Kuvaaja:
Kolumni

Finnairin tuore kampanja on kuluttajaa harhaanjohtavaa viherpesua ja kaivaa kuoppaa kaikillle vastuullisuusviestintää tekeville brändeille

28.3.2023 7:55
Iina Kansonen
Lentoyhtiö Finnair ”unohti” kertoa, että 750 tonnilla uusiutuvaa lentopolttoainetta on ilmeisimmin minimaalinen merkitys yhtiön kokonaispäästöihin, kirjoittaa MarkkinointiUutisten päätoimittaja Iina Kansonen.

Finnair tiedotti viime viikolla hankkineensa 750 tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta. Lentoyhtiö kertoi, että määrä vastaa noin neljääsataa Helsinki–Tukholma-lentoa.

Yhtiö aloitti aiheesta myös somekampanjan. Ainakin LinkedInissä pyörineissä mainoksissa aiheesta kerrotaan seuraavasti: ”Hankimme uusiutuvaa lentopolttoainetta, joka vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 prosenttia”.

Sen Finnair unohti kuitenkin kertoa, että vuonna 2022 uusiutuvan polttoaineen osuus kaikista sen tankkauksista oli noin 0,2 prosenttia. Kysyin lukua Finnairin viestinnästä sunnuntaina 26.3., ja sain vastauksen eilen maanantaina. Siihen en ole saanut vielä vastausta, millaisen vaikutuksen Finnair arvioi 750 tonnilla uusiutuvaa polttoainetta olevan yhtiön kokonaispäästöihin.

Jos tulkitsen Finnairin vuosikertomusta oikein, hankki Finnair uusiutuvaa polttoainetta viime vuonna 1 224 tonnia. Fossiilista lentopolttoainetta kului 786 881 tonnia.

750 tonnilla uusiutuvaa lentopolttoainetta on Finnairin päästöihin minimaalinen merkitys.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

750 tonnia ja 400 lentomatkaa kuulostaa tietenkin paljon paremmalta kuin 0,2 prosenttia, ja se tiedetään Finnairillakin. Ei takuulla ole sattumaa, että luvuista viimeisin jäi pois kampanjasta. 

Kampanja tuntuu suoraan sanottuna kuluttajan harhaanjohtamiselta ja viherpesulta. 750 tonnilla uusiutuvaa lentopolttoainetta on lentoyhtiön päästöihin ilmeisimmin minimaalinen merkitys.

On tosi hieno asia, että Finnair lisää uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöä. Vaikka määrä on pieni, jostain täytyy aloittaa. Mutta siinä ei ole mitään hienoa, että yhtiö ei viesti asiasta läpinäkyvästi ja tuo pöytään sitä, mikä merkitys tällä teolla ihan oikeasti on.

Toimimalla näin Finnair kaivaa kuoppaa paitsi itselleen myös muille brändeille, jotka viestivät vastuullisuusteoistaan.

Totuus on valitettavasti se, että tällä hetkellä suihkulentokoneella lentämisestä ei saa ympäristön kannalta vastuullista oikein tekemälläkään. Vaikka Finnair kovasti yritti, pieleen meni.

Toimimalla näin Finnair kaivaa kuoppaa paitsi itselleen myös muille brändeille, jotka viestivät vastuullisuusteoistaan. Ei ole ihme, jos kuluttajat suhtautuvat yritysten vastuullisuuspuheeseen skeptisesti tällaisten kampanjoiden jälkeen.

Kuluttajien harhaanjohtaminen ja viherpesu eivät ole 2023-luvulla hyväksyttyjä tapoja tehdä markkinointia ja viestintää. Ei näin, Finnair.

Iina Kansonen on MarkkinointiUutisten päätoimittaja.