Kuvaaja:
Kolumni

Tässä ovat MarkkinointiUutisten vuoden 2023 luetuimmat kolumnit

22.12.2023 14:58
Toimitus
Lukijoiden suurimman huomion keräsi Santtu Kottilan helmikuinen kolumni.

Vuosi 2023 lähestyy loppuaan, joten kokosimme yhteen MarkkinointiUutisten vuoden luetuimmat kolumnit. Kolumnistimme kiinnostivat tänä vuonna laajalla rintamalla, sillä kymmenen luetuimman kolumnin joukkoon mahtuu kolumneja yhteensä yhdeksältä eri kirjoittajalta.

Kaikkein luetuin oli Santtu Kottilan ravisuttava helmikuinen kolumni Keisarilla ei ole vaatteita: Vuoden Toimisto on täysin turha kilpailu, jolle asiakkaat naureskelevat. Toiseksi luetuimmasta kolumnista vastasi Anssi Järvinen ja kolmanneksi luetuimmasta Marica Thorén.

Ensi vuonna MarkkinointiUutisten kolumnistirinki uudistuu melkoisesti: uusia kirjoittajia aloittaa viisitoista – tai oikeastaan jopa enemmän.

Lue myös: Tässä ovat MarkkinointiUutisten vuoden 2024 kolumnistit: mukaan 15 uutta nimeä

MarkkinointiUutisten 10 luetuinta kolumnia vuonna 2023:

1. Keisarilla ei ole vaatteita: Vuoden Toimisto on täysin turha kilpailu, jolle asiakkaat naureskelevat (Santtu Kottila, helmikuu)

2. Suomessa markkinointia johtaa nollakasvunatiivien sukupolvi, joka ei uskalla haastaa normeja (Anssi Järvinen, marraskuu)

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

3. Minulla ei ole intohimoa someen enkä jaksa henkilöbrändätä itseäni, mutta voin silti menestyä (Marica Thorén, lokakuu)

4. Toimistoissa on käynnissä luovuuden ulosmarssi – se on toimistojen vika, mutta myös ratkaisu on niiden käsissä (Mikael Nemeschansky, toukokuu)

5. Markkinoinnin yksi suurimpia uhkia on insinööriytyminen – nyt jos koskaan on syytä palata perusasioihin (Antti Kaihlanen, toukokuu)

6. Finnairin tuore kampanja on kuluttajaa harhaanjohtavaa viherpesua ja kaivaa kuoppaa kaikille vastuullisuusviestintää tekeville brändeille (Iina Kansonen, maaliskuu)

7. Michelin-ravintolaa ei johdeta datalla tai kuluttajaymmärryksellä, ja markkinointialalla on siitä paljon opittavaa (Nea Barman, maaliskuu)

8. Mainosala tarvitsee lisää staroja – vähemmän kusipäitä ja loisia (Mikael Nemeschansky, maaliskuu)

9. Myyjä saa palkan päälle bonuksen, markkinoija uupumuksen (Mikko Rindell, helmikuu)

10. Markkinoija ei palaa toimistolle, jos etäily on hänen työnsä ainoa vapaus (Leena Komulainen, huhtikuu)

Lue myös: MarkkinointiUutisten vuoden 2022 luetuimmat kolumnit