MarkkinointiUutiset
MarkkinointiUutiset
Uusimmat
Media
Ilmiöt
Luovuus
Näkökulma
Digitaalisuus
Brändit
Toimistot
Mainonta
Etusivu
Media
Ilmiöt
Luovuus
Näkökulma
Digitaalisuus
Brändit
Toimistot
Mainonta
Tekijät
Ota yhteyttä
Tietosuojaseloste
Artikkelit joiden aihe on
B2B-markkinointi
Toimistot
Mia Ropponen Lataamo Groupin toimitusjohtajaksi
Uusi toimitusjohtaja kertoo, että häntä houkutteli yritykseen erityisesti korona-aikana realisoitunut arvomaailma.
Mikko Perttunen
Toimistot
Brandkind laajentaa toimintaansa Pohjois-Amerikkaan
Suomalaisyritysten katseet on suunnattu nyt entistä tarkemmin länteen.
Mikko Perttunen
Toimistot
Netprofile laajentaa Ruotsiin ja aloittaa yhteistyön Karin Bäcklundin kanssa
Bäcklund on palkittu Ruotsissa PR-vaikuttaja-palkinnolla kahdeksana vuotena peräkkäin.
Mikko Perttunen
Näkökulma
Scifitarinasta tuli osa markkinointialan todellisuutta, kun Suomessa löydettiin luovuuden geenit
Luovuuden geeenit ovat suomalaisen tutkimuksen tuore löydös. Mikä meitä estää olemasta maailman luovin kansa ja sinua seuraava Steve Jobs, kysyy Nea Barman.
Nea Barman
Digitaalisuus
Talouden epävarmuus ajaa yritykset rakentamaan brändiä sosiaalisessa mediassa – TikTokin merkitys kasvaa vuosi vuodelta
Markkinoinnin ja viestinnän ammattilaiset nostivat merkittävimmäksi haasteeksi sometekemisessä sen, ettei aikaa ja resursseja ole tarpeeksi.
Mikko Perttunen
Näkökulma
Älä pelkää tekoälyä – pelkää sitä, että muutut tekoälyksi
Kerran luova johtaja neuvoi eräälle copy-harjoittelijalle, että ”muista sitten katsoa läpi kaikki Cannes-reelit”. Copy kuitenkin ammensi aivoihinsa kaikkea muuta populaarikulttuurista jalkapalloon, ja hänestä tuli yksi tämän maan kovimmista copyista, kirjoittaa MarkkinointiUutisten uusi kolumnisti Mikael Nemeschansky.
Mikael Nemeschansky
Digitaalisuus
LeadDeskin uudella sovelluksella käyttäjät voivat puhua puheluita ja lähettää tekstiviestejä Salesforcen CRM-järjestelmässä
LeadDesk Talk -sovellus hyödyntää pilvipohjaista puhelualustaa, joka mahdollistaa hyvälaatuiset puhelut ympäri maailmaa.
Satu Hurme
Ilmiöt
Tutkimus kertoo: Markkinoinnin ja viestinnän tehtävät houkuttavat alanvaihtajia kaikkein eniten sektorin epävarmuudesta huolimatta
Alalla työskentelevistä kahdeksan prosenttia uskoo olevansa vaarassa joutua kokonaan lomautetuksi vuoden 2023 aikana.
Mikko Perttunen
Ilmiöt
Tuore väitös: projektien menestyksekäs myynti ja markkinointi vaatii ulkoisten ja sisäisten toimijoiden yhteispeliä
Matias Ståhlen väitös tutkii teollisten alojen markkinointiprosessia. Hän huomasi, että tiedonkulku ja yhteistyö projektimarkkinointiin osallistuvien tahojen kesken on monissa yrityksissä haasteellista.
Satu Hurme
Ilmiöt
Viestinnän ammattilaiset suhtautuvat tekoälyavusteiseen sisällöntuotantoon myönteisesti
Tuore raportti kertoo, että 60 prosenttia viestijöistä uskoo, että tekoälystä on tulevaisuudessa paljon apua sisällöntuotannossa.
Iina Kansonen
Näkökulma
Joka seitsemäs suomalainen on koira
Moni kuluttaja menee unelmissaan ostamaan Louboutineja, mutta päätyy Prismassa kumipohjaisiin Gore-Texeihin, koska koira pitää ulkoiluttaa kansallissohjossa ennen töihin lähtöä, kirjoittaa MarkkinointiUutisten uusi kolumnisti Juuso Enala.
Juuso Enala
Toimistot
Avidly uudisti luovan työn johtamisen mallinsa: tässä ovat toimiston kuusi luovaa johtajaa
Creative Lead -mallin tavoitteena on nivoa yhteen luovaa työtä sekä markkinointiteknologia- ja HubSpot-osaamista.
Iina Kansonen
Näkökulma
Brändi, lopeta viestisi tuhoaminen disclaimereilla ja miellyttämisen halulla – tässä maailmassa on jo tarpeeksi löysää viestintää
Kaikki liputtavat rohkean viestinnän puolesta, mutta yritysviestintä on silti usein kuolettavan tylsää. Oletko valmis tekemään erottuvaa viestintää ja ottamaan sen riskin, että joku ei välttämättä tykkää sinusta tai brändistäsi, kysyy Taru Tammikallio.
Taru Tammikallio
Toimistot
Elina Niemistö on Vincitin uusi brändi- ja markkinointijohtaja
Niemistö siirtyy Vincitille Milttonilta, jossa hän vastasi brändiliiketoiminnan kehityksestä.
Iina Kansonen
Näkökulma
Vihreä kuluttaminen on vaarallinen myytti, joka täytyy räjäyttää kappaleiksi
Kirjoitin kirjan siitä, miten brändit voivat markkinoinnin keinoin edistää sekä omaa bisnestään että olla mukana pelastamassa maailmaa ilmastonmuutokselta. Olin väärässä, kirjoittaa MarkkinointiUutisten uusi kolumnisti Petteri Lillberg.
Petteri Lillberg
Näkökulma
Sain (onneksi) kunnolla turpaan, kun yritin myydä markkinoinnin tuoton optimointia
En arvannut takavuosina koulunpenkillä, että markkinointityössä tulen tarvitsemaan ennen kaikkea matematiikkaa ja laskentatoimea, kirjoittaa Antti Kaihlanen.
Antti Kaihlanen
Toimistot
Tiina Stigellistä Kaimanan toimitusjohtaja
Kaupallisen viestintä- ja teknologiatoimisto Kaimanan edellinen toimitusjohtaja Hasse Eranka jatkaa yrityksen omistajana ja Senior Advisorina.
Iina Kansonen
Toimistot
Digitoimisto s360 avaa toimiston Alankomaihin
Laajentumisen taustalla on digimarkkinointipalveluiden kasvanut kysyntä koko Euroopan alueella.
Iina Kansonen
Mainonta
Keskuskauppakamari perusti elintarvikemarkkinointi-lautakunnan arvioimaan elintarvikkeiden markkinointia
Lautakunta käsittelee asioita lausuntopyyntöjen pohjalta. Pyyntöjä voivat tehdä yksityishenkilöt, elinkeinoharjoittajat ja viranomaiset.
Iina Kansonen
Toimistot
Viestintätoimisto Drum kansainvälisen viestintätoimistoketjun Edelmanin Suomen edustajaksi
Kumppanuus laajentaa Drumin mahdollisuuksia tarjota viestinnän ja markkinoinnin palveluita asiakkaille, jotka tarvitsevat niitä kansainvälisillä markkinoilla.
Iina Kansonen
Ilmiöt
Tiedonhaku siirtyy sosiaaliseen mediaan, ennustaa tuore raportti
Kaksikymmentäviisi toimistoa ympäri maailman listasi tärkeimmät sometrendit vuodelle 2023. Heidän mukaansa vaikuttajakulttuuri jatkaa kukoistamistaan.
Iina Kansonen
Brändit
Markkinoinnissa on syytä välttää sanoja ilmastoystävällinen, kestävä, vihreä ja hiilineutraali, sanoo uusi suositus
Keskuskauppakamarin liiketapalautakunnan mukaan ympäristöväittämiä käytetään markkinoinnissa huolimattomasti.
Iina Kansonen
Näkökulma
Konfliktin välttelijä jää työelämässä paljosta paitsi
Se, joka välttelee konflikteja, menettää monta tilaisuutta oppia uutta kollegoistaan. Huomasin sen, kun päätin jututtaa stressaantunutta kollegaani, vaikka se jännitti, kirjoittaa Ulla Jones.
Ulla Jones
Näkökulma
Yksi vähemmistö loistaa poissaolollaan markkinoinnin kuvastossa, vaikka moninaisuus lisääntyy
Suomen romanit ovat maamme vanhin etninen vähemmistö, mutta he eivät silti kelpaa mainoksiin, kirjoittaa Leena Komulainen.
Leena Komulainen
Toimistot
Toimistokenttä ei ole MarkkinointiUutisten mielestä "kamalan toksinen ja synkkä paikka" työskennellä
Suomen tunnetuimpiin kuuluva mainostoimisto Hasan & partners esittää virheellisiä väittämiä kilpailijoilleen suuntaamassaan joulukampanjassa. MarkkinointiUutiset ei ole kirjoittanut analyysiä Jodelista, eikä kolumnisti Leena Komulainen lyttää toimistokenttää vaan kirjoittaa anonyymiin verkkokeskusteluun liittyvistä ongelmista.
MarkkinointiUutiset
Näkökulma
Tekoäly ChatGTP tuottaa mitä tahansa tekstiä yllättävän hyvin, ja se tulee nostamaan ihmisten tuottamien laadukkaiden tekstien arvoa
Voi olla, että tulevaisuudessa pätee seuraava muistisääntö: jos et kirjoita hyvin, anna tekoälyn kirjoittaa, pohdiskelee Antti Sipilä.
Antti Sipilä
Näkökulma
Markkinointikampanjointiin panostaminen brändin kustannuksella on häviäjän valinta
Lyhytnäköisesti toimiva yritysjohto painottaa markkinoinnissa kampanjointia, tarjouksia ja lyhyen aikavälin hyötyjä tavoittelevaa mainontaa, joiden tulokset näkyvät nopeasti ja on helppo osoittaa, kirjoittaa Markus Kivikangas.
Markus Kivikangas
Näkökulma
Neuvonantaja, ext, kumppani vai osa perhettä? Nämä ovat konsulttien arkkityyppejä, joista yhtä on syytä välttää
Konsultilla on monenlaisia rooleja, joista yksi voi olla loukkaavan erotteleva ja toinen monelle pelkkää utopiaa, kirjoittaa Ulla Jones.
Ulla Jones
Näkökulma
Kerää, jalosta, paketoi, jakele – markkinoinnissa on kyse arvosta, ei tarinankerronnasta
Jotta yritys voi toimia markkinoilla kannattavasti, on sen tunnistettava, missä arvoa on ja miten sitä voi kerätä. Menstyneimmät ymmärtävät kasvattaa arvoa paketoimalla sitä oikein ja jakelemalla sitä muita paremmin, kirjoittaa Markus Nieminen.
Markus Nieminen
Näkökulma
En etsi valtaa loistoa, vaan menestystä – löysin siihen kaavan, jonka jaan nyt sinullekin
Luovuus on ainut asia, joka voi meidät lamalta pelastaa, mutta vain, jos se tapahtuu tasapuolisesti eikä toisten ihmisten tai luonnon kustannuksella, kirjoittaa Nea Barman.
Nea Barman
Digitaalisuus
Googlen hakukonetulosten näkymään muutos, jolla voi olla brändeille positiivisia vaikutuksia
Sivustot eivät voi enää jatkossa hukkua hakutulosten lisäsivuille.
Toni Rajamäki
Toimistot
Maria Antila Trustin operatiiviseksi johtajaksi
Antila siirtyy tehtävään asiakkuusjohtajan ja strategin paikalta.
Satu Hurme
Media
MTV yhtenäistää brändiperhettään: kanavien nimissä ja visuaalisuudessa muutoksia, brändillinen äänimaailma uudistuu
Yhtiö haluaa näkyä yhä vahvemmin yhtenä brändinä katsojille ja mainostajille.
Toni Rajamäki
Brändit
Suomessakin toimiva viestintäkonserni H&H Group yhdistää tunnettuja brändejään ja palveluitaan
Ruotsalaisen viestintäkonsernin palvelut tunnetaan jatkossa nimellä Nordic Morning.
Satu Hurme
Näkökulma
Suurin kaikista on luovuus
Luovuus on markkinoinnin tärkein voima, kirjoittaa MarkkinointiUutisten kolumnisti Santtu Kottila.
Santtu Kottila
Näkökulma
Miksi pahuus on asettunut Jodelin Mainostoimisto-kanavalle?
Olen kuullut monen toimistolaisen päivittelevän Jodelin Mainostoimisto-kanavan kauheutta ja pohtivan, onko alamme aivan erityisen mätä paikka. Onko se, kysyy Leena Komulainen.
Leena Komulainen
Digitaalisuus
Suomalainen markkinointiteknologia-alan toimija keksi, miten brändit voivat saavuttaa aiempaa parempia tuloksia lyhytvideoillaan – nyt asiakkaita on jo 20 maassa, ja edessä siintää miljardimarkkinat
Exolyt luotiin alun perin somevaikuttajille, mutta sitten yritykset kiinnostuivat työkalusta.
Toni Rajamäki
Digitaalisuus
Tuore tutkimus paljastaa, mitä datatyökaluja yritykset käyttävät ahkerasti markkinoinnissaan
"Alansa johtavat yritykset käyttävät laajaa työkaluvalikoimaa ja rakentavat datapilveen moderneja markkinoinnin datapalveluita ottaakseen kaiken irti datavetoisen markkinoinnin potentiaalista."
Toni Rajamäki
Digitaalisuus
Suomalainen videotuotantoyhtiö lanseeraa uudenlaisen tuotteen brändeille – “Yritykset haluavat olla vuorovaikutuksessa seuraajiensa kanssa viikkotasolla”
Snacksizen mukaan tuote on ensimmäinen laatuaan Suomessa.
Toni Rajamäki
Näkökulma
Facebook oli internetin toisen vaiheen voittaja, mutta nyt se kauppaa tekopirteitä avataria ja legopalikkamaailmoja aikuisille ihmisille
Internetin jokaisessa vaiheessa on nähty sekä voittajia että häviäjiä. Se, joka antaa parhaille sisällöille areenan, voittaa myös metaversumissa, kirjoittaa Laura Olin.
Laura Olin
Digitaalisuus
🔍 Suuri datamäärä huolestuttaa verkkokauppojen päälliköitä – Pahimmillaan moni heittää rahaa hukkaan, sanoo Supermetricsin Mikael Thuneberg
67 prosenttia verkkokauppapäälliköistä kertoo, että kerättyä dataa ei välttämättä pystytä analysoimaan ollenkaan, selviää datankeruutyökalun kehittäneen Supermetricsin Iso-Britanniassa teettämästä kyselystä.
Iina Kansonen
Näkökulma
Ensitreffit CRM-alttarilla päättyivät äkisti, kun sain asiakkaalta pakit – järjestetty kumppanuussuhde ei aina toimi, ja silloin syntyy ongelmia
Nauroin väärissä kohdissa. Katsoit minua oudoksuen. Sinä nauroit, ja minä olin hiljaa. Tätä menoa kumppanuus näivettyy, ja lopulta sen osoittavat yhteistyön pieneksi käyvät tai täysin katoavat eurot, kirjoittaa Marica Thorén.
Marica Thorén
Brändit
McCannilla ja Ogilvylla työskennellyt Cannes-voittaja kehottaa brändejä ottamaan mallia startupeista
Slush avasi pitkään kansainvälisen markkinoinnin parissa työskennelleen Eileen Borromeon silmät.
Toni Rajamäki
Näkökulma
Taantumassa kaikki kallistuu paitsi markkinointi – näin hyödynnät tilanteen
Taantuman aikaan on tavallista helpompaa ja edullisempaa kasvattaa osuutta näkyvyydestä ja avata uusia markkinoita, kirjoittaa Antti Sipilä.
Antti Sipilä
Näkökulma
Voiko markkinointi pelastaa maailman?
Markkinoinnissa on syntiä kopioida. Kaikki pitää keksiä alusta asti itse. Jos joku toinen toimisto on jo tehnyt hyvän pohjatyön ja määrittänyt brändin ytimestä 80 prosenttia, se työ kannattaa heittää roskakoriin ja aloittaa alusta. Jo tehdyn työn hyödyntäminen olisi merkki laiskuudesta. Ja sitä markkinoijat eivät halua olla, kirjoittaa Mika Hyötyläinen.
Mika Hyötyläinen
Brändit
Metsä Board voitti Suomen kiertotalous- ja laatupalkinnot
”Roolimme fossiilittoman kiertotalouden edelläkävijänä vaatii jatkuvaa ajattelutapojen haastamista ja uusien toimintamallien omaksumista", sanoo Metsä Boardin toimitusjohtaja Mika Joukio.
Toni Rajamäki
Toimistot
Yrityskauppa synnytti Suomeen suuren asiakaskokemuksen asiantuntijayrityksen
Finnchatin ja Northboundin yhdistymisestä syntyi Humm.
Toni Rajamäki
Näkökulma
Haluatko oppia paremmaksi esiintyjäksi? Unohda taikatemput ja keskity tähän seikkaan
Olen valmentanut yli tuhatta asiantuntijaa ja johtajaa esiintymis- ja haastattelutilanteita varten. Usein heillä on sana hallussa, mutta yksi tärkeä asia unohtuu, kirjoittaa Toni Perez.
Toni Perez
Näkökulma
Lopeta toisten tekemien trendikatsausten jakaminen, sillä ne eivät tuo lisäarvoa markkinointialalle – tee sellainen itse
Olemme kaikki vastuussa suomalaisen markkinoinnin tason nostamisesta. Luo oma trendikatsauksesi vuodelle 2023 ja tuo hiljainen tietosi näkyviin, jotta alamme ei kärsi inflaatiota, kehottaa Nea Barman.
Nea Barman
Näkökulma
Kun in-house-tiimi kasvaa, tekeminen pirstaloituu ja ostojen luonne muuttuu – mutta tästä syystä toimistoille riittää silti aina töitä
Mitä in-house-tiimin kasvaminen tarkoittaa toimistokumppanille? Tähän kysymykseen saan vastata kerta toisensa jälkeen, ja taas se on ajankohtainen, kirjoittaa Ulla Jones.
Ulla Jones
Näkökulma
Ensi vuonna yritykset jaetaan auttajiin ja ahneisiin – nyt voit valita, kumpaan joukkoon sinun yrityksesi kuuluu
Näinä aikoina yritysten on äärimmäisen tärkeää kuunnella ja auttaa ihmisiä. Tulevina kuukausina on mahdollista rakentaa kuluttajan luottamusta yritykseen enemmän kuin millään televisiomainoksella tai kalvosulkeisella voisi tehdä, kirjoittaa Markus Nieminen.
Markus Nieminen
Näkökulma
Tästä syystä markkinointibudjetin leikkaaminen ja markkinointijohtajan jättäminen pois strategisesta päätöksenteosta on suuri virhe juuri nyt
Markkinoinnin yksi haastavimmista ja puhutuimmista osa-alueista on perinteisesti ollut tulosten taloudellisten hyötyjen osoittaminen. Tässä kolme esimerkkiä, joilla voit todistaa sekä markkinoinnin että oman merkityksesi organisaatiossasi, kirjoittaa Markus Kivikangas
Markus Kivikangas
Toimistot
🔍 Moni tekee markkinointialan harjoittelun palkattomana: ”Sain palkkaa vasta, kun työnantaja koki minun olevan hyödyllinen”
MarkkinointiUutiset selvitti verkkokyselyssä markkinointialan harjoittelijoiden kokemuksia. Yli puolet kertoo työllistyneensä harjoittelupaikkaansa.
Iina Kansonen
Näkökulma
Analytiikka voi pelastaa taantumassa kärvistelevän yrityksen
Taloudellisessa taantumassa hyvälle analysoinnille on entistä suurempi tarve. Olen useasti verrannut markkinoinnin analytiikkaa yrityksen kirjanpitoon. Miten hyvin pystyisit ohjaamaan yrityksen toimintaa ilman kirjanpitoa, kysyy Petri Mertanen.
Petri Mertanen
Näkökulma
Markkinointiväki jakautui yhtä totuutta kannattaviksi lahkoiksi, ja se vaarantaa yritysten kilpailukyvyn
Markkinoinnin haasteet ovat yhä kompleksisempia, eikä niihin ole helppoja ratkaisuja, vaikka joku niin yrittäisikin vakuuttaa, kirjoittaa Leena Komulainen.
Leena Komulainen
Brändit
Kysely: Iso joukko yrityksiä on leikannut markkinointi-investointejaan tämän vuoden aikana
Lähes puolet vastaajista sanoo pitävänsä markkinointi-investointinsa suunnitellulla tasolla loppuvuoden aikana.
Toni Rajamäki
Toimistot
🔍 ”Susta ei taida olla tälle alalle”, sanottiin työtaakan alle luhistumaisillaan olevalle harjoittelijalle – MU selvitti alan harjoittelukäytäntöjä
MarkkinointiUutiset selvitti verkkokyselyssä markkinointialan harjoittelijoiden kokemuksia. ”Kenenkään ei pitäisi harjoittelun takia järkyttyä, että onko tämä ala oikeasti tällainen”, asiantuntija sanoo.
Iina Kansonen
Digitaalisuus
Suomalaiset markkinointipäättäjät: Googlen ja Facebookin kaltaiset digitaalisen mainonnan ekosysteemit tarjoavat vähiten läpinäkyvyyttä mainostajille
Lähes kolmasosa suomalaisista markkinointipäättäjistä voisi vaihtaa mainonnan teknologia-alustaa tai -kumppania, mikäli läpinäkyvyys ei ole riittävällä tasolla.
Toni Rajamäki
Brändit
Outokumpu ylsi voittoon maailman suurimmassa digitaalisen markkinoinnin ratkaisuja palkitsevassa kilpailussa
Outokummun onnistuneen kokonaisuuden taustalla on markkinoinnin automaation asiantuntijatoimisto Luxid Group.
Toni Rajamäki
Mainonta
Google julkaisi odotetun palvelunsa – ihmiset saavat nyt itse päättää, millaisia mainoksia heille näytetään
Käyttäjät voivat muun muassa estää kohdennetun mainonnan My Ad Center -palvelussa.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
🔍 Monipuolisen uran markkinoinnin parissa tehnyt Pipsa Aro muuttaa työn perässä Berliiniin: ”Saksassa työntekijäbrändäys on valovuosia Suomea edellä”
Muun muassa hyvä palkkaus ja kokemus houkuttelivat Aroa tekemään rohkean urasiirron. ”Työ on vain väline unelmien saavuttamiseksi”, työnhakumentorinakin työskennellyt Aro sanoo.
Iina Kansonen
Näkökulma
Salaatissa oli kirvoja, asiakas sai anteeksipyyntönä pyyhkeen – suhteemme materiaaliin on vinksallaan, ja se on aika korjata nyt
Me markkinoijat pakoilemme vastuuta, kun yritämme uskotella itsellemme, etteivät meidän toimemme sekä “tarpeelliset” ja “ekologiset” brändikrääsämme ruoki liikakulutusta, kirjoittaa Marica Thorén.
Marica Thorén
Näkökulma
Kaikille markkinointijohtajille tulospalkka! Mutta ei siksi, miksi luulet
Markkinointijohtaja on organisaation markkinoinnin ja viestinnän tärkein portinvartija – tai ainakin pitäisi olla – ja vasta kun CMO:n oma nahka on pelissä, se pakottaa tekemään markkinointia, joka erottuu tapetista ja jolla on merkitystä, kirjoittaa Arttu Käyhkö.
Arttu Käyhkö
Media
Globaali kysely: Monet isot yhtiöt sanovat mediabudjettien laskevan ensi vuonna
WFA:n ja Ebiquityn tutkimus kertoo, että etenkin EMEA-alueella tulevaisuus nähdään haastavana. Isoimpina kärsijöinä ovat perinteiset mediat.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Markkinointia ei kiinnosta, mitä myynti tekee – vai mitä sanot, markkinoinnin ja myynnin rockstara Petri Matero?
MarkkinointiUutiset haastoi markkinoinnin ja myynnin rockstaraksi itseään tituleeraavan Petri Materon vastaamaan kysymykseen, kiinnostaako markkinoijia myynnin tekemiset.
Toni Rajamäki
Näkökulma
Kun asiakas tylsistyy ja v*ttuuntuu, hän vaihtaa toimistoa – näin vältät toimistonvaihtokierteen ja saat pitkänkin suhteen kukoistamaan
Ruoho ei ole vihreämpää aidan toisella puolella toimistomaailmassakaan, muistuttaa Mika Hyötyläinen.
Mika Hyötyläinen
Näkökulma
Olen käyttänyt viisinumeroisen summan tunnustaakseni työnantajieni brändiväriä, enkä kadu sitä
Onko brändivärillä väliä? Jos siihen sitoutuu koko porukka, niin väitän, että on, kirjoittaa Laura Olin.
Laura Olin
Näkökulma
Oletko yhden ihmisen markkinointiosasto? Noudata näitä neuvoja, niin onnistut työssäsi
Suomessa on satapäin yhden hengen markkinointiosastoja. Markkinoinnin yksinäisen suden paikka ei kuitenkaan ole niin surkea kuin toisinaan väitetään, kirjoittaa Antti Sipilä.
Antti Sipilä
Digitaalisuus
Googlen Data Studioon merkittävä muutos: nimi vaihtuu, ja toiminnot monipuolistuvat
Data Studio siirtyy Looker-brändin alle, Google tiedottaa.
Toni Rajamäki
Digitaalisuus
Onko metaversumin ympärillä turhaa hypeä vai aitoja mahdollisuuksia? Kolme markkinoinnin ammattilaista kertoo mielipiteensä
Metaversumit ovat vielä käyttäjämääriltään pieniä, mutta lukuisat jättibrändit ovat hypänneet trendiin mukaan.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
TBWA:n tuore katsaus: Kokemuksellisuuden tarve kasvaa koko ajan, mutta yritysten panostukset ovat jääneet vähäisiksi
Asiakaskokemuksen kehittäminen nähdään ensisijaisesti nykyasiakkaiden palvelemisena.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
HR ja markkinointi ovat erilliset toiminnot ja hyvä niin – vai mitä sanot, HR-guru Juho Toivola?
Kannattaa pohtia, onko jaottelu HR:ään ja markkinointiin enää ajantasaista, kehottaa HR-alan yrittäjä Juho Toivola.
Iina Kansonen
Ilmiöt
B2B-verkkokaupoille on valtava tarve, mutta yritykset pitäytyvät perinteisissä myyntitavoissa – yrittäjä Samuli Salosen mukaan muutokselle ei ole ylitsepääsemättömiä esteitä
Myös B2B-liiketoiminnassa kauppaa tekevät ihmiset, mutta siitä huolimatta yritysten välinen kaupanteko on jäänyt kehityksessä jälkeen.
Toni Rajamäki
Näkökulma
Nämä kolme muistisääntöä ovat taantumassa markkinoijalle kultaakin kalliimpia
Maailmassa, jossa tuttu margariini on arjen luksusta, kannattaa markkinoinnissa keskittyä perusasioihin, kirjoittaa Nea Barman.
Nea Barman
Ilmiöt
Nämä olivat MarkkinointiUutisten luetuimmat jutut syyskuussa
Syyskuussa lukijoita kiinnosti muun muassa Santtu Kottilan kolumni markkinoinnin alan kylmäävästä tragediasta ja markkinointiteknologiayhtiö Boksin brändiuudistus, joka herätti ihmettelyä vaikuttajamarkkinointitoimisto OCMG:ssa.
Toni Rajamäki
Näkökulma
Kriisinkestävän organisaation reseptissä sekoittuvat perusasiat, uuden synnyttäminen ja johtaminen
Kun kriisi iskee, organisaatio usein sulkeutuu ja avoin kommunikaatio lakkaa, vaikka kriisistä selvitäkseen pitäisi toimia juuri päinvastoin, kirjoittaa Markus Nieminen.
Markus Nieminen
Mainonta
TBWA:n Mikael Kivelä Eurobest-tuomaristoon ainoana suomalaisena
Kivelä on tunnettu muun muassa Ulkoministeriön, Lapin Kullan ja Finnairin visuaalisten identiteettien kehittäjänä.
Iina Kansonen
Toimistot
SEKillä eniten shortlistalle päässeitä töitä Finnish Comms Awardsissa – myös nämä toimistot mukana
Lokakuun lopussa järjestettävään markkinointiviestintäalan kilpailuun tuli 103 hakemusta.
Iina Kansonen
Näkökulma
Markkinoinnin valta siirtyy myynnille: markkinointijohtajista saattaa pian tulla mainospäälliköitä
Todennäköisesti sinäkin työskentelet yrityksessä, jonka markkinointiosastolla ei ole todellista päätöksentekovaltaa, sillä se valuu vuosi vuodelta enemmän myynnille, kirjoittaa Markus Kivikangas.
Markus Kivikangas
Näkökulma
Patagonia onnistui siinä, missä Fortum ja Boohoo kompuroivat – kriisiajan brändijohtaminen helpottuu, kun muistat nämä kaksi neuvoa
Viime vuosien aikana maailma on ollut jatkuvaa globaalia kriisiä ja nopeita muutoksia. Brändinrakennuksesta on tullut entistä kriittisempää päivittäisessä päätöksenteossa, kirjoittaa Leena Komulainen.
Leena Komulainen
Media
Sauli Asikaisesta MTV:n B2B-myynti ja -markkinointi -yksikön vetäjä
Asikainen aloittaa työt myös MTV Oy:n johtoryhmässä.
Toni Rajamäki
Näkökulma
Tikittääkö toimistossanne aikapommi, joka räjähtäessään johtaa joukkopakoon?
Jos esihenkilö luo tiimilleen muusta yrityksestä poikkeavan työkulttuurin, on edessä ennemmin tai myöhemmin irtisanoutumisaalto, kirjoittaa Ulla Jones.
Ulla Jones
Näkökulma
Luotettava oma media vaatii uskottavuutta, joka syntyy kameran edessä aitoudesta
Kun esiinnymme kameran edessä, ajatuksemme ja asenteemme näkyvät ulospäin. Siksi ei suinkaan ole samantekevää, ketkä yrityksen omissa medioissa esiintyvät ja miten, kirjoittaa Antti Sipilä.
Antti Sipilä
Ilmiöt
Effie Awards Finlandin päätuomari tulee ensimmäistä kertaa Helsingin ulkopuolelta
Kilpailuun ilmoittautuminen alkaa tänään. Parhaat palkitaan ensi vuoden helmikuussa.
Toni Rajamäki
Toimistot
Kaksi Kurion kampanjaa ylsi mitaleille digimarkkinoinnin EM-kisoissa
Fazer Makeisille tehty kampanja voitti kultaa, Wärtsilä Energylle tehty kampanja hopeaa.
Toni Rajamäki
Näkökulma
Myyjä! Kun noudatat näitä kolmea neuvoa, markkinoijan kalenterista löytyy sinulle aina aikaa
Digitaalisia askelmerkkejäni seuraamalla pystyt helposti selvittämään, mitkä asiat minua kiinnostavat, mitkä painavat, mitkä ovat minulle ajankohtaisia ja mitkä todennäköisesti tärkeysjärjestyksen häntäpäässä, kirjoittaa Jemmi Laaminen.
Jemmi Laaninen
Näkökulma
Markkinoinnin kylmäävä tragedia ajaa alan ihmisiä loppuun ja ammatilliseen alakuloon
Korulauseet mokaamisen sallivasta kulttuurista pätevät monesti muihin yritysten työntekijöihin, mutta eivät markkinoijiin, kirjoittaa Santtu Kottila.
Santtu Kottila
Ilmiöt
Pauli Waroma listaa neljä trendiä, jotka näkyvät markkinoinnissa tällä hetkellä
Waroma uskoo, että “purpose-kehityksessä” ollaan siirtymässä uudelle tasolle, konkreettisten tekojen aikaan.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
🔍 Markkinointialan rekrytointikäytännöt saavat moitteita asiantuntijalta: palkoista ei puhuta, rekrytointeihin ei valmistauduta, talon sisäinen osaaminen unohdetaan…
Jo pienet muutokset mahdollistaisivat paremmat ja onnistuneemmat rekrytointiprosessit alalla, sanoo Sanna-Kaisa Koivisto.
Iina Kansonen
Luovuus
🔍 Viljami Pelli, 22, peräänkuuluttaa ymmärrystä nuorille markkinoinnin kuluttajille ja tekijöille: ”Nuoret haluavat nähdä aitoutta ja sanovat liian herkästi kyllä kaikkeen”
Graafikkona työskentelevä Pelli toivoo, että toimistoissa tehtäisiin töitä merkityksellisyys eikä palkinnot edellä.
Iina Kansonen
Näkökulma
Ei enää brändikrääsää minulle, kiitos – maapallon hukuttaminen tavaraan ei ole huolenpitoa asiakkaasta
Jos olet piirtänyt asiakaspolulleni yhdenkään ilmaisen tavaran, muuta suunnitelmaasi. En halua enää yhtään pyyhettä, ongenkohoa, kahvikuppia tai t-paitaa, kirjoittaa Marica Thorén.
Marica Thorén
Digitaalisuus
Internetmainontaan käytettiin Suomessa viime vuonna yli 600 miljoonaa euroa
PwC arvioi kasvun jatkuvan 6,1 prosentin vuosivauhtia. Globaalin keskiarvon uskotaan olevan 9,1 prosenttia.
Toni Rajamäki
Brändit
🔍 Kuluttajat valitsevat Fiskarsin vuosi toisensa jälkeen arvostetuimmaksi brändiksi – yrityksen brändi- ja markkinointijohtaja kertoo, miksi
”Meille brändi ei ole asia, joka istuu vain markkinointitiimissä eikä varsinkaan tiedosto, joka silloin tällöin kaivetaan esiin laatikosta”, sanoo Marika Orkamo.
Iina Kansonen
Näkökulma
Jos asiantuntija ei kerro mielipidettään, hän ei ansaitse palkkaansa
Olen palavereissa mieluiten hiljaa ja kuuntelen, mitä muut puhuvat. Totuus on kuitenkin, että silloin en ansaitse palkkaani, kirjoittaa Mika Hyötyläinen.
Mika Hyötyläinen
Näkökulma
Digimarkkinoija, pidä pää kylmänä: haastavat ajat eivät ole vielä ohi
Huhut Facebookin lähdöstä EU-alueelta, Google Analyticsin laittomuudesta ja evästeettömästä maailmasta ovat saaneet digimarkkinoijat takajaloilleen tänä vuonna. Digimarkkinoijat tarvitsevat nyt malttia ja aikaa perehtyä yksityiskohtiin, kirjoittaa Petri Mertanen.
Petri Mertanen
Digitaalisuus
Suomalaisen markkinointiteknologia-alan tähtipeluri Supermetrics yltänee 100 miljoonan euron ARR:ään jo parissa vuodessa
Supermetricsin uskotaan olevan yksi seuraavista suomalaisista yksisarvisista.
Toni Rajamäki
Näkökulma
Markkinoinnissa ei ole parasta osaajaa
MarkkinointiUutisten uusi kolumnisti Anna Salo kertoo, millainen joukkue tarvitaan voittavan markkinoinnin tekemiseen.
Anna Salo
Näkökulma
Kuluttajaluottamus on alhaisempi kuin koskaan, ja se on uhka sinunkin brändillesi
Kuluttajaluottamuksen indeksi on koko 60-vuotisen mittaushistoriansa alhaisin, kertoo taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD. Kestääkö sinun brändisi sen, kysyy Nea Barman.
Nea Barman
Näkökulma
CMO on kuin peura pitkissä valoissa, ja toimari lyö tallaa pohjaan
Merkittävä osa pk-yritysten omistajista ja toimitusjohtajista ei ymmärrä edelleenkään eikä alkuunkaan, kuinka kriittinen kilpailutekijä markkinointiviestintä tänä päivänä on, kirjoittaa Arttu Käyhkö.
Arttu Käyhkö
Digitaalisuus
Google tekee merkittävän algoritmipäivityksen: verkkosivustoja aletaan arvottaa uudella tavalla
Googlen tulevan muutoksen myötä hakukoneoptimointi kokee muutoksia.
Toni Rajamäki
Tilaa uutiskirje
Saat viikoittaisen koosteen tärkeimmistä uutisista suoraan mailiisi.
Kyllä, Haluan liittyä MarkkinointiUutisten sähköpostilistalle.
Tietosuoja- ja rekisteriselosteen löydät
täältä
.
Kiitos! Lähetys onnistui, käythän vielä hyväksymässä tilauksen sähköpostissasi.
Hups! Jotain meni pieleen - jos ongelma ei poistu, olethan yhteydessä niin korjaamme sen.