Sara Kurfeß / Unsplash
Mainonta

”Padot murtava koti- ja kutupaikka” – slogan ja yhtenäinen visuaalinen ilme kunnan keskeisiä markkinointikeinoja

24.11.2023 8:00
Mikko Perttunen
Kunnan yleisin markkinointikumppani on matkailuorganisaatio.

91 prosentissa Suomen kuntia on käytössä yhtenäinen visuaalinen tai graafinen ilme. Suunnitteilla sellainen on kuudessa prosentissa kuntia. Tämä selviää Kuntaliiton kuntaviestintäkyselystä, joka toteutetaan kahden vuoden välein. Kaksi vuotta sitten yhtenäinen visuaalinen ilme löytyi 85 prosentilta kuntia.

Kuntien iskulauseet herättävät toisinaan myös naurunpyrskähdyksiä. 82 prosentilla Suomen kunnista on käytössään jonkinlainen iskulause tai slogan. Tällaisia ovat esimerkiksi Rautjärven ”Padot murtava koti- ja kutupaikka”, Viitasaaren ”Pikkasen parempi periferia” ja Rauman ”Ol niingon gotonas”.

Viidessä prosentissa kunnista slogan on suunnitteilla.

Kunnat käyttävät markkinoinnissaan myös erilaisia muutto- ja investointihoukuttimia. Näin tehdään 54 prosentissa vastanneista kunnista. Yleisimmät muutto- ja investointihoukuttimet ovat edulliset tontit, vauvarahat ja tervetuliaislahjat. Osa kunnista myös tukee työ- ja opiskelumatkoja.

57 prosentissa kunnista tehdään suunnitelmallista markkinointiyhteistyötä matkailuorganisaatioiden kanssa. Järjestöjen ja yhdistysten kanssa yhteistyötä tekee 53 prosenttia ja yritysten ja muun elinkeinoelämän kanssa 52 prosenttia kunnista. Media on suunnitelmallisen markkinoinnin yhteistyökumppani 36 prosentissa kuntia. Lisäksi markkinointiyhteistyötä tehdään muun muassa naapurikuntien, hyvinvointialueen ja maakuntaliittojen kanssa.

Lue myös: Porisuhdeneuvoja on houkutellut jopa uusia asukkaita – kaupunki ehti panostaa maksettuun somenäkyvyyteen vain 17 euroa, ennen kuin kampanja räjähti viraaliksi

Markkinoinnin tärkeimmiksi kohderyhmiksi kunnissa nähdään tulevat asukkaat ja paluumuuttajat, jonka nimesi 83 prosenttia kunnista. Nykyiset kuntalaiset tärkeimpien kohderyhmien joukkoon nostaa 73 prosenttia kunnista. Kolmanneksi tärkeimmiksi nähdään yritykset, neljänneksi kotimaiset matkailijat ja viidenneksi vapaa-ajan asukkaat. Vain 6 prosenttia kunnista nostaa ulkomaiset matkailijat kuntamarkkinoinnin keskiöön kolmen tärkeimmän kohderyhmän joukkoon.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Kuntaliiton verkkoviestinnän ja sosiaalisen median kyselyyn vastasi 182 kuntaa, vastausprosentti oli 58,9. Kysely toteutettiin loka-marraskuussa 2023. Kuntaviestintäkysely toteutetaan kahden vuoden välein.

Kuntaliiton verkkoviestinnän ja sosiaalisen median kyselyynvastasi 182 kuntaa, vastausprosentti oli 58,9. Kysely toteutettiinloka-marraskuussa 2023. Kuntaviestintäkysely toteutetaan kahden vuoden välein.