Kolumni

Michelin-ravintolaa ei johdeta datalla tai kuluttajaymmärryksellä, ja markkinointialalla on siitä paljon opittavaa

6.3.2023 7:05
Nea Barman
Michelin-ravintolat tekevät asiat toisin kuin markkinointialalla opetetaan – ja menestyvät juuri siksi, kirjoittaa Nea Barman.

Rakastat syödä Michelin-tähtiravintoloissa. Tavoittelet ehkä itsekin tähtiä eli menestystä, mainetta ja kunniaa. Ehkä haaveilet salaa, että voisit olla kuin nimekäs keittiömestari ja luoda jotain sellaista, mitä Michelin-ravintoloissa luodaan? Omassa keittiössäsi päädyt kuitenkin laittamaan kattilaan useimmiten perunoita ja vettä. Sitten ihmettelet, missä ovat tähdet ja kunniamaininnat.

Tässä vertauksessa kattila on yritys. Perunat ja vesi taas ovat yrityksen tärkein raaka-aine eli työntekijät. Keittömestarin roolissa tomii yrityksen tai markkinoinnin johtaja. He tavoittelevat Michelin-tähtiä vaihtelemalla perunalajikkeita sekä niiden keittotapoja. Teknisesti he tekevät kaiken oikein, mutta lopputulos on jotakin aivan muuta kuin Michelin-tähden tai edes -kunniamaininnan arvoinen ateria.

Kaiken alkupiste, jopa Michelin-tähden ravintolassa, on arvot.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Menestysresepti on kuitenkin yksinkertainen niin ravintolassa kuin muissakin yrityksissä. Se kuuluu seuraavasti: luovuus saa alkunsa kiinnostuksesta ja arvostuksesta ympäröivää maailmaa ja ihmisiä kohtaan. Ja luovuus synnyttää muutosta. 

Mutta luovuus ei yksin riitä. Nimittäin kaiken alkupiste, jopa Michelin-tähden ravintolassa, on arvot.

Menestyneet ihmiset ovat äärettömän kiinnostuneita ympäröivästä maailmasta ja ihmisistä nimenomaan arvoistaan käsin. He ovat kiinnostuneita myös siitä, mitä tässä maailmassa pitäisi muuttaa. Tämä saa aikaan luovaa ajattelua, joka taas saa aikaan toimintaa ja muutosta, josta syntyy arvopohjaisia menestystarinoita. Jos olet katsonut Netflixin sarjaa nimeltä Chef’s Table, ymmärrät yhteyden arvojen, luovuuden ja menestyksen välillä. Suosittelen.

Pelkkä menestyksen tavoittelu tukahduttaa kiinnostuksen ympäröivää maailmaa ja ihmisiä kohtaan.

Pelkkä menestyksen tavoittelu kuitenkin tukahduttaa kiinnostuksen ympäröivää maailmaa ja ihmisiä kohtaan. Jos tavoittelemme ainoastaan menestystä, myös arvot ja luova ajattelu unohtuvat eikä uutta synny tai menestystä kuulu. Jos siis haluat olla luova ja menestynyt, ankkuroi ensin arvosi.

Valitse kattilaan paljon erilaisia raaka-aineita (eli yritykseen erilaisia työntekijöitä), ja tee valintasi arvopohjaisesti. Sovita raaka-aineet yhteen eli johda Michelin-tähtiä ansainneen keittiömestarin luovuudella. Jos syytät menestyksen puutteesta raaka-aineita, se tekee sinusta entistä huonomman kettiömestarin ilman todellista ymmärrystä menestysreseptistä. Samalla tähdet karkaavat aina vain kauemmaksi - ainakin silloin, jos lähtökohtasi on pelkästään menestyksen tavoittelu.

Kun seuraavan kerran tavoittelet jotain, kirkasta ensin arvosi. Luovuus ja menestys kyllä seuraavat perässä.

Luova ala on yksiyhteiskuntamme työllistävimpiä aloja ja tärkeä BKT:n tuottaja. Luovuuden avulla kehitetään uusia innovaatioita ja tuotetaan hyvinvointia ihmisten elämään. Luovuustarkkailija Nea Barman haluaa nostaa luovuuden arvostusta ja tuoda luovuuden vaikuttavuutta näkyväksi – ja inspiroida meitä kaikkia olemaan luovempia.