Digitaalisille palveluille ja digitaalisuutta hyödyntäville markkinointiviestinnän töille tarkoitetun Grand One -kilpailun palkinnot jaettiin torstaina Kattilahallissa, Helsingissä.
Porisuhdeneuvoja pokkasi kampanjapuolen Grand Prix’n. Staartin, All Capsin ja Joonas Nordmanin suunnittelema kampanja kuuluu viime vuoden suurimpiin kaupallisiin hitteihin ja
– Voittajatyö heittää julkisen puolen markkinoinnin ihan uudelle tasolle – ja kampanja toimii toki erinomaisena referenssinä myös yksityisellä puolella, päätuomari Anu Ubaud perustelee.
Grand Prix -palkinnon lisäksi Porisuhdeneuvoja voitti Paras kampanja- ja Tuloksellisin kampanja -kategoriat sekä pokkasi kolme kunniamainintaa.
Palvelupuolen Grand Prix -palkinnon voitti Futuricen ja Netlightin suunnittelema Terveystalo Medoma -sovellus. Työ voitti myös Parhaan digitaalisen palvelun ja Parhaan palvelumuotoilun kategoriat.
Vuoden yritykseksi valittiin kymmenen vuoden jälkeen Hasan & partners. Yhteensä Hasan nappasi kolme kategoriavoittoa ja kaksi kunniamainintaa. Menestyksen takeena olivat erityisesti Pirkka-lehdelle tehdyt sometyöt sekä K-ruoalle tehty Paras datan käyttö -sarjan voittanut työ.
K-ryhmälle tehdyt sometyöt olivat tärkeä tekijä Hasan & partnersin Vuoden yritys -valinnassa.
Useammalla työllä voittoja napanneita yrityksiä olivat lisäksi Futurice, HiQ, Adventure Club ja Nitor.
Kilpailussa oli myös yllätyskategoria, jossa parhaasta Snapchatin käytöstä markkinointiviestinnässä palkittiin Hartwall.
Kilpailussa palkittiin töitä yhteensä 17 kategoriassa, minkä lisäksi valittiin erikseen jo edellä mainitut Vuoden yritys ja Grand Prix -voittajat.
Levi Resort - Summer Winter 22/23 (Asiakas: Levi Ski Resort / Tekijät: Great Apes, HiQ)
Kunniamaininnat: Are you odd enough to join BIT ODD? (BIT ODD / Geratowski, Studio Sinitse, Great Apes), Visit Finland – your journey to calm and happiness (Business Finland, Visit Finland / Accenture Song)
Paras toteutus:
Poista tämä mainos! (Asiakas: AAMU Suomen Lasten Syöpäsäätiö / Tekijät: N2 Creative, Inuits, Hypement)
Kunniamaininta: Sport Digi (Helsingin Sanomat / Helsingin Sanomat, Kantar, Avaus)
Paras käyttökokemus:
Finnair’s Inflight Entertainment System (Asiakas: Finnair / Tekijät: Finnair, Nitor, Reaktor)
Kunniamaininnat: Suomea liikuttava verkkopalvelu (Suomen Palloliitto / Nitro, Druid), Who says B2B can’t be cool? - Redesign of the Zevoy app (Zevoy / Zevoy)
Paras design system:
Helsinki Design System (HDS) (Asiakas: Helsingin kaupunki / Tekijät: Gofore, Nitor, HiQ, Kodan, Siteimprove, Solita, Suomen ohjelmistokehitys OSK, Unicus)
Kunniamaininnat: Nord Design System (Nordhealth / Nordhealth, Ariel S. Design, H23 Agency), S Design System (S Group / SOK Design, Futurice, SOK Digital Development, Eficode, Graend by Hellon, Netlight)
Paras datan käyttö:
Ruokavuotesi – Kuinka ostosdatasta tehtiin viihdettä (Asiakas: K-ryhmä, Tekijät: K-ryhmä, Hasan & partners, 8-bit-sheep, Futurice, Acelvia)
Kunniamaininnat: Mondelēz creates superior products with AI Augmented R&D (Mondelēz International / Thoughtworks), Virtanen.ai on vahtisi energian säästössä (Nitor / Nitor)
Innovatiivisin teknologian käyttö:
The Finnish Metagallery (Asiakas: Suomen Kansallisgalleria, Sitra / Tekijät: Adventure Club, Marja Konttinen)
Kunniamaininnat: Kun ilmanvaihtofirma meni TikTokiin (VILPE / VILPE, Leo Osipov Tmi), Ikoninen Pirkka-lehti valloitti nuoret somessa (K-ryhmä / Dagmar Stories, Genero, hasan & partners, Miltton)
Paras vaikuttajamarkkinointi:
McDrip (Asiakas: Food Folk Suomi / McDonald’s Finland / Tekijät: Nord DDB Helsinki, Vain Fashion Group)
Kunniamaininnat: Lasten kasvattamat (Pikkujätti lasten ja nuorten lääkäriasema / We are open, Rabbit Films), Mehiläinen - Pääasia podcast (Mehiläinen / Bob the Robot, Podify, OMD Finland), Metro. Nyt entistäkin espoolaisempi. (HSL / Wörks, Dagmar)
Paras digitaalinen sisältömarkkinointi:
Ikoninen Pirkka-lehti valloitti nuoret somessa (Asiakas: Kesko / Tekijät: Dagmar Stories, Genero, Hasan & partners, Miltton)
Kunniamaininnat: Lasten kasvattamat (Pikkujätti lasten ja nuorten lääkäriasema / We are open, Rabbit Films), Porisuhdeneuvoja (Porin kaupunki / Staart, ALL CAPS, Joonas Nordman, Koju Film Company, Ohjelmakauppa), UPM kaappasi kansainvälisten päättäjien huomion (UPM Kymmene / Sanoma Sisältömarkkinointi, Dentsu)
Paras kampanja:
Porisuhdeneuvoja (Asiakas: Porin kaupunki / Tekijät: Staart, ALL CAPS, Joonas Nordman, Koju Film Company, Ohjelmakauppa)
Kunniamaininnat: McDrip (Food Folk Suomi / McDonald’s Finland / Nord DDB Helsinki, Vain Fashion Group), Tästä ei voi vaieta (World Vision Suomi / TBWA\Helsinki), Täällä pelkään minä (Musti ja Mirri / Erma&Reinikainen, Cocoa, Inuits, United Imaginations, San Francisco, Wavemaker)
Iconic Niksi-Pirkka was reborn on TikTok as Pirkka Hacks (Asiakas: K-ryhmä / Tekijät: Hasan & partners, Miltton, Dagmar)
Kunniamaininnat: Porisuhdeneuvoja (Porin kaupunki / Staart, ALL CAPS, Joonas Nordman, Koju Film Company, Ohjelmakauppa), Täällä pelkään minä (Musti ja Mirri / Erma&Reinikainen, Cocoa, Inuits, United Imaginations, San Francisco, Wavemaker)
Tuloksellisin kampanja:
Porisuhdeneuvoja (Asiakas: Porin kaupunki / Tekijät: Staart, ALL CAPS, Joonas Nordman, Koju Film Company, Ohjelmakauppa)
Kunniamaininnat: Iconic Niksi-Pirkka was reborn on TikTok as Pirkka Hacks (K-ryhmä / Hasan & partners, Miltton, Dagmar), Lasten kasvattamat (Pikkujätti lasten ja nuorten lääkäriasema / We are open, Rabbit Films), McDrip (Food Folk Suomi / McDonald’s Finland / Nord DDB Helsinki, Vain Fashion Group)