessaan jonoa
Yritykset tarvitsevat johtajia, joille vastuullisuus on muutakin kuin juhlapuheita, kirjoittaa Anssi Järvinen.
Anssi Järvinen
Brändit
Vaatebrändien ilmastotavoitteet eivät vähennä toimialan päästöjä riittävän nopeasti
Finnwatchin tuoreen selvityksen mukaan edistyksellisimpienkin yritysten ilmastotoimissa on suuria puutteita.
Satu Hurme
Ilmiöt
Vastuullisuuden pitää olla osa liiketoimintaa, linjaa Måndagin perustaja Arto Sivonen
Sivosen mukaan vastuullisuudessa piilee isot bisnesmahdollisuudet, joihin suomalaisyritysten pitäisi tarttua.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Nämä sosiaalisen vastuullisuuden teemat ovat tärkeimpiä suomalaisille
MarkkinointiUutisten ja tutkimustoimisto IROResearchin tutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisista toivoo yrityksiltä konkreettisia tekoja sosiaalisen vastuullisuuden eteen.
Toni Rajamäki
Brändit
Spinnovan kaupallistamissuunnitelma etenee: yhtiö tuo Haltin kanssa kuluttajamarkkinoille uuden parkatakin
Ennen Halti-mallistoa Spinnova kertoi tuovansa markkinoille ensimmäisen kaupallisen mallistonsa Marimekon kanssa.
Satu Hurme
Brändit
Kohu St1:n ja Tahdon kumppanuuden ympärillä jatkuu – Greenpeace ja Elokapina: “Fossiiliyhtiön on lopetettava viherpesu”
Talviurheilijoiden ilmastojärjestöt Protect Our Winters Finland ja Save Pond Hockey ilmoittivat aiemmin jäädyttävänsä yhteistyön Tahdon kanssa.
Toni Rajamäki
Brändit
Talviurheilijoiden ilmastojärjestöt syyttävät St1:stä viherpesusta – näin energiayhtiöstä vastataan
Protect Our Winters Finland ja Save Pond Hockey keskeyttivät yhteistyönsä Urheilun ja liikunnan kulttuurikeskus Tahdon kanssa, koska St1 sponsoroi järjestön näyttelyä.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Talviurheilijoiden ilmastojärjestöt jäädyttävät kumppanuutensa Urheilun ja liikunnan kulttuurikeskus Tahdon kanssa “irvokkaan” sponsorin takia
Sponsoriyhteistyö täyttää viherpesun tunnusmerkit, sanovat Protect Our Winters Finland ja Save Pond Hockey.
Toni Rajamäki
Brändit
Haglöfs pitää linjansa: sulkee liikkeensä Black Fridaynä
Ruotsalaisbrändi on liiallista kuluttamista vastaan.
Toni Rajamäki
Brändit
Tekstiilien korjaamisesta helppoa tekevä Vaatelaastari palkittiin Vuoden vastuullisuustekona
Keskuskauppakamarin järjestämässä kilpailussa finalistien valinnassa painotettiin perinteisten toimialojen kehittämiä vastuullisempia toimintamalleja.
Satu Hurme
Brändit
Kalevala Korun uusi mallisto perustuu kiertotalouteen: käytettyjen korujen myynnillä tavoitellaan merkittävää kasvua
Korubrändin tavoitteena on, että käytettyjen korujen myynti kattaisi neljänneksen kokonaismyynnistä vuoteen 2025 mennessä. Kalevala Koru tavoittelee liikevaihdon kolminkertaistamista tällä vuosikymmenellä.
Satu Hurme
Ilmiöt
Neljännes kaikista pääomasijoituksista kohdistuu ilmastoteknologiaan
Tuoreen tutkimuksen mukaan nyt sijoitetaan päästövähennyksiä mahdollistaviin teknologioihin. Ilmastosijoituksissa näkyy myös huolestuttavia trendejä.
Satu Hurme
Digitaalisuus
Mitä digimarkkinoinnista pitää tietää juuri nyt?
Dagmarin Miikka Rahikaisen mukaan metaversumista kannattaa olla jo kartalla, kuten myös digimarkkinoinnin ympäristövaikutuksista.
Toni Rajamäki
Brändit
Kansainvälisten huippubrändien kanssa yhteistyötä tekevän Spinnovan ratkaisu pääsi mukaan Time-lehden maailman parhaiden keksintöjen joukkoon
Tekstiilien valmistustapaa muuttava Spinnova on palkittu ulkomailla monta kertaa.
Toni Rajamäki
Brändit
Metsä Board voitti Suomen kiertotalous- ja laatupalkinnot
”Roolimme fossiilittoman kiertotalouden edelläkävijänä vaatii jatkuvaa ajattelutapojen haastamista ja uusien toimintamallien omaksumista", sanoo Metsä Boardin toimitusjohtaja Mika Joukio.
Toni Rajamäki
Toimistot
Drama Queenin ja Nesteen kampanja ylsi The Drum Awardsin B2B-kilpailun finaaliin
Suomalaistyö kilpailee parhaan PR-kampanjan tittelistä.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Suomen vastuullisin tuote on valittu
Suomen vastuullisin tuote julkistettiin Kestävän elämän tapahtumassa Helsingin Kattilahallissa sunnuntaina.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Näin markkinoinnin ammattilaiset kommentoivat Patagonian yllätyspäätöstä
Patagonian omistaja päätti antaa yrityksensä voittoa tavoittelemattomalle järjestölle.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Eurooppalaiset jättiyhtiöt sortuvat häpeilemättömään viherpesuun somessa, kertoo Harvardin tutkimus
Tutkimuksessa tarkasteltiin muun muassa suurimpia autobrändejä ja lentoyhtiöitä.
Toni Rajamäki
Toimistot
🔍 Måndag toivoo yritysten välille entistä enemmän yhteistyötä vastuullisuuspesun kitkemiseksi
Yrityksen menestyksen ainoa mittari ei saa olla tulos, vaan myös se, millaisen positiivisen vaikutuksen yritys on tehnyt yhteiskuntaan, sanoo Arto Sivonen.
Toni Rajamäki
Luovuus
Suomalaisen Hellonin palveluinnovaatio sai kovan tunnustuksen
Hellonin ratkaisu sai ranskalaiset maanviljelijät siirtymään vähäpäästöisiin lannoitteisiin.
Toni Rajamäki
Brändit
Patagonian omistaja antaa miljardiyrityksensä pois taistellakseen ilmastokriisiä vastaan
Vastuullisuudestaan tunnettu vaatealan yritys kuuluu jatkossa voittoa tavoittelemattomalle järjestölle.
Toni Rajamäki
Brändit
Fiksuruoka osoitti arvonsa kuluttajille ja maapallolle haastamalla tunnetut ravintola-alan vaikuttajat elämään hävikkiruoalla – “Palvelumme on relevantimpi yhä laajemmalle joukolle”
Fiksuruoka tuo Hävikkiviikolla näyttävästi esiin, miksi hävikkiruokaa kannattaa ostaa.
Toni Rajamäki
Brändit
🔍 Sinituote lanseerasi täysin uudenlaisen tuotteen, jota kuluttajatkin innostuivat markkinoimaan: ”Syy tuotteen kehittämiseen oli puhtaasti ekologinen”
Sinituotteella on laskettu, että uuden puhdistusainetabletin ansiosta pesuainekuljetusten hiilijalanjälki pienenee 98,7 prosenttia ja kertakäyttöisiä suihkepulloja ei tarvita enää laisinkaan.
Iina Kansonen
Ilmiöt
Monet suomalaiskuluttajat pitävät tärkeänä, että brändit toimivat vastuullisesti – ostotilanteessa määräävät kuitenkin muut tekijät
40 prosenttia suomalaiskuluttajista pitää tärkeänä, että brändit käyttäytyvät ympäristön näkökulmasta kestävällä tavalla.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Kuusi merkittävää suomalaistoimijaa vauhdittaa yritysten vastuullisuussiirtymää järjestämällä tilaisuuden, jossa ei puhuta “bullshittiä”
Järjestäjäorganisaatioina ovat muun muassa Elinkeinoelämän keskusliitto EK ja Business Finland.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Fossiilisten polttoaineiden mainonta loppuu Ranskassa
Ranska on Euroopan ensimmäinen maa, joka teki linjauksen. Aihe on nostettu tapetille Suomessakin.
Toni Rajamäki
Brändit
Huippubrändien kanssa yhteistöitä solminut Spinnova ja Marimekko tuovat markkinoille ensimmäisen kaupallisen yhteistyömallistonsa
Spinnovan tuoteinnovaatio on herättänyt globaalien vaatejättien kiinnostuksen.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Yli puolet suomalaisista uskoo muotiteollisuuden syyllistyvän viherpesuun
Monet kuluttajat olisivat valmiita maksamaan nykyistä enemmän vastuullisemmin tuotetuista vaatteista.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Asiantuntija listaa kuusi keinoa, joilla yritykset voivat saavuttaa radikaalin läpinäkyvyyden
Doconomyn Mathias Wikströmin mukaan yritysten pitäisi muun muassa tuoda tuotteidensa hiilijalanjälki esiin ja tehdä yhteistyötä vaikuttavuusalan toimijoiden kanssa.
Toni Rajamäki
Näkökulma
Kolme Cannesissa menestynyttä kampanjaa, joista sinun tulee tietää
Jokaisen brändin pitäisi tutustua omiin arvoihinsa ja miettiä niiden pohjalta tapoja tuoda positiivinen vaikutus yhteiskuntaan, kirjoittaa Toni Rajamäki.
Toni Rajamäki
Luovuus
AB InBev päätyi muutama vuosi sitten linjaukseen, joka teki yhtiöstä maailman luovimman markkinoijan – näillä keinoin menestys syntyi
Maailman suurin panimoyhtiö on voittanut viime vuosina kymmeniä leijonapystejä.
Toni Rajamäki
Mainonta
🔍 Patagonialle kyytiä, Valiolle kiitosta – näille brändeille tuore Viherpesuopas ja sen tekijät jakavat kritiikkiä ja tunnustusta
Iso osa yritysten vastuullisuusviestinnästä on hyvesignalointia, liioittelua tai viherpesua, sanovat Antti Isokangas ja Jani Niipola. He kehottavat yrityksiä vuoropuheluun aktivistien kanssa.
Iina Kansonen
Toimistot
Salla 2032 -kampanja keräsi huiman palkintopotin The One Show’ssa
House of Lapland on saanut työllään viimeisen vuoden aikana useita kansainvälisiä pystejä.
Toni Rajamäki
Brändit
Robin Baden perustama bränditalo on kerännyt jo lähes 50 miljoonan dollarin rahoituksen
Bade perusti Jonne Välilän ja Erika Ottelan kanssa viime vuonna yrityksen, joka ostaa ja kehittää kuluttajabrändejä.
Toni Rajamäki
Brändit
“Olemme harmissamme siitä, että mainontaamme pidetään viherpesuna” – Fortum kommentoi Vuoden huiputus -kilpailua
Fortum “voitti” Greenpeacen myöntämän kilpailun, jossa valittiin kuluneen vuoden törkein tai harhaanjohtavin fossiilimainos.
Toni Rajamäki
Brändit
Suomalaisyritys solmi yli sadan miljoonan euron sopimuksen muotijätin kanssa
Infinited Fiber on tehnyt jo aiemmin sopimukset monien kansainvälisten huippubrändien kanssa.
Toni Rajamäki
Toimistot
Framme yhtiöitti oman digitaalisen palvelunsa, jotta mainostajat pystyvät tekemään entistä vastuullisempia päätöksiä
Framme kehitti työkalun ympärille uuden brändin, jotta innovatiivisesta keksinnöstä saadaan revittyä paras potentiaali irti.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Tutkimus: Sosiaalisessa markkinoinnissa ei aina kannata lähteä liikkeelle yksilöihin vetoamisella
Ulla-Maija Sutinen esittää väitöskirjassaan, kuinka ruokahävikin vähentämistä voidaan edistää sosiokulttuuriseen muutokseen pyrkivän sosiaalisen markkinoinnin avulla.
Toni Rajamäki
Toimistot
Greenpeace korostaa markkinointitoimistojen roolia ilmastonmuutoksen torjumisessa
Greenpeacen aktivistit valtasivat lavan Vuoden huiput -kisassa herätelläkseen markkinoijia.
Toni Rajamäki
Brändit
Vaisala nousi Euroopan ilmastojohtajien terävimpään kärkeen – yhteensä 20 suomalaisyritystä mukana FT:n listalla
Vaisala nousi 14. sijalta viidenneksi. Suomalaisista seuraavana tulevat Fortum ja Tokmanni.
Toni Rajamäki
Brändit
Neste yhteistyöhön supersuositun Coldplay-yhtyeen kanssa: maailmankiertueen hiilidioksidipäästöt puolitetaan suomalaisvoimin
Neste toimittaa Coldplaylle uusiutuvaa lentopolttoainetta lentomatkojen päästöjen vähentämiseksi.
Toni Rajamäki
Toimistot
Kahdelle suomalaistoimistolle tunnustusta Fast Companyn maailmaa muuttavien ideoiden kilpailussa
House of Laplandin Salla 2032 -kampanja voitti oman sarjansa, TBWA\Helsingin työ ylsi finaaliporukkaan.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Liki neljäsosa suomalaisista aikoo kuluttaa aiempaa kestävämmin IPCC:n tuoreen ilmastoraportin tulosten seurauksena
Etenkin nuoret aikuiset ovat valmiita muuttamaan kulutustottumuksiaan. Liki puolet suomalaisista kokee, että aiemmat muutokset ovat riittäviä.
Toni Rajamäki
Mainonta
Fortumin fossiilimainos ylivoimaiseen voittoon Vuoden huiputus -kilpailussa
Greenpeacen järjestämässä kilpailussa valittiin kuluneen vuoden törkein tai harhaanjohtavin fossiilimainos.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Tällaisia ilmastotekoja suomalaiskuluttajat ovat tehneet: kierrättäminen ja pikamuodin karsiminen suosiossa, rahalahjoitukset vain harvojen juttu
MarkkinointiUutisten ja IROResearchin tutkimuksen mukaan monet suomalaiset ovat tehneet ympäristön kannalta aiempaa kestävämpiä ratkaisuja.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Suomalainen teknologiayhtiö lanseerasi maailman ensimmäisen avoimen vaikuttavuusdata-alustan – “Vaikutusdatasta on puuttunut läpinäkyvyys ja vertailukelpoisuus”
Uprightin ensimmäinen versio sisältää dataa jopa yli 700 yrityksestä.
Toni Rajamäki
Brändit
Mielenkiintoisimmat markkinointiuutiset maailmalta: Eläinten oikeuksia puolustava Peta kasvatti kampanjallaan McDonald’sin myyntiä
McDonald's sai yllättävää vetoapua kasvipohjaisen hampurilaisen myyntiin. Netflix harkitsee mainosten tuomista palveluunsa. Disney on luonut emotionaalisimman siteen kuluttajiin, kertoo tuore tutkimus
Toni Rajamäki
Brändit
Tokmannin asiakkaat voivat jatkossa valita uusiutuvalla energialla toteutetun kotiinkuljetuksen
Kauppaketju on aloittanut yhteistyön ruotsalaisen Budbeen kanssa.
Toni Rajamäki
Brändit
“Ei, emme ole vielä Suomen vastuullisin brändi” – tällaista viestintää vastuullisuusasiantuntija toivoisi näkevänsä SBI-voittajilta
Sustainable Brand Index -tutkimuksessa menestyneiden yritysten viestinnästä on käyty kiivasta keskustelua.
Toni Rajamäki
Mainonta
Greenpeacen Vuoden huiputus -äänestyksessä selvitetään, mikä yritys vastasi kuluneen vuoden törkeimmästä tai harhaanjohtavimmasta fossiilimainoksesta – katso vaihtoehdot tästä
Ehdolla on neljä tunnettua brändiä. Voittaja valitaan yleisöäänestyksellä.
Toni Rajamäki
Brändit
Kuluttajat ovat puhuneet: Valio menetti ykkössijansa Suomen vastuullisimpien brändien listauksessa
Vastuullisuuslistauksessa pärjäsivät elintarvike- ja päivittäistavarabrändien lisäksi vapaa-aikaan ja matkustamisen liittyvät brändit.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Energia-alan markkinoinnissa pitäisi olla selkeämmät pelisäännöt, sanoo Rototecin markkinointi- ja viestintäpäällikkö Joanna Viileinen
Sääntelyn lisäksi avainasemassa on yhteistyö – sekä yritysten sisällä että eri alojen välillä.
Toni Rajamäki
Toimistot
Mainostoimisto Kuubi panostaa entistä vahvemmin teknologiaan, joka on B2B-markkinoinnin tulevaisuutta
Kuubi on suunnitellut ja toteuttanut ensimmäisenä suomalaisena mainostoimistona virtuaalisia showroomeja.
Toni Rajamäki
Brändit
Sari Ahokainen loi kumppanuusmarkkinointiverkoston niille yrityksille, jotka saattavat hyötyä affiliate-markkinoinnista kaikkein eniten
Ekosomeetta sai alkunsa, koska pienille yrityksille ei löytynyt optimaalista mahdollisuutta kumppanuusmarkkinointiin.
Toni Rajamäki
Brändit
Vastuullisuusasiantuntija Maija Lumme toivoo, että yritykset miettivät oman toimintansa vaikutuksia Ukrainan kriisin keskellä
Lumme muistuttaa, että oma pesä on oltava kunnossa, jotta ulostulot eivät vaikuta vastuullisuuspesulta.
Toni Rajamäki
Toimistot
Suomalainen Framme sai ensimmäisenä pohjoismaisena markkinointitoimistona arvostetun vastuullisuussertifikaatin – näin yritys onnistui siinä
B Corporation -sertifikaatin saadakseen yrityksen täytyy toimia vastuullisesti kokonaisvaltaisella tavalla.
Toni Rajamäki
Digitaalisuus
Teknologiayhtiö Solita rakentaa EU-kansalaisille palvelun, jonka avulla jopa sadat miljoonat ihmiset saattavat osallistua ilmastonmuutoksen vastaiseen taisteluun
Hankkeessa on mukana 16 toimijaa kahdeksasta eri maasta. Solitan lisäksi Suomesta mukana on Sitra.
Toni Rajamäki
Toimistot
Ivalon ja Finlaysonin Effie-menestyjä Bed Peacen onnistumisen taustalla oli monta tekijää
Kampanja voitti torstaina Effie Awards Finland -gaalassa kaksi kultapystiä ja yhden hopean.
Toni Rajamäki
Mainonta
🔍 Vastuullisuusjohtaja Niklas Kaskeala toivoo toimistoilta kannanottoja: ”Ei ole järkeä edistää fossiilisten polttoaineiden käyttöä mainonnalla”
Niklas Kaskeala kehottaa mainos- ja viestintätoimistoja miettimään omaa rooliaan ilmastokriisissä. Hänen mielestään fossiilimainonta tulisi kieltää kokonaan.
Minna Lehto
Mainonta
Näin markkinoinnin ammattilaiset reagoivat Paula Vesalan BMW-mainokseen: “Kampanja on kökkö”
Vesalan ja BMW:n yhteistyö on kirvoittanut keskustelua sosiaalisessa mediassa.
Toni Rajamäki
Brändit
Veho aikoo olla Suomen autoalan ensimmäinen hiilineutraali toimija vuonna 2023
Autokauppa ryhtyy isoihin toimenpiteisiin hiilijalanjäljen pienentämiseksi.
Toni Rajamäki
Brändit
Pilottihankkeessa kartoitetaan S-ryhmän luontohaitat – Vakiintuuko luontojalanjälki hiilijalanjäljen rinnalle?
Hankkeessa luodaan julkinen laskentamalli, joka on minkä tahansa organisaation käytettävissä. Jyväskylän yliopiston professori toivoo, että luontohaittojen laskennasta tulee valtavirtaa.
Minna Lehto
Brändit
Eetti arvioi taas suomalaisten vaatemerkkien vastuullisuutta – katso tästä vahvimmat ja heikoimmat brändit
Yli puolet brändeistä ylsi kahteen parhaaseen kategoriaan.
Toni Rajamäki
Toimistot
Eurobestistä jymyuutinen Suomeen: TBWA\Helsinki nappasi Grand Prix -palkinnon!
TBWA\Helsingin suunnittelema Ilmastofontti sai pääpalkinnon arvostetussa kansainvälisessä kilpailussa. Yksikään suomalaistyö ei ollut onnistunut siinä aiemmin.
Toni Rajamäki
Luovuus
TBWA\Helsingin ja Helsingin Sanomien Ilmastofontti sai kaksi kultapystiä Eurobestissä
Kampanja sai kunniaa sarjoissa Design ja Industry Craft. Myös SEK palkittiin.
Toni Rajamäki
Brändit
Nämä suomalaisyritykset ovat ilmastotyössä kansainvälisessä ykkösluokassa
CDP:n mukaan Kone, Kesko ja Metsä Board ovat suomalaisyritysten kärkeä ilmastotyössä.
Toni Rajamäki
Luovuus
Eka Ruolan käsikirjoittamalla ja Jaakko Ruolan kuvaamalla tarinalla halutaan näyttää, että Saaristomeri voidaan pelastaa – videota on näytetty jo eduskunnassa asti
“Jaakon merikuva on suorastaan hypnoottista”, sanoo videon tuottaneen Nitro Groupin vastaava luova johtaja Eka Ruola.
Toni Rajamäki
Brändit
“Emme kannusta ketään ostamaan juuri tänään tai koskaan päättömästi” – Nämä Black Friday -kampanjat erottuivat massasta
Monet brändit onnistuivat erottautumaan normaalista poikkeavilla kampanjoillaan.
Toni Rajamäki
Toimistot
Putsaako House of Laplandin Save Salla -kampanja palkintopöydät myös kotimaisissa kisoissa?
Menestyskampanja on tehnyt historiallista tulosta kansainvälisissä kisoissa.
Toni Rajamäki
Luovuus
World Vision tuo esiin ilmastonmuutoksen uhkakuvia kuuman kauden jäätelöillä, joiden nimet ovat Nestehukka, Ruokapula ja Pakomatka
Vaikka Suomessa on kylmää, eletään monessa maassa kuuminta aikaa, muistuttaa World Vision.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Tutkimus: Monet suomalaiset ovat vähentäneet kulutustaan pandemian aikana
Kasvava kiinnostus kestävään kehitykseen näkyy suomalaisten kuluttajien ostokäyttäytymisessä.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Suomeen lanseerattiin uusi kotimainen ilmastomerkki – ”Yritykset hyötyvät kokonaisvaltaisesta konseptista”
Gaia Carbon Neutral -merkki voi helpottaa yrityksiä hiilineutraaliudesta ja sen hyödyistä viestimisessä.
Minna Lehto
Mainonta
Arla haastettiin Ruotsissa oikeuteen ilmastoviestintänsä takia – näin yhtiö vastaa
Arlan mukaan on tärkeää, että kestävään kehitykseen liittyvään viestintään luodaan selkeät pelisäännöt.
Toni Rajamäki
Brändit
Atriasta maailman ensimmäinen toimija, joka kertoo possutuotteidensa hiilijalanjäljen pakkauksissaan
Aiemmin yritys toi hiilijalanjälkimerkinnän kaikkiin kanatuotteisiinsa.
Toni Rajamäki
Luovuus
Wärtsilän markkinointikampanjassa käytettiin poikkeuksellista luovuutta, jolla taklattiin yhtä isoa B2B-markkinoinnin ongelmakohtaa – ja se näkyi tuloksissa
Wärtsilä Energy saavutti kampanjallaan ennätyksellisen medianäkyvyyden.
Toni Rajamäki
Luovuus
Save Salla -kampanja rohmusi tällä kertaa palkintoja Clio Sports Awards -kilpailussa
Kampanja on voittanut lukuisia palkintoja monissa kansainvälisissä mittelöissä.
Toni Rajamäki
Brändit
Huonekalubrändi Iskun toimitusjohtaja vaatii: “Kilpailutuksiin on saatava vahvat ilmastokriteerit, ettei halpatuonti syrjäytä ilmastovastuullista kotimaista tuotantoa”
Isku lähtee mukaan Niemi40-kampanjaan, jossa haastetaan yrityksiä kunnianhimoisiin ilmastotavoitteisiin.
Toni Rajamäki
Luovuus
Suomalainen menestyskampanja Save Salla sai taas kansainvälistä tunnustusta
Save Salla on kaikkien aikojen palkituin suomalaisen mainostajan kampanja.
Minna Lehto
Digitaalisuus
Vihreiden verkkokauppojen uskotaan olevan tulevaisuuden menestyjiä
Vastuullisuuden korostuminen näkyy myös verkkokaupassa, kertoo Postin tutkimus.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
MarkkinointiUutiset selvitti: Näitä vastuullisuusteemoja kannattaa korostaa yritysviestinnässä
Paljon esillä olevat ekologisuus ja diversiteetti eivät ole suomalaisten eniten suosimia vastuullisuusteemoja.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Yli 60 prosenttia suomalaisista ärsyyntyy yritysten vastuullisuusviestinnästä vähintään joskus
MarkkinointiUutisten ja IROResearchin tekemän selvityksen mukaan monet suomalaiset haluavat tehdä kestäviä ostopäätöksiä, mutta monet kokevat vastuullisuusviestinnän ärsyttäväksi.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Miten rajallisilla resursseilla toimiva yritys voi tehdä vastuullisuudesta kilpailuedun? Asiantuntija nostaa esiin kolme tärkeää kohtaa
Pienen yrityksen, joka haluaa panostaa vastuullisuuteen, täytyy osata priorisoida, sanoo suhdetoimisto Kramin toimitusjohtaja Riina Jokinen.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Mielenkiintoisimmat markkinoinuutiset maailmalta: Isossa-Britanniassa luodaan linjauksia ilmastoaiheiselle mainonnalle
Podcastien suosion kasvu ei lakkaa. Facebook kertoi uusista ominaisuuksistaan.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Uusi selvitys arvioi, miltä vähittäiskauppa näyttää vuonna 2030 – näiden trendien uskotaan korostuvan
Future of Retail -selvityksessä luotiin vähittäiskaupan tulevaisuuden skenaarioita ja selvitettiin tulevia trendejä.
Toni Rajamäki
Luovuus
Nesteen The Most C02 -Friendly Route –menestyskampanja kohtasi alussa haasteita ja oli jäädä syntymättä kokonaan
Talon sisällä usko ei aina ollut katossa, ja myös korona toi omat ongelmansa.
Toni Rajamäki
Luovuus
Fazerilta innovatiivinen markkinointitempaus: karkkipusseista syntyi iltapuku
Fazer haluaa saada ihmiset näkemään roskat raaka-aineina.
Toni Rajamäki
Brändit
Finnair kommentoi Greenpeacen fossiilimainostempausta: “Mainosten peittäminen on hyvä keino saada huomiota, mutta on tärkeää, että se johtaa myös faktapohjaiseen ja asiaa eteenpäin vievään keskusteluun”
Finnairilta painotetaan, että avoin keskustelu on kehityksen edellytys.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Greenpeace vaatii fossiilimainonnan kieltämistä – ympäristöjärjestö peitti Finnairin mainoksen omalla banderollillaan
Greenpeacen ilmasto- ja energia-asiantuntijan Olli Tiaisen mukaan valtionyhtiön toiminta on irvokasta.
Toni Rajamäki
Brändit
Kesko lanseerasi uuden kuluttajabrändin K-Auton
Kesko kokoaa kaikki autopalvelunsa saman brändin alle.
Toni Rajamäki
Brändit
IPCC:n ilmastoraportti tuskin vaikuttaa merkittävästi brändien toimintaan – “Monilla yrityksillä on jo kunnianhimoiset tavoitteet”, sanoo vastuullisen markkinoinnin edelläkävijä John Grant
Monet brändit tekevät enemmän ja puhuvat vähemmän kuin vielä 10 vuotta sitten, alan asiantuntija linjaa.
Toni Rajamäki
Brändit
Miten yrityksestä luodaan oikeasti vastuullinen toimija? Näin vastaa maailman vastuullisimpiin brändeihin kuuluvan Nesteen Heidi Peltonen
Kestävä muutos vaatii strategista suunnittelua ja yhteistyötä.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Yritykset tavoittelevat tänä päivänä ajatusjohtajuutta, mutta mitä se edes tarkoittaa? UPM:n Paula Narkiniemi ja Dentsun Lauri Karolainen kertovat, mistä on kyse
"Ultimaattisena tavoitteena on, että oman alan keskustelu ikään kuin omistettaisiin".
Toni Rajamäki
Brändit
Palkitusta suomalaisbrändistä Rootysta pyritään tekemään hittituote vientimarkkinoille – markkinointijohtaja Jami Teirikari kertoo, mikä tekee uutuustuotteista täysin poikkeuksellisia
"Euroopan lisäksi pyrimme suuntaamaan Aasiaan", Jami Teirikari paljastaa.
Toni Rajamäki
Digitaalisuus
Mobiilimaksaminen ei ole vielä noussut koko kansan suosioon
Moni tietää mobiilimaksamismahdollisuudesta, mutta vain harva käyttää maksusovelluksia.
Toni Rajamäki
Digitaalisuus
Tutkimus: Vastuullisuus vaikuttaa verkkokauppojen asiakkaiden valintoihin, mutta monet verkkokauppiaat eivät ole vakuuttuneita asiakkaiden valmiudesta maksaa vastuullisuudesta
Jopa 83 prosenttia kuluttajista on valmiita maksamaan hiilijalanjäljen kompensoinnista.
Toni Rajamäki
Luovuus
Ellun Kanojen ja Pohjolan Perunan luoma uusi brändi sai kansainvälistä tunnustusta
Ellun Kanojen ja Pohjolan Perunan yhteisponnistus toi kultaa Transform Awards -kilpailussa.
Toni Rajamäki
Tilaa uutiskirje
Saat viikoittaisen koosteen tärkeimmistä uutisista suoraan mailiisi.
Kyllä, Haluan liittyä MarkkinointiUutisten sähköpostilistalle.
Tietosuoja- ja rekisteriselosteen löydät
täältä
.
Kiitos! Lähetys onnistui, käythän vielä hyväksymässä tilauksen sähköpostissasi.
Hups! Jotain meni pieleen - jos ongelma ei poistu, olethan yhteydessä niin korjaamme sen.