Kuvaaja:
Kolumni

Tässä ovat MarkkinointiUutisten vuoden 2024 kolumnistit: mukaan 15 uutta nimeä

19.12.2023 13:30
Iina Kansonen
Uusina kolumnisteina aloittavat muun muassa Heidi Taina, Siina Repo, Antti Toivonen ja Mika Pesonen. Kirjoittamista jatkaa myös kuusi vanhaa kolumnistia.

MarkkinointiUutisten kolumnistirinki uudistuu ensi vuodeksi. Kolumnistina aloittaa 15 uutta nimeä, ja vanhoista kolumnisteista jatkaa kuusi.

Tässä ovat MarkkinointiUutisten uudet kolumnistit vuonna 2024:

Ossi Ahto toimii markkinoinnin neuvonantajana ja interim-markkinointijohtajana omassa yrityksessään. Hänellä on 20 vuoden tausta markkinoinnin ja brändien johtamisen parista, niin globaaleista kuin suomalaisista yrityksistä. Kolumneissaan hän kirjoittaa erityisesti markkinoinnin vaikutuksesta liiketoimintaan ja sen kasvuun.

Sari Andersson on Tampereen työväen teatterin viestintäpäällikkö. Hän on työskennellyt teatterin ja tapahtumien markkinoinnin ja viestinnän parissa yli 20 vuotta. Andersson haastaa etsimään uusia näkökulmia kulttuuri- ja tapahtuma-alan markkinointiin rohkeasti, luovasti ja kekseliäästi.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Anttoni Heikuran titteli on Head of People & Insight, ja hän työskentelee luovassa hybriditoimisto Nitrossa. Heikura on toiminut monipuolisissa myynnin ja markkinoinnin tehtävissä noin 15 vuoden ajan. Päivätyössään hän vastaa hybridimarkkinointitoimiston henkilöstöstä, työilmapiirin kehittämisestä sekä tiedonhankinnan tiimistä. Kirjoitusten keskiöön hän nostaa uusia kulmia ihmisestä, motivaatiosta, kehittymisestä ja hyvinvoinnista.

Jenni Janakka on kirjailija ja puhetaiteilija, joka yhdistää työssään tieteen ja historian popularisointia omiin arkisiin havaintoihinsa. Hän on perehtynyt muun muassa työelämään, tasa-arvokysymyksiin ja seksuaalisuuteen. Janakka on aktiivinen Instagramissa, minkä lisäksi hän työskentelee läheisesti erilaisten vaikuttajien kanssa. Kolumneissaan hän käsittelee somea ja vaikuttajia.

Niklas Kaskeala on pitkän linjan ilmasto- ja vastuullisuusammatilainen. Hän haastaa rohkeasti yrityksiä ja toimistoja, jotka keskellä pahenevaa ilmastokriisiä ja luontokatoa edelleen sortuvat jatkuvaan viherpesuun.

Aino Nieminen on luovuuden ja bisneksen rajapinnassa viihtyvä multiyrittäjä sekä graafisen alan sveitsilänen linkkuveitsi, joka juo liikaa kofeiinitonta kahvia ja uskoo ihmeisiin. Nieminen käsittelee kolumneissaan visuaalisuutta ja graafiseen suunnitteluun liittyviä aiheita.

Jukka Nittymaa työskentelee markkinointitoimisto Sherpassa tittelinään Head of AI & Innovations. Kolumneissaan Niittymaa jakaa näkemyksiään tekoälystä.

Mika Pesonen on itsenäinen valmennusyrittäjä, joka kirjoittaa myynnistä ja vuorovaikutuksesta. Kolumneissaan hän pohtii muun muassa suoran palautteen merkitystä ja sitä, miten saada lisää rohkeutta myyntityöhön.

Jan Porema työskentelee tittelillä Area Sales Manager valaistusratkaisuja tarjoavassa Imoon-yrityksessä. Porema opiskeli markkinointia neljässä maassa ja palasi myyjäksi Suomeen. Hän törmäsi vanhentuneisiin asenteisiin ja turhiin siiloihin myynnin ja markkinoinnin kentällä. Kolumneissaan Porema ravistelee noita asenteita ja rakenteita sekä osoittaa, mikä alan juhlapuheissa on pielessä.

Kim Qvick, Tuula Ryhänen ja Haaga-Helian myynnin opiskelijat kirjoittavat vaihtuvalla vuorolla myynnistä. B2B-myynti on vaativaa asiantuntijatyötä, joka vaatii liiketoiminnan laaja-alaista ymmärrystä. Suomessa myynti on yksi vähiten arvostetuimmista työtehtävistä, ja sitä on koulutettu korkeakoulutasolla vasta vähän aikaa. Kirjoittajat ovat B2B-myynnin ammattilaisia, tutkijoita, opettajia ja opiskelijoita.

Siina Repo toimii Viesti ry:n toiminnanjohtajana ja kirjoittaa viestinnän alan ajankohtaisista ilmiöistä. Hän muistuttaa kolumneissaan, että ammattimainen viestintä on niin demokratian kuin menestyvän liiketoiminnankin ydin.

Jere Rinne on kaupallisen muotoilun toimiston Kaimanan utelias toimitusjohtaja, jota kiinnostaa melkein kaikki. Rinteen kolumnit käsittelevät kehittämistä, muutosta ja tulevaisuutta.

Rami Saarela työskentelee Deloitten markkinointi-, viestintä- ja brändijohtajana. Hän kutsuu itseään markkinoinnin ja viestinnän johtamisjonglööriksi ja keittiöpsykologiksi B2B:n ihmeellisessä inhouse-maailmassa. Saarela kertoo usein pohtivansa, miten saamme yksinkertaisista asioista kovin vaikeita.

Heidi Taina on titteliltään luova johtaja, sydämeltään copywriter. TBWA\Helsingillä jaTBWA\Nordicsilla työskentelevä Taina kirjoittaa avoimesti luovasta suunnittelusta ja sen edellytyksistä. Hän uskoo, että ihminen on jatkossakin tietokonetta tärkeämpi tekijä luovuudessa.

Antti Toivonen on vuodesta 2009 Singaporessa asunut markkinointialan toimistojohtaja, kasvuyrittäjä ja elokuvantekijä. Hän työskentelee mainostoimisto Supersonilla ja on toteuttanut tiimeineen projekteja valtaosalle Aasian markkinoista.

Vuoden 2023 kolumnisteista jatkavat seuraavat nimet:

Anssi Järvinen on yrittäjä ja kokenut bränditerapeutti. Järvinen tekee huomioita maailmasta, jossa toisten brändien elämä on tasapainoista ja auvoista, mutta toisten brändipersoonallisuus on vaarassa pirstaloitua ja käytös muuttua itsetuhoiseksi.

Antti Kaihlanen toimii markkinoinnin kasvurahoittaja Foppan toimitusjohtajana ja yrittäjänä. Kaihlanen on markkinoinnin ja kasvurahoituksen hybridi, joka haluaa parantaa markkinoinnin ymmärrystä taloudesta ja talouden ymmärrystä markkinoinnista. Kaihlasen kolumnit käsittelevät muun muassa markkinoinnin roolia yrityksen kassavirtojen tekijänä ja markkinointia yrityksen tärkeimpänä kilpailuetuna.

Oona Kankkunen on yrittäjä, modernin myynnin valmentaja, puhuja ja tietokirjailija, joka ihmettelee kolumneissaan muun muassa sosiaalisen myynnin osaamisen ja myynnin ja markkinoinnin yhteistyön puuttumista.

Leena Komulainen on luovan toimiston Ivalon toimitusjohtaja ja kirjailija, joka uskoo arvopohjaiseen ja ihmislähtöiseen johtamiseen ja brändinrakennukseen. Hänen kolumneissaan käsitellään muun muassa markkinointialan ajankohtaisia ilmiöitä, trendejä ja kehityskohteita.

Mikael Nemeschansky on pitkän linjan markkinoinnin ammattilainen, joka haluaa herättää keskustelua, rikkoa myyttejä ja löytää uusia totuuksia. Nemeschansky toimii Dentsu Creativen vastaavana luovana johtajana Suomessa. Hän kirjoittaa alan ilmiöistä ja sisäpiiristä sekä kehottaa jokaista markkinoijaa kyseenalaistamaan itsensä ja uskomuksensa.

Marica Thorén havainnoi ihmisläheisesti markkinoinnin ammattilaisten arkea. Thorén työskentelee MarkkinointiUutisia julkaisevassa MarkkinointiKollektiivissa.

MarkkinointiUutiset on julkaisutauolla 25.12.2023–7.1.2024 välisen ajan. Kolumnien julkaisu jatkuu normaalisti julkaisutauon jälkeen.