Kuvakaappaus Porisuhdeneuvoja-kampanjan videosta
Brändit

Porisuhdeneuvoja on houkutellut jopa uusia asukkaita – kaupunki ehti panostaa maksettuun somenäkyvyyteen vain 17 euroa, ennen kuin kampanja räjähti viraaliksi

5.4.2023 11:24
Mikko Perttunen
Asukasmarkkinointi on haastava laji, mutta Porissa on löydetty siihen juuri sopivalla tavalla vinksahtanut ote.

– Jos Porissa hehkutetaan jonkun onnistumisia, niin sen voi yleensä ottaa vittuiluna. Porisuhdeneuvoja-kampanjan menestyksessä ihmiset ovat eläneet aidosti mukana, markkinoinnin asiantuntija Marika Virtanen Porin kaupungilta summaa.

Viimeisen vuoden ajan suomalaisia ihastuttanut Porin kaupungin markkinointikampanja palkittiin viime viikolla Grand One -gaalassa kampanjoiden Grand Prix -palkinnolla sekä parhaana kampanjana ja tuloksellisimpana kampanjana. Ideasta vastasivat Staart ja ALL CAPS, tuotannosta Koju Film Company ja itse Porisuhdeneuvoja Luukkose hahmosta näyttelijä Joonas Nordman.

Asukasmarkkinoinnin tuloksellisuuden mittaaminen ei tosin ole aivan yksinkertaista. Kampanjan tuloksia on mitattu muun muassa näkyvyyden arvioinnilla, mediaosumilla sekä palautteen perusteella, mutta keskeisin konkreettinen tavoite on ollut alusta alkaen uusien porilaisten houkuttelu.

"Kampanjalla on ollut vaikutusta päätökseen."
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Jos ainoastaan tästä näkökulmasta asiaa tarkastellaan, voidaan todeta ainakin se, että Pori ei ole ollut näin muuttovoittoinen sitten vuoden 1980. Sitä, kuinka suuri merkitys Porisuhdeneuvojalla on lopulta tähän, voidaan tietysti vain arvailla, mutta viitteitä siihen on olemassa.

– Olemme tehneet Poriin muuttaneista henkilöistä muuttajatarinoita, ja niissä on itse asiassa noussut esiin se, että kampanjalla on ollut vaikutusta päätökseen, Virtanen iloitsee.

Yle puolestaan uutisoi jo viime kesänä Porisuhdeneuvojan houkuttelemana paikkakunnalle palanneista asukkaista.

Pori on tosin muutenkin ollut tapetilla hyvässä valossa esimerkiksi televisiossa. Viime syksyn Masked Singer Suomi -kaudella ohjelman julkkistuomarit eli ”etsivät” arvailivat, että maskien takana laulaisi pelkkiä porilaisia. Viimeisimmällä Putous-kaudella katsojia ihastutti Juuso ”Köpi” Kallion porilainen sketsihahmo Kari Mutanen.

Pori on siis noussut Suomen kartalle, mikä on ollut myös Porisuhdeneuvoja-kampanjan tavoite.

Toisella kaudella myös muita teemoja

Porisuhdeneuvoja Luukkone asettuu osaksi Porin kaupungin vuoden 2017 brändiuudistusta. Tuolloin kaupungin markkinointiin otettiin aiempaa rohkeampi ja rakkaudentäyteinen ote. Pori on muun muassa lanseerannut oman hajuveden ja lähettänyt rakkauskirjeitä entisille porilaisille.

Porisuhdeneuvojan ensimmäisen kauden jälkeen ihmiset halusivat lisää. Kampanjan toisella kaudella uusien porilaisten houkuttelun rinnalle nousi myös muita teemoja. Koska kaupungin markkinointibudjetti on rajallinen, otettiin käsittelyyn esimerkiksi Porin kärkikohde Yyteri sekä paikallisia tapahtumia.

Kiertävää maskottia Porisuhdeneuvojasta ei tule

Kaupunki on laittanut koko Porisuhdeneuvoja-kampanjaan yhteensä 160 000 euroa. Videosarjan lisäksi tähän kuuluu muitakin osa-alueita, kuten verkossa tehtävä Porisuhdetesti ja Porisuhdeopas Olet kuin ohdake.

Hyvällä omallatunnolla voitaneen sanoa, että rahoille on saatu vastinetta. Kun ensimmäisiä videoita julkaistiin, kaupungin markkinoinnissa osattiin kyllä odottaa, että porilaiset niille varmasti lämpiävät, mutta tällaiseen suosioon ei ollut varauduttu.

– Videoiden markkinointiin oli varattu muutamia tuhansia euroja. Ensimmäinen video meni kuitenkin heti viraaliksi, ja rahaa mainontaan taisi lopulta mennä jotain 17 euroa, Virtanen muistelee.

Porisuhdeneuvoja juhli Grand One -gaalassa monessa kategoriassa. Kuva: Mikko Perttunen

Kampanja on poikinut paljon yhteydenottoja erilaisista tapahtumista tai Porisuhdeneuvoja Luukkose live-esiintymisistä.

– Olemme tehneet päätöksen, että live-esiintymisiä ei tehdä, koska nämä videot ovat hyvin tarkkaan käsikirjoitettuja. Paljon on kysytty myös jatkoa, mutta ainakaan toistaiseksi ei ole tarkoitus tehdä lisää, vaan tänä vuonna on luvassa vähän erityylistä sisältöä, Virtanen paljastaa.

Porisuhdeneuvoja toki elää vielä nykyisten materiaalien kautta, ja jää historiaan melkoisella rytinällä. Rakastuporiin.fi on ollut keskeinen alusta myös Porisuhdeneuvoja-kampanjassa, ja sivuston kävijämäärä kasvoi viime vuonna 4000 prosenttia edellisvuoteen nähden. Viime kevään aikana sivustolla kävi 160 000 vierailijaa.

– Asukasmarkkinointi on haastavaa, sillä kunnilla on hyvin samanlaisia vahvuuksia. Ainoa, mistä voimme taistella, on näkyvyys, ja siksi olemme yrittäneet olla rohkeita ja erilaisia, Virtanen sanoo.

Lue myös: Porisuhdeneuvoja teki sen taas – putsasi myös Grand One -palkintopöydän

Lue myös: Idea Porisuhde-kampanjasta syntyi puistonpenkillä Kaivopuistossa – Mainostoimisto Staartin luova johtaja Juuso Kemi kertoo, miksi kampanja nousi sensaatioksi