Kolumni

Keisarilla ei ole vaatteita: Vuoden Toimisto on täysin turha kilpailu, jolle asiakkaat naureskelevat

9.2.2023 9:00
Santtu Kottila
14 kategoriaa, yli 40 finalistia ja iso kasa ”voittajia”, mille asiakkaissa ei anneta arvoa, kirjoittaa Santtu Kottila Vuoden Toimisto -kilpailusta.

Taas on se aika vuodesta, kun Vuoden Toimisto -voittajat on julkaistu ja juhlittu. Some on täynnä voittajia, finalisteja ja heitä, jotka ovat voittajia kun oikein silmiin katsotaan.

Ikävä totuus on, että ketään ei oikeasti kiinnosta.

Tutkimuskyselyyn vastaaminen on asiakkaille pakkopullaa. En ole vielä tavannut asiakkaalla päätöksiä tekevää henkilöä, joka antaisi mitään painoarvoa kilpailun voittajille mahdollista markkinointikumppania valitessaan. Ei Vuoden Toimisto palkinnoista haittaa ole, mutta ei niillä yhtään asiakasta ole voitettu.

Toimistojen asiantuntijat naureskelevat itsekin tuloksille.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Asiakkaat ymmärtävät erinomaisen hyvin, että onnistunut toimistokumppanuus on monen asian summa. Varsinkin keskisuurissa ja suurissa toimistoissa asiakkuustiimien taso vaihtelee, ja siksi koko toimiston saama arvosana asiakastyytyväisyydestä ei korreloi suoraan palvelun laatuun. Henkilökemiat, asiakkaan oma tilanne ja osaaminen sekä toimistotiimin yksilöiden motivaatio määrittelevät onnistumisen edellytyksiä paremmin kuin taulut ja pystit.

Toimistojen asiantuntijat taasen naureskelevat itsekin tuloksille – tuli tämän vuoden kilpailusta kultaa tai pelkkää kunniaa. Eikä yksikään alan ammattilainen ole valinnut seuraavaa työpaikkaansa Vuoden Toimisto -palkintojen perusteella.

Jokaiselle osallistujalle annetaan mitali, ettei kenellekään tule paha mieli.

Toimistojen johto on ainoa taho, jota kiinnostaa, ja heitäkin vain silloin, kun me voitettiin. Voittaminen tosin toteutuu formaatin onneksi lähes jokaisen osallistujan kohdalla, kunhan vaan muistaa osallistua ja tietenkin maksaa siitä.

Vuoden Toimisto -kilpailun perimmäinen ajatus on hyvä: toteutetaan riippumaton asiakastyytyväisyystutkimus. Se kuitenkin hukkuu turhaan julkiseen kilpailuun ja palkintosateeseen, joka muistuttaa 7-vuotiaiden jalkapalloturnausta. Siis sellaista, jossa jokaiselle osallistujalle annetaan mitali, ettei kenellekään tule paha mieli.

Keisarilla ei ole vaatteita. Kilpailu voitaisiin lakkauttaa tarpeettomana, mutta turhan tärkeät egot ovat esteenä.

Kirjoittaja on MarkkinointiUutisia julkaisevan MarkkinointiKollektiivin perustaja.