MarkkinointiUutiset
MarkkinointiUutiset
Uusimmat
Media
Ilmiöt
Luovuus
Näkökulma
Digitaalisuus
Brändit
Toimistot
Mainonta
Etusivu
Media
Ilmiöt
Luovuus
Näkökulma
Digitaalisuus
Brändit
Toimistot
Mainonta
Tekijät
Ota yhteyttä
Tietosuojaseloste
Artikkelit joiden aihe on
Yrittäjyys
Luovuus
Tomi Leppänen on Vuoden Graafikko
Palkitun tekijän töiden lähtökohtana on usein yksinkertainen konsepti tai havainto.
Mikko Perttunen
Ilmiöt
MarkkinointiUutisten vuoden 2022 luetuimmat jutut
Yrittäjä Marianne Lehikoisesta kertova juttu nousi vuoden luetuimmaksi.
Toimitus
Ilmiöt
Baronan kesällä lanseeraama brändi haluaa muuttaa koko myyntialaa, jossa piilee yhteiskunnan näkökulmasta isoja uhkakuvia
Frontlinersin liiketoimintajajohtaja Jussi Rissanen ihmettelee, miksi myyntialalta ei ole aiemmin löytynyt huippumyyjien omaa verkostoa.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Yleistyykö markkinoinnin kasvurahoitus haastavina aikoina? Suomalainen pk-yritys jopa nelinkertaisti mediabudjettinsa ulkopuolisella rahalla
“Täällä on totuttu siihen, että markkinointia tehdään vain kassassa olevalla rahalla.”
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Vastuullisuuden pitää olla osa liiketoimintaa, linjaa Måndagin perustaja Arto Sivonen
Sivosen mukaan vastuullisuudessa piilee isot bisnesmahdollisuudet, joihin suomalaisyritysten pitäisi tarttua.
Toni Rajamäki
Toimistot
Kolmen ansioituneen toimistojohtajan perustama Def Agency teki heti alkuvaiheessa ison linjauksen, joka on johtanut vahvaan kasvuun lyhyessä ajassa
Antti Hirvonen, Jimi Veijonen ja Jussi Snicker ovat onnistuneet tuplaamaan toimiston liikevaihdon vuosi toisensa jälkeen.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Suomeen perustettiin uudenlainen konsulttiyritys, jonka tavoitteena on mullistaa markkinointialan kumppanuuksien löytäminen
Yrityksen taustalla on kaksi kokenutta markkinoijaa, jotka ovat huomanneet alan haasteet.
Toni Rajamäki
Näkökulma
Itkettääkö markkinointitoimiston lasku? Kerron, miksi
Markkinointiviestintä ei kiinnosta, koska sen roolia ei ymmärretä liiketoiminnan kasvattamisessa, kirjoittaa Arttu Käyhkö.
Arttu Käyhkö
Ilmiöt
Millainen tapahtuma Slush on markkinoida yritystä? Markkinointijohtaja Venla Väänänen antaa suoran vastauksen
Suomalainen startup Gubbe keräsi aikoinaan ensimmäisen sijoituksensa Slushista.
Toni Rajamäki
Brändit
McCannilla ja Ogilvylla työskennellyt Cannes-voittaja kehottaa brändejä ottamaan mallia startupeista
Slush avasi pitkään kansainvälisen markkinoinnin parissa työskennelleen Eileen Borromeon silmät.
Toni Rajamäki
Brändit
Suomen uusi startup-sukupolvi on tehnyt vaikutuksen Ilkka Paanaseen
Supercellin Ilkka Paananen saa inspiraatiota nuorilta yrittäjiltä, jotka osaavat ajatella eri lailla kuin vanhempi sukupolvi.
Toni Rajamäki
Toimistot
Kauppalehti listasi Suomen suurimmat markkinointiviestintätoimistot: koko alan yhteenlaskettu myyntikate kasvoi 21 prosenttia
Miltton on tutusti Suomen suurin. Routa ohitti Dagmarin ja nousi kakkoseksi.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
26-vuotias verkkovalmennusyrittäjä Marianne Lehikoinen kertoi kesällä kovista myyntituloksistaan ja miljoonatavoitteestaan – näin hänellä menee nyt
Negatiiviset kommentit eivät hetkauta nuorta yrittäjää, jonka bisnes on lähtenyt lentoon tänä vuonna.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Sote-alalla toimiva Plain Complex voitti Era Contentin ja Kolsterin järjestämän kilpailun – sai palkinnoksi ilmaista brändi- ja IPR-työtä 15 000 euron arvosta
Kilpailuun osallistui 20 yritystä, jotka kaikki saivat sparrausta brändin rakentamiseen ja suojaamiseen.
Toni Rajamäki
Brändit
Vuoden Kasvunrakentaja-yritys on selvillä – voittajaa kiitellään globaalin ongelman ratkaisemisesta
Finaalissa oli mukana neljä vahvaa kasvua tehnyttä yritystä.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
“Suomen kenties kovin copywriter” Timo Jäppinen kirjoitti uuden markkinoinnin tietokirjan palveluksena suomalaisille
Jäppisen mukaan kotimaisessa markkinoinnissa riittää kehitettävää.
Toni Rajamäki
Toimistot
TBWA:sta tutut Cannes-palkitut Aleksi Erma ja Erno Reinikainen perustivat yhteisyrityksen
Kaksikko jätti aiemmin tänä vuonna TBWA\Helsingin. Jatkossa duo tarjoaa yhdessä projektiluonteista suunnittelutyötä ja luovan työn konsultointia.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
B2B-verkkokaupoille on valtava tarve, mutta yritykset pitäytyvät perinteisissä myyntitavoissa – yrittäjä Samuli Salosen mukaan muutokselle ei ole ylitsepääsemättömiä esteitä
Myös B2B-liiketoiminnassa kauppaa tekevät ihmiset, mutta siitä huolimatta yritysten välinen kaupanteko on jäänyt kehityksessä jälkeen.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Antti Kaihlanen on vertaillut suomalaista ja ruotsalaista yrityskulttuuria ja huomannut maiden välillä selvän eron
Kaihlasen mielestä Ruotsissa panostetaan brändin rakentamiseen ja massamainontaan, kun taas Suomessa yritykset ovat nopeiden pikavoittojen perässä.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Suomalaisen startupin masinoimassa kampanjassa annettiin ilmaista näkyvyyttä liki 50 yritykselle, joilla ei ole resursseja aktiiviseen mainontaan
Book Salonin kampanja näkyi kesällä ympäri Suomen.
Toni Rajamäki
Media
Jenna perusti Itä-Helsinki-verkkomedian, koska kyllästyi valtamedian tapaan kuvata aluetta: ”Stereotypiat ja ennakkoluulot kukoistavat”
Noin 10 000 lukijaa kuussa tavoittava media perustettiin apurahojen voimin, mutta saa nykyään tuloja muun muassa natiivi- ja bannerimainonnasta. Perustaja Jenna Lehtonen sijoittaa siihen myös omaa rahaa.
Iina Kansonen
Luovuus
Suomalaisten klassikkomainosten konseptit tekivät paluun – tästä on kyse
Elisan ja Saarioisen ikoniset tv-spotit palasivat ruutuihin uudistetulla viestillä.
Toni Rajamäki
Luovuus
🔍 Viljami Pelli, 22, peräänkuuluttaa ymmärrystä nuorille markkinoinnin kuluttajille ja tekijöille: ”Nuoret haluavat nähdä aitoutta ja sanovat liian herkästi kyllä kaikkeen”
Graafikkona työskentelevä Pelli toivoo, että toimistoissa tehtäisiin töitä merkityksellisyys eikä palkinnot edellä.
Iina Kansonen
Digitaalisuus
Suomen Podcastmedian liikevaihto loikkasi merkittävästi – kasvun taustalla muun muassa kansainvälistyminen
Suomen Podcastmedian liikevaihto ylitti jo miljoonan euron rajan.
Toni Rajamäki
Toimistot
Erno Reinikainen jätti näköalapaikan TBWA:lla ja alkoi yrittäjäksi – luovan lahjakkuuden mielestä alan työkulttuuri kaipaa ravistelua
"Jossain vaiheessa aloin huomata, kuinka kaukana todellisuudesta tämän valtavan kuplan sisällä eletään", sanoo Reinikainen, joka halusi hypätä pois mainostoimistojen oravanpyörästä.
Toni Rajamäki
Näkökulma
CMO on kuin peura pitkissä valoissa, ja toimari lyö tallaa pohjaan
Merkittävä osa pk-yritysten omistajista ja toimitusjohtajista ei ymmärrä edelleenkään eikä alkuunkaan, kuinka kriittinen kilpailutekijä markkinointiviestintä tänä päivänä on, kirjoittaa Arttu Käyhkö.
Arttu Käyhkö
Brändit
Yrittäjäyhteisö lanseerasi olutbrändin, jonka tuotoilla autetaan tukalassa tilanteessa olevia yrittäjiä
“Taloudelliseen ahdinkoon ajautuneen yrittäjän tilanne tässä maassa on suoraan sanottuna surkea”.
Toni Rajamäki
Luovuus
MarkkinointiUutisten 10 luetuinta juttua vuonna 2022
Marianne Lehikoisen tarina nousi MarkkinointiUutisten kaikkien aikojen luetuimmaksi jutuksi. Myös Jyrki Poutasen urasiirto kiinnosti ja keräsi hulppean lukijamäärän.
Toimitus
Ilmiöt
Selvitys: Vaikuttavuusalan kasvuyritykset ovat kannattavia sijoituskohteita, sukupuolten välisessä tasa-arvossa vielä parannettavaa
Tuoreen raportin mukaan vaikuttavuusalan kasvuyritysten liikevaihdot ja rahoitukset ovat kasvaneet.
Toni Rajamäki
Brändit
🔍 Suomalaisten mainosmiesten luoma Ron de Jeremy -rommibrändi syntyi väsyneenä ja läpällä, mutta kasvoi lopulta kansainväliseksi menestystarinaksi
Olli Hietalahden ja Jouko Launeen kehittämä brändi koki lopulta pettymyksen, mutta nyt viinatrokarit tekevät uutta tuloa uudella brändillä.
Toni Rajamäki
Brändit
Alko kertoi uudesta aluevaltauksestaan, jolla kehitetään vastuullista juomakulttuuria – somekansa tulistui
Tänä kesänä Suomesta löytyy yksi Alko, jossa myydään pelkästään alkoholittomia tuotteita.
Toni Rajamäki
Luovuus
Barona Luova loi Free.fi:n kanssa luovien alojen freelancereiden yhteisön taklaamaan osaajapulaa
Freecreative-startup auttaa yrityksiä löytämään projekteihin markkinoinnin, journalismin ja viestinnän ammattilaisia.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Miten markkinoijien kannattaa varautua käsillä olevaan talouskriisiin? Neljä markkinoinnin ammattilaista kertoo mielipiteensä
Osa suomalaisista yrityksistä on jo saanut huomata muutoksia kulutuskäyttäytymisessä.
Toni Rajamäki
Toimistot
Tehdäänkö Pohjois-Suomessa huonompaa markkinointia kuin etelässä, Suomen pohjoisimman viestintätoimiston yrittäjä Miia Kärnä?
Markkinointiuutiset haastoi Suomen pohjoisinta viestintätoimistoa pyörittävän Miia Kärnän pohtimaan, miksi markkinointialan palkinnot menevät lähes poikkeuksetta eteläisen Suomen toimistoille.
Iina Kansonen
Brändit
Robin Baden perustama bränditalo on kerännyt jo lähes 50 miljoonan dollarin rahoituksen
Bade perusti Jonne Välilän ja Erika Ottelan kanssa viime vuonna yrityksen, joka ostaa ja kehittää kuluttajabrändejä.
Toni Rajamäki
Toimistot
🔍 Huippunimien perustama United Imaginations aikoo tuoda positiivisen tuulahduksen toimistokenttään
Uuden toimiston taustalta löytyvät suomalaisen markkinoinnin tähtikaartiin kuuluvat Jyrki Poutanen, Steve Brown ja Henri Valtere sekä Helsingin Sanomien päätoimittaja Anu Ubaud. Sijoittajina taustalla ovat Robin Bade ja Tom Nickels.
Toni Rajamäki
Näkökulma
Edelleen moni asiakas joutuu toimiston huijaamaksi – siksi on aika lanseerata asiakasvastuullisuuden käsite
Itseään asiantuntevaksi tekijäksi kutsuvan toimiston on oltava vastuullinen ilman, että sitä pitää erikseen vaatia, kirjoittaa Marika Siniaalto.
Marika Siniaalto
Toimistot
Jyrki Poutasen toimisto näki päivänvalonsa – mukana kovia nimiä
Suomalaisen markkinoinnin huippunimi jätti juuri pestinsä TBWA\Helsingissä ja alkoi yrittäjäksi.
Toni Rajamäki
Luovuus
🔍 MacWellin perustaja Toni Lähde keikkaili Daruden kanssa ja sai Los Angelesissa nenän eteensä levytyssopimuksen, mutta yksi oivallus johdatti hänet brändien rakentamisen pariin
Diilistä tuttu Toni Lähde haaveili nuorena urasta jalkapallon tai piirtämisen parissa. Myöhemmin kuvioihin astui musiikki, jossa hän menestyi erinomaisesti, mutta lopulta tie vei markkinoinnin pariin.
Toni Rajamäki
Mainonta
Duunitori herätti huomiota Helsingin Sanomien etusivun mainoksellaan – kehottaa työnantajia palkka-avoimuuteen
Duunitori on lisännyt palveluunsa ominaisuuden, jolla työnantajat voivat helposti lisätä rekrytointi-ilmoituksiinsa palkkahaitarin.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Suomeen tehtiin viime vuonna startup-sijoituksia yli miljardilla eurolla – yksisarvisia löytyy jo kymmenen
Suomalaisen startup-kentän ekosysteemin kehitys toi yrityksille ennätyssuuren potin.
Toni Rajamäki
Digitaalisuus
Amazonin Suomeen laajentuminen on saattanut siirtyä, mutta kannattaako yritysten jo varautua verkkokauppajätin saapumiseen?
Amazonin on arvioitu tulevan Suomeen jo tänä vuonna, mutta yhtiötä läheltä seuraavan asiantuntijan mukaan aikataulu on saattanut venyä.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Monet yritykset eivät käytä ulkopuolista kumppania työnantajabrändin kehittämiseen
Duunitorin tutkimuksen mukaan rekrytointimarkkinointiin käytetään aiempaa enemmän rahaa.
Toni Rajamäki
Brändit
Neljä toimitusjohtajaa kertoo, näkyykö kaoottinen maailmantilanne suomalaisyritysten markkinointi-investoinneissa
Haastavina aikoina yritysten kannattaa kääntää katse brändinrakentamiseen, neuvovat asiantuntijat.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Lähes joka neljänneltä pk-yritykseltä puuttuu markkinointistrategia – näin ongelma näkyy yrityksissä
Tutkimuksen teettäneen viesintätoimisto Aivelan toimitusjohtajan Aino Pajukankaan mukaan monissa pk-yrityksissä ei vielä ymmärretä markkinointiviestintää riittävästi.
Toni Rajamäki
Brändit
Keskuskauppakamarilta yllätysvalinta Vuoden brändi -kilpailussa
Voittajaksi valikoitui lapualainen perheyritys, jolla on yli satavuotinen historia.
Toni Rajamäki
Toimistot
Nämä olivat MarkkinointiUutisten luetuimmat jutut helmikuussa
Muun muassa Jyrki Poutasen urasiirto ja Julia Kaukisen bisnesidea kiinnostivat lukijoita helmikuussa.
Toni Rajamäki
Näkökulma
Mitä ihmettä? ”Frenchfries”-yrityksen omistaja uhkaa laatia brändikonsultista häväistyskirjoituksen!
Anssi Järvinen kiteyttää joidenkin yritysten virheellisen ajattelutavan yhteen kuvitteelliseen dialogiin.
Anssi Järvinen
Ilmiöt
🔍 Julia Kaukinen keksi yritysidean, jolle naurettiin – tammikuussa hänen myyntinsä oli jo yli 20 000 euroa
Ansioluettelo on mainos, muistuttaa yritysjohdon urakonsulttina työskentelevä Julia Kaukinen. Yrittäjyyden alussa hän kohtasi epäilyjä, mutta nykyään hänen palveluihinsa jonotetaan.
Minna Lehto
Ilmiöt
Toimitusketjujen tehostamiseen ja ruokahävikin vähentämiseen keskittynyt suomalaisyritys Relex keräsi 500 miljoonan euron rahoituksen – jopa Wolt jäi kakkoseksi
Kyseessä on historian suurin suomalaisen kasvuyhtiön keräämä rahoituskierros.
Toni Rajamäki
Toimistot
PR-toimisto Promotedin asiakkaat eivät maksa turhasta, sillä yritys laskuttaa vain tuloksista – “Se on reilua ja raakaa”
Palkkiomalli on herättänyt asiakkaissa suurta kiinnostusta, sanoo Jari Peltola.
Toni Rajamäki
Toimistot
TBWA\Helsingin jättävä Jyrki Poutanen: “Työurani vaikein päätös”
Menestystoimisto kertoi Poutasen lähdöstä keskiviikkona.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Yritysten hallituksissa istuu vain harvoin HR-ammattilaisia, mikä hämmästyttää alan huippuammattilaista Saana Rossia
Rossin mukaan HR-osaaminen on elintärkeää yrityksen liiketoiminnallisten tavoitteiden saavuttamisen kannalta.
Toni Rajamäki
Näkökulma
Pidetäänkö minusta? Mitä virheet osaamisestani viestivät? Aiheuttavatko tekemäni muutokset liikaa muutosvastarintaa? Asiat, joita johtajat ajattelevat öisin
Aika ajoin johtajuuden totaalinen yksinäisyys on käsin kosketeltavaa ja jopa musertavaa, kirjoittaa Minna Ruusuvuori.
Minna Ruusuvuori
Näkökulma
Palvele hintahaukkoja, ymmärrä kanta-asiakkaita
Yritykset kuluttavat liian usein kaiken energiansa juoksemalla hintalappu rintamuksessa uusien asiakkaiden perässä, kirjoittaa Arttu Käyhkö.
Arttu Käyhkö
Näkökulma
Osaajapula uhkaa rampauttaa toimistot
Irtisanoutumisaalto ja osaajapula tuottavat toimistoille ongelmia, jotka markkinoinnin asiantuntijoiden täytyy ratkoa, kirjoittaa Marika Siniaalto.
Marika Siniaalto
Digitaalisuus
HS: Hehkutettu mainosteknologiayritys Kiosked on hakeutunut yrityssaneeraukseen
Kiosked keräsi rahoitusta kymmeniä miljoonia euroja, mutta ongelmat ovat jatkuneet jo vuosien ajan.
Toni Rajamäki
Toimistot
Viime keväänä Eka Ruolan komentoon siirtynyt Nitro teki täyskäännöksen – tarkkaan varjellusta salaisuudesta alettiin pitää meteliä
Hasanilta lähtenyt Eka Ruola kertoo MarkkinointiUutisten haastattelussa, miten Nitron ensimmäinen vuosi on kulunut hänen alaisuudessaan.
Toni Rajamäki
Näkökulma
Perustin uuden sukupolven mediatalon, koska olin tyytymätön suomalaisen journalismin tilaan
250 000 euron kehitysraha mahdollisti uuden median perustamisen ja auttoi löytämään kannattavan ansaintamallin, kirjoittaa Vilma Rimpelä.
Vilma Rimpelä
Ilmiöt
Suomalainen startup Book Salon ei kiinnostanut sijoittajia aluksi – nyt yritys kasvaa vauhdilla ja yrittää valloittaa jättimäisen markkinan
Book Salon on panostanut etenkin asiakastyytyväisyyteen, ja toimitusjohtaja Harri Myllylän mukaan asiakkaat ovatkin yrityksen tärkein markkinointikanava.
Toni Rajamäki
Näkökulma
MarkkinointiUutisten nuorten kolumnistien kaikki mielipidekirjoitukset
Nuoret luovat saivat äänensä kuuluviin MarkkinointiUutisissa vuonna 2021.
Toimitus
Ilmiöt
MarkkinointiUutisten vuoden luetuin juttu: Dildokauppias oli menettää ison osan vuoden myynnistään LinkedIn-potkujen takia
Seksivälineyrittäjä Tea Latvalan henkilökohtainen LinkedIn-profiili jäädytettiin viime tammikuussa, mikä oli hänen bisneksilleen iso takaisku.
Toimitus
Toimistot
🔍 Jani Leppänen jätti markkinointitoimisto Roudan ja jäi koti-isäksi – nyt hän kertoo miksi ja mistä haaveilee seuraavaksi
Kaksi markkinointiyritystä perustanut ja myynyt Jani Leppänen kertoo, miten on saanut bisneksensä kukoistamaan.
Iina Kansonen
Ilmiöt
Suomalaisyrityksissä ei osata johtaa asiakaskokemusta, sanoo tuore tutkimus – Villivision toimitusjohtaja kertoo yleisimmät ongelmat
Suomesta voisi tulla monta Woltin kaltaista kansainvälistä menestyjää, jos asiakaskokemukseen panostettaisiin systemaattisesti, sanoo Anna Lehtisalo.
Toni Rajamäki
Luovuus
🔍 Patrik Korhonen perusti mainostoimiston, menestyi urallaan ja kuormittui – maalaa nyt muraaleja: ”Elämässä on enemmän värejä kuin aikaisemmin”
Maailman menestyneimmät taiteilijat ovat äärikaupallisia ja suuria henkilöbrändejä, muistuttaa rajanvetoa taiteen ja kaupallisuuden välillä pohtiva yrittäjä Patrik Korhonen.
Iina Kansonen
Toimistot
KL: Milttonilla jälleen suomalaisten markkinointiviestintätoimistojen suurin myyntikate, Kurio tehnyt vakuuttavaa nousua
Milttonin myyntikate laski, mutta yritys uusi ykkössijansa 50 isoimman toimiston listalla.
Toni Rajamäki
Brändit
Brändien suojaamisessa tehdään usein isoja virheitä, sanoo asiantuntija
Immateriaalioikeuksiin perehtyminen pitää tehdä ajoissa, sillä tietämättömyys voi koitua koko liiketoiminnan kohtaloksi.
Toni Rajamäki
Brändit
Työhyvinvointipalveluita tarjoava Cuckoo aikoo saada liiketoimintansa lentoon brändiuudistuksen myötä
Brändiuudistus on aina riski liiketoiminnalle, mutta oikein tehtynä se nostaa yrityksen täysin uudelle tasolle.
Toni Rajamäki
Luovuus
Tekeekö Valco Suomen anarkistisinta markkinointia? Yrityksen “toimitusjohtajana” on mielikuvitushahmo, nimi tulee korruptoituneesta valtionyhtiöstä, ympäristökampanjasta puhutaan viherpesuna
Perustaja Henri Heikkinen sanoo, että markkinoinnin linjaa ei mietitty sen tarkemmin. Linja syntyi itsestään, ja toimivaa tapaa ei ole haluttu vaihtaa.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Vaikuttajamarkkinoinnissa rikotaan usein lakipykäliä – lakitoimisto Somelaw’n juristi kertoo yleisimmät ongelmat
Muun muassa lakisääntely aiheuttaa päänvaivaa vaikuttajamarkkinoinnissa.
Toni Rajamäki
Toimistot
Helsinkiin toimiston avaava Grundlage aikoo iskeä kiinni asiakaskuntaan, jonka kilpailijat ovat unohtaneet
Turkulaistoimisto haluaa valloittaa yrityskentässä olevan harmaan alueen, sanoo toimitusjohtaja Mari Tauler.
Toni Rajamäki
Luovuus
Forbes listasi kuusi asiaa, jotka erottaa asiakaskeskeiset yritykset muista
Muun muassa innovatiivisuus yhdistää yrityksiä, joilla on korkea asiakastyytyväisyys.
Toni Rajamäki
Media
Mitä brändien pitää tietää TikTok-markkinoinnista? Paina nämä neuvot mieleen
TikTok-markkinoinnin suosio kasvaa koko ajan.
Toni Rajamäki
Luovuus
Uutuuskirja kertoo, miten viestinnän johtamisesta tehdään strategista
Viestinnän johtaminen strategiasta tuloksiin -kirja julkaistaan ensi viikolla.
Toni Rajamäki
Näkökulma
Toimitusjohtajan kolme suurinta markkinointiongelmaa
Myyntiä ja markkinointia ei pitäisi erottaa toisistaan, kirjoittaa Ossi Ahto.
Ossi Ahto
Toimistot
🔍 Köyhästä Itä-Euroopasta pokerimaailman huipulle ja markkinointiyrittäjäksi Suomeen – David Blinovin tarina hakee vertaistaan
Viisitoista vuotta sitten 16-vuotias David Blinov osti viimeisillä rahoillaan lehden, jonka ansiosta syntyi suomalainen markkinointitoimisto The F Company.
Iina Kansonen
Brändit
Mitä suomalaisen markkinoijan kannattaa huomioida Yhdysvalloissa? Lastenvaatebrändi Reiman Paula Brown kertoo oleellisimmat asiat
Suomalaisbrändien täytyy ottaa huomioon monta asiaa lähtiessään Yhdysvaltain markkinoille.
Toni Rajamäki
Brändit
Respect Projectista tuli Suomen ensimmäinen hiilinegatiivinen rakennusalan yritys
Alallaan poikkeukselliseksi brändiksi kasvanut yritys haluaa näyttää esimerkkiä kilpailijoilleen.
Toni Rajamäki
Digitaalisuus
Suomalaisten pk-yritysten digikehityksen puute huolestuttaa korkean profiilin vaikuttajia
Uusimman teknologian hyödyntäminen alkaa olla elinehto yrityksille, sanoo Risto Siilasmaa.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
🔍 Koronan vuoksi lomautettu Mirka teki rohkean päätöksen ja ryhtyi markkinointiyrittäjäksi: ”Googlaamalla selviää kaikesta”
Pankkimaailmasta markkinointiyrittäjäksi ponnistanut Mirka Tallus on huomannut, että uutta oppii parhaiten ratkomalla asiakkaiden haasteita.
Iina Kansonen
Luovuus
🔍 17-vuotias markkinointiyrittäjä Rasmus perustaa pian kolmannen yrityksensä: ”Mitä aikaisemmin aloittaa, sitä enemmän on aikaa kehittyä”
Rasmus Kärkkäinen pyörittää kahta yritystä, tekee töitä Bob the Robotilla ja opiskelee lukion lisäksi markkinointia ja yritysjuridiikkaa avoimessa yliopistossa. Pian hänellä on yksi yritys lisää.
Iina Kansonen
Luovuus
Hautauspalvelun ja huippudesignin yhdistänyt Peaceful Oy edustaa Suomea kansainvälisessä Creative Business Cupissa
Suomalaisyrityksen arkkuliinojen kuosin takana ovat muun muassa huippusuunnittelijat Paola Suhonen ja Jukka Rintala.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
🔍 ”Työskentely siskon kanssa on parasta” – Naomi ja Wanda Holopainen auttavat yrityksiä markkinoimaan ja toimimaan yhdenvertaisemmin
Holopaisen sisaruksista olisi voinut tulla tennisammattilaisia, mutta he päätyivät töihin sosiaalisen vastuullisuuden pariin. Moderni markkinointi ei ole pelkkää myyntiä vaan ennen kaikkea yhteisön rakentamista ja kulttuurin luomista, kaksoissiskokset muistuttavat.
Iina Kansonen
Brändit
Green Planet Astronauts konseptoi “lastenruoan Spotifyn” helpottamaan perheiden arkea ja pelastamaan maapallon – suomalaisyritys haluaa viedä innovaationsa kansainvälisille markkinoille
Uudenlainen kestotilauspalvelu aiotaan viedä jo tänä vuonna Ruotsiin.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Camera Rescue -projektin takana olevat Juho Leppänen ja Jussi Lehmus ovat pelastaneet jo yli 100 000 filmikameraa – rahaa palanut jo yli viisi miljoonaa euroa
Kameratori myy kunnostettuja filmikameroita Suomen lisäksi ulkomaille.
Toni Rajamäki
Toimistot
20/20 Helsingin toimitusjohtaja kertoo, miten pieni toimisto nousi suomalaisen markkinoinnin kärkitekijöiden joukkoon
20/20 Helsingissä työskentelee vain kolme henkilöä, mutta toimiston työnäytteet ovat kansainvälisesti vakuuttavia.
Toni Rajamäki
Toimistot
Suomalaiseen markkinointiin ison jalanjäljen jättänyt Kim Weckström lähtee jatkossa toimiston sijaan merelle
Weckström tuli tunnetuksi muun muassa Markkinointi & Mainonta -lehden perustajana.
Toni Rajamäki
Näkökulma
Suomen seuratuin kasvukeskustelu ei saisi liittyä turpeen kasvuun
Poliitikoiden pitäisi kehittää kasvua tavoittelevien yritysten toimintaympäristöä, jotta yritykset voisivat investoida entistä enemmän markkinointiin, kirjoittaa Ossi Ahto.
Ossi Ahto
Toimistot
Advance B2B:n jättänyt Mikko Seppä antaa vinkin muille johtajille: “On tärkeää osata tunnistaa tilanteet, jolloin antaa vastuuta muille”
Advance B2B:n perustajakaksikko jää lopullisesti pois yhtiön toiminnasta.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Suomalainen startup-yritys Eventual perusti ainutlaatuisen palvelun, joka voi mullistaa koko tapahtuma-alan
Uudessa palvelussa kuka tahansa voi perustaa kampanjan haluamalleen esiintyjälle.
Toni Rajamäki
Brändit
Suomalainen vanhuspalvelualan brändi Gubbe keräsi merkittävän rahoituksen, jonka avulla yrityksen arvo yritetään kasvattaa muutamassa vuodessa yli miljardiin euroon
Gubbe suuntaa tänä vuonna vahvasti ulkomaille.
Toni Rajamäki
Digitaalisuus
Jaakko Innanen teki yhdellä webinaarilla lähes 40 000 euroa myyntiä – nyt hän kertoo, miten webinaarit otetaan tärkeäksi osaksi liiketoimintaa
Innasen yksi tärkeimmistä neuvoista on, että asiakasta pitää kuunnella. Yhtä tärkeää on kysyminen.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Markkinoinnin edistämiskeskus MAKES ry:n toiminta siirtyy osaksi Marketing Finlandia
Muutos tuo lisää resursseja käytännön tekemiseen sekä kanavia yrityspäättäjien tavoittamiseen.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Tutkimus: Yritykset panostavat aiempaa enemmän työnantajabrändiin
Monet yritykset investoivat kymmeniä tuhansia euroja hyvän työnantajamielikuvan rakentamiseen.
Toni Rajamäki
Ilmiöt
Tutkimus: Yrityspodcasteja ei hyödynnetä tarpeeksi brändin rakentamisessa, vaikka monet yrityspäättäjät kokevat niiden vaikuttavan positiivisesti kaupalliseen kiinnostukseen
Podcastit ovat tehokas viestintäkanava asiakkaiden ja sidosryhmien suuntaan.
Toni Rajamäki
Brändit
Suomen arvostetuin olutbrändi on avaamassa jättimäisen panimon Viroon
“Etsimme pitkään ja turhaan lisäkapasiteettia Suomesta”, sanoo panimon perustaja.
Toni Rajamäki
Näkökulma
Kuinka hankkia (ja unohtaa) yli 2000 asiakasliidiä?
Henkilöbrändiä rakentaessa kannattaa harkita omien virheiden jakamista, sillä kiinnostavimmat tarinat ovat niitä, jotka eivät mene ihan putkeen, kirjoittaa Mari Luukkainen.
Mari Luukkainen
Brändit
🔍 Ensin olivat olemassa yrityksen arvot, vasta sitten ideoitiin tuote: Pinja Puustjärvi halusi suojella Laosin metsiä ja löysi ratkaisun kahvista
Slow Forest Coffeen brändi on rakentunut päinvastoin kuin tavallisesti. Myyntitilanteissa kahvin maku ja hinta saattavat joskus jäädä toissijaisiksi, kun yritykset haluavat ostaa ennen kaikkea vastuullisuutta.
Iina Kansonen
Digitaalisuus
🔍 Mikael Thuneberg rakensi datankeruutyökalun, jota tarvitsi itse – sitten myös maailman suurimmat yhtiöt ottivat sen käyttöönsä
Supermetrics muuttui yhden ihmisen pyörittämästä toiminimestä 150 ihmistä työllistäväksi kansainväliseksi yritykseksi, joka kasvatti koronavuonna liikevaihtoaan 76 prosenttia.
Iina Kansonen
Ilmiöt
Suomalaisyritys avaa pienille yrittäjille ilmaisen markkinointikanavan, jossa voi tavoittaa merkittävän kuluttajaryhmän
Idea syntyi halusta auttaa koronakurimukseen joutuneita yrityksiä.
Toni Rajamäki
Tilaa uutiskirje
Saat viikoittaisen koosteen tärkeimmistä uutisista suoraan mailiisi.
Kyllä, Haluan liittyä MarkkinointiUutisten sähköpostilistalle.
Tietosuoja- ja rekisteriselosteen löydät
täältä
.
Kiitos! Lähetys onnistui, käythän vielä hyväksymässä tilauksen sähköpostissasi.
Hups! Jotain meni pieleen - jos ongelma ei poistu, olethan yhteydessä niin korjaamme sen.