Kolumni

Markkinoinnin yksi suurimpia uhkia on insinööriytyminen – nyt jos koskaan on syytä palata perusasioihin

3.5.2023 10:12
Antti Kaihlanen
Sanotaan, että suomalaiset ovat insinöörikansaa eivätkä siten ymmärrä markkinointia. Markkinointi-ihmisestä on kuitenkin hyvää vauhtia kehittymässä kaikkein pahin insinööri, kirjoittaa Antti Kaihlanen.

Markkinoinnin yksi suurimpia mahdollisuuksia mutta samalla myös uhkia on insinööriytyminen. Teknologinen kehitys on luonut laajasti uusia mahdollisuuksia markkinointiin. Uusia kanavia ja vaikuttamisen keinoja syntyy koko ajan lisää. Dataa kuluttajaymmärryksen ja päätöksenteon tueksi on enemmän kuin riittämiin. 

Kehitys on johtanut lisääntyviin kustannuksiin ja fokuksen katoamiseen. Strateginen ja luova ison kuvan ajattelumme kärsii, kun suuren osan ajastamme viilaamme kymmenien eri kanavien pilkkuja paikoilleen ja ihmettelemme dataa, joka ei kerro meille mitään uutta tai oleellista.

Me markkinoijat olemme sukeltaneet liian syvälle sinne, mistä olemme vuosikausia suomalaisia yrityksiä parjanneet. Keskitymme liikaa ominaisuuksiin, toiminnallisuuksiin, prosesseihin, dataan ja detaljeihin. Puhumme salakieltä ja samaan aikaan korostamme sitä, että markkinoinnissa asioita pitää yksinkertaistaa ja kiteyttää. Olemme unohtaneet, mistä markkinoinnissa on pohjimmiltaan kysymys.

Asiakkaiden ostopäätökset perustuvat tismalleen samaan aivotoimintaan kuin tuhansia vuosia sitten.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Kaikessa liiketoiminnassa kasvu – ja markkinoinnissa sen tuotto – on aina syntynyt ja syntyy edelleen kolmesta yksinkertaisesta asiasta; penetraatiosta, frekvenssistä ja arvosta. Eli siitä, että saamme asiakkaat ylipäätään ostamaan, ostamaan useammin sekä ostamaan tai maksamaan enemmän.

Edellä mainittuja mittareita, jotka edellyttävät asiakkaalta käyttäytymisen muutosta, on aina voinut ja voi edelleen liikuttaa sangen yksinkertaisesti vaikuttamalla asiakkaan ajattelun muutokseen: tekemällä asiakkaat tietoiseksi, lisäämällä ymmärrystä ja kiinnostusta sekä potkimalla heitä ostamaan. Kyllä, voimme vaikuttaa muutokseen sillä samalla kaavalla (AIDA), jota olemme käyttäneet markkinoinnissa jo 125 vuotta.

Asiakkaiden ostopäätökset perustuvat tismalleen samaan aivotoimintaan kuin tuhansia vuosia sitten. Teknologinen kehitys on toki vaikuttanut ostopolkuihimme, mutta nämä aivotoiminnan ulkopuolisten tekijöiden aiheuttamat muutokset ovat lopulta vain pieniä sivupotkuja ison kuvan AIDA-ladulla.

Kaiken ytimessä ovat aina olleet ja ovat edelleen kiinnostuksen herättävät ideat sekä riittävän skaalautuvat ja vaikuttavat kanavat.

Kaiken ytimessä ovat aina olleet ja ovat edelleen kiinnostuksen herättävät ideat sekä riittävän skaalautuvat ja vaikuttavat kanavat. Onnistumisen todentajiksi riittävät muutamat mittarit, joilla on merkittävä yhteys ajattelun ja käyttäytymisen muutokseen ja sitä kautta yrityksen liiketoimintaan.

Elämme ajassa, jossa yritysten talousjohto osoittaa keskimääräistä enemmän kiinnostusta markkinointibudjettejamme kohtaan. Nyt jos koskaan on aika keskittyä perusasioihin eli ideoihin ja kanaviin, jotka tuottavat riittäviä muutoksia kohderyhmiemme ajattelussa ja sitä kautta käyttäytymisessä ja lopulta liiketoiminnassa. Talousosaston leikkurikin tylsyy, kun puhumme yksinkertaisista asioista, joita kaikki ymmärtävät.

Liiaksi hinkattu jää usein kokonaan tekemättä, kun taas isosti tekeminen tuottaa harvemmin mitään pientä.

Antti Kaihlanen on markkinointibudjettien rahoitukseen ja kulujenhallintaan erikoistuneen Foppan perustaja ja toimitusjohtaja. Antin kolumnit käsittelevät markkinointia yrityksen kasvun tekijänä analytiikka ja data edellä.