Luovuus

🔍 Ayan Aden, 26, loi turkulaisten rakastaman brändin ja voitti kansainvälisen Portfolio Night -kilpailun: ”Teen sitä, mikä on kivaa”

12.9.2023 8:10
Iina Kansonen
Ayan Adenin keksimä Make Turku Capital Again oli vitsi, josta syntyi kannattavaa liiketoimintaa. Mainosalalle Adenin innosti tv-sarja Frendit.

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Tavallaan voisi sanoa, että turkulaisen Ayan Adenin, 26, ura markkinointialalla alkoi Ruisrockista vuonna 2019. Aden oli miettinyt hyvissä ajoin etukäteen, mitä pukisi festivaaleille päälleen. Kun festariviikonloppu lähestyi, säätiedotuksessa luvattiin huonoa säätä – ja Aden oli suunnitellut asunsa kesäsäähän sopivaksi.

”Sitten mä keksin sellaisen Make Turku Capital Again -vitsin. Pöllin mummini vaatekaapista poolon, ja liimasin siihen pieniä puisia kirjaimia, joista muodostui teksti Make Turku Capital Again”, Aden kertoo.

Hänen paitansa herätti festareilla ihastusta. Aden muistelee, että kymmenet ihmiset tulivat kysymään, mistä paitoja voisi ostaa. Niinpä hän osti kirpputorilta vaatteita, joihin brodeerasi saman huomiota herättäneen tekstin ja perusti brändin ja Instagram-tilin nimellä Päivitetyt.

”Siitä tuli Turussa iso juttu. Möin vaatteet loppuun Instagramissa sekunneissa.”

"Yhden tekemäni mainoksen ilmoitin Vuoden Huippujen juniorikategoriaan. Sain hopeahuipun, ja sen jälkeen Hasanilta soitettiin ja kysyttiin, tulisinko heille harjoitteluun.”
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Adenista oli erityisen hauskaa tehdä mainoksia omalle Päivitetyt-brändilleen. Hän huomasi nauttivansa eniten ideoinnista ja sen pohtimisesta, miten saisi herätettyä ihmisten huomion. Aden ei kuitenkaan osannut vielä yhdistää tekemistään mainosmaailmaan.

Make Turku Capital Again -oivallus johti kevyeen brändityöhön ja lopulta yrittäjyyteen, Aden kertoo. Adenin myymät vaatteet kävivät niin hyvin kaupaksi, että hän päätyi perustamaan verkkokaupan.

Tällä kaikella oli vaikutusta siihen, että Aden päätyi opiskelemaan mainonnan suunnittelua. Hänellä ei ollut lukion jälkeen aavistustakaan, mitä haluaisi tehdä. Hän kokeili erilaisia töitä, mutta vasta Make Turku Capital Again -brändin menestys avasi Adenin silmät sille, mikä häntä kiinnosti. Ja merkittävä vaikutus oli myös tv-sarja Frendeillä.

”Katsoin eräänä päivänä Frendejä. Siinä Chandler ottaa loparit työstään ja ryhtyy copywriteriksi. Aloin googlata, mitä copywriter oikein tekee, ja kiinnostuin alasta. Olen kotoisin Turusta, ja huomasin, että Turun Taideakatemiassa voi opiskella mainonnan suunnittelua”, Aden muistelee.

Hän haki Taideakatemiaan opiskelemaan ja pääsi sisään.

Ayan Adenin valmistamista Make Turku Capital Again -vaatteista tuli Turussa hitti.

”Toisena opiskeluvuonna saimme koulussa tehtäväksemme kuvitteellisia briiffejä. Mä halusin kuitenkin tehdä jotakin ihan oikeasti. Niinpä laajensin verkkokauppani kivijalkamyymäläksi”, Aden kertoo.

Turussa sijainnut myymälä mahdollisti sen, että Aden sai rauhassa kokeilla erilaisia ideoita ja kampanjoita.

”Tein ja teen sitä, mikä oli kivaa. Yhden tekemäni mainoksen ilmoitin Vuoden Huippujen juniorikategoriaan. Sain hopeahuipun, ja sen jälkeen Hasanilta (Hasan & partners) soitettiin ja kysyttiin, tulisinko heille harjoitteluun.”

Elettiin syksyä 2022. Aden päätti ottaa tarjouksen vastaan ja lopettaa vaatebisneksen.

Nyt, vuotta myöhemmin, Adenilla on plakkarissaan paitsi Hasan & partnersilla tehty harjoittelu ja juniorisarjan Hopeahuippu myös voittoa tavoittelemattoman markkinointialan järjestön The One Club for Creativityn järjestämän Portfolio Night -kisan voitto.

Kyseessä on kansainvälinen, kaksiosainen kilpailu. Sen ensimmäinen vaihe on kansallinen, ja vuonna 2023 Suomen Portfolio Night järjestettiin Helsingissä Bob the Robotin toimistolla. Kyseessä oli tilaisuus, jossa suomalaiset nuoret mainonnan suunnittelijat esittelivät portfolioitaan luoville johtajille. Kokeneet luovat tekivät päätöksen siitä, kuka edustaisi Suomea kilpailun toisessa, Portfolio Night All Stars -vaiheessa.

Kisaajat saivat ratkaistavakseen haasteen: Yhdysvalloissa yli 33 prosenttia ensimmäisen vuoden yliopisto-opiskelijoista kokee seksuaalista väkivaltaa. 50 prosenttia tapauksista tapahtuu elo-marraskuussa.  

Aden valittiin Suomen edustajaksi. Etänä käydyssä finaalissa kisaajat jaettiin 3–4 hengen ryhmiin, ja kaikki saivat saman briiffin. Briiffin toimeksiantaja oli Uber. Kisaajat saivat ratkaistavakseen haasteen: Yhdysvalloissa yli 33 prosenttia ensimmäisen vuoden yliopisto-opiskelijoista kokee seksuaalista väkivaltaa. 50 prosenttia tapauksista tapahtuu elo-marraskuussa.  

”Meillä oli viikko aikaa keksiä, miten Uber voisi osallistua ongelman ratkaisemiseen ja tehdä ratkaisustamme presentaatio”, Aden kertoo.

Adenin ryhmä voitti finaalin. Aden uskoo sen johtuneen ennen kaikkea siitä, että tiimi onnistui erottumaan muista kisaajista.

”Briiffissä tarjottiin paljon dataa, mutta me päätimme tehdä lisäksi omaa tutkimustamme. Selvisi, että Uber on edelläkävijä turvallisuusasioissa. He julkaisevat avoimesti raportit yrityksessä tapahtuvista väkivalta- ja seksuaaliväkivaltatapauksista.”

Katso täältä video Adenin ryhmän voitokkaasta kisatyöstä.

Nyt Adenilla on edessään muutosten syksy. Hän on valmistumassa koulusta, ja edessä on muutto Helsinkiin. Aden jatkaa töitä Hasan & partnersilla Junior Creativena.

”Hasanilta tarjottiin jatkoa, kun harjoitteluni loppui. Viihdyin siellä tosi hyvin ja huomasin, että tykkään siitä työtä ihan oikeasti.”

Aden tunnustaa olevansa kilpailuhenkinen.

Aden tunnustaa olevansa kilpailuhenkinen. Hän on osallistunut Vuoden Huippujen ja One Club For Creativityn lisäksi esimerkiksi Young Lions -kisaan, Eurobestiin ja Mainostorstaihin, joista viimeisestä hän korjasi voiton sekä juniorisarjassa että Vuoden Idea -kategoriassa aikuisten sarjassa.

The One Club for Creativity -kilpailusta Aden kertoo saaneensa hyviä vinkkejä uralleen.

”Singaporen Ogilvyn luova johtaja huomautti, että kaikki alan tähdetkin ovat ihan normityyppejä, jotka ovat olleet joskus samassa tilanteessa kuin mä nyt. Lisäksi hän muistutti, että kannattaa ehdottaa rohkeasti sellaisia ideoita, joita tykkäisi itse päästä tekemään.”

Aden sai kehuja siitä, että hän on jaksanut tehdä omia projektejaan.

”Kaikki olivat innoissaan, kun kerroin vintagekaupastani ja siihen liittyvästä mainonnasta. Mua kehotettiin säilyttämään sama tekemisen mentaliteetti.”

Ayan Aden, 26, Junior Creative, Hasan & partners

Tärkein oivallukseni markkinoinnista on se, että markkinointi ei ainoastaan palvele tiettyä brändiä ja sen tavoitteita, vaan parhaassa tapauksessa liikuttaa maailmaa oikeaan suuntaan.

Haluaisin kehittyä kaikessa. Olen vielä aloittelija. Erityisesti keskityn kehittymään konseptisuunnittelijana.

Suosikkibrändini on Nike, koska pidän sen tuotteista ja mainonnasta. Rakastan kenkiä ja sneaker-mainoksia. Tein opparini sneaker-mainonnasta, ja sitä tehdessäni Nike-rakkauteni vain kasvoi. Suomalaisista brändeistä fanitan Aku Ankkaa ja Jaffaa.