Luovuus

ūüĒć Ayan Aden, 26, loi turkulaisten rakastaman br√§ndin ja voitti kansainv√§lisen Portfolio Night -kilpailun: ‚ÄĚTeen sit√§, mik√§ on kivaa‚ÄĚ

Ayan Adenin keksimä Make Turku Capital Again oli vitsi, josta syntyi kannattavaa liiketoimintaa. Mainosalalle Adenin innosti tv-sarja Frendit.
Kuva:
ūüĒć Ayan Aden, 26, loi turkulaisten rakastaman br√§ndin ja voitti kansainv√§lisen Portfolio Night -kilpailun: ‚ÄĚTeen sit√§, mik√§ on kivaa‚ÄĚ

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Tavallaan voisi sanoa, ett√§ turkulaisen Ayan Adenin, 26, ura markkinointialalla alkoi Ruisrockista vuonna 2019. Aden oli miettinyt hyviss√§ ajoin etuk√§teen, mit√§ pukisi festivaaleille p√§√§lleen. Kun festariviikonloppu l√§hestyi, s√§√§tiedotuksessa luvattiin huonoa s√§√§t√§ ‚Äď ja Aden oli suunnitellut asunsa kes√§s√§√§h√§n sopivaksi.

‚ÄĚSitten m√§ keksin sellaisen Make Turku Capital Again -vitsin. P√∂llin mummini vaatekaapista poolon, ja liimasin siihen pieni√§ puisia kirjaimia, joista muodostui teksti Make Turku Capital Again‚ÄĚ, Aden kertoo.

Hänen paitansa herätti festareilla ihastusta. Aden muistelee, että kymmenet ihmiset tulivat kysymään, mistä paitoja voisi ostaa. Niinpä hän osti kirpputorilta vaatteita, joihin brodeerasi saman huomiota herättäneen tekstin ja perusti brändin ja Instagram-tilin nimellä Päivitetyt.

‚ÄĚSiit√§ tuli Turussa iso juttu. M√∂in vaatteet loppuun Instagramissa sekunneissa.‚ÄĚ

"Yhden tekem√§ni mainoksen ilmoitin Vuoden Huippujen juniorikategoriaan. Sain hopeahuipun, ja sen j√§lkeen Hasanilta soitettiin ja kysyttiin, tulisinko heille harjoitteluun.‚ÄĚ

Adenista oli erityisen hauskaa tehdä mainoksia omalle Päivitetyt-brändilleen. Hän huomasi nauttivansa eniten ideoinnista ja sen pohtimisesta, miten saisi herätettyä ihmisten huomion. Aden ei kuitenkaan osannut vielä yhdistää tekemistään mainosmaailmaan.

Make Turku Capital Again -oivallus johti kevyeen brändityöhön ja lopulta yrittäjyyteen, Aden kertoo. Adenin myymät vaatteet kävivät niin hyvin kaupaksi, että hän päätyi perustamaan verkkokaupan.

Tällä kaikella oli vaikutusta siihen, että Aden päätyi opiskelemaan mainonnan suunnittelua. Hänellä ei ollut lukion jälkeen aavistustakaan, mitä haluaisi tehdä. Hän kokeili erilaisia töitä, mutta vasta Make Turku Capital Again -brändin menestys avasi Adenin silmät sille, mikä häntä kiinnosti. Ja merkittävä vaikutus oli myös tv-sarja Frendeillä.

‚ÄĚKatsoin er√§√§n√§ p√§iv√§n√§ Frendej√§. Siin√§ Chandler ottaa loparit ty√∂st√§√§n ja ryhtyy copywriteriksi. Aloin googlata, mit√§ copywriter oikein tekee, ja kiinnostuin alasta. Olen kotoisin Turusta, ja huomasin, ett√§ Turun Taideakatemiassa voi opiskella mainonnan suunnittelua‚ÄĚ, Aden muistelee.

Hän haki Taideakatemiaan opiskelemaan ja pääsi sisään.

Ayan Adenin valmistamista Make Turku Capital Again -vaatteista tuli Turussa hitti.

‚ÄĚToisena opiskeluvuonna saimme koulussa teht√§v√§ksemme kuvitteellisia briiffej√§. M√§ halusin kuitenkin tehd√§ jotakin ihan oikeasti. Niinp√§ laajensin verkkokauppani kivijalkamyym√§l√§ksi‚ÄĚ, Aden kertoo.

Turussa sijainnut myymälä mahdollisti sen, että Aden sai rauhassa kokeilla erilaisia ideoita ja kampanjoita.

‚ÄĚTein ja teen sit√§, mik√§ oli kivaa. Yhden tekem√§ni mainoksen ilmoitin Vuoden Huippujen juniorikategoriaan. Sain hopeahuipun, ja sen j√§lkeen Hasanilta (Hasan & partners) soitettiin ja kysyttiin, tulisinko heille harjoitteluun.‚ÄĚ

Elettiin syksyä 2022. Aden päätti ottaa tarjouksen vastaan ja lopettaa vaatebisneksen.

Nyt, vuotta myöhemmin, Adenilla on plakkarissaan paitsi Hasan & partnersilla tehty harjoittelu ja juniorisarjan Hopeahuippu myös voittoa tavoittelemattoman markkinointialan järjestön The One Club for Creativityn järjestämän Portfolio Night -kisan voitto.

Kyseessä on kansainvälinen, kaksiosainen kilpailu. Sen ensimmäinen vaihe on kansallinen, ja vuonna 2023 Suomen Portfolio Night järjestettiin Helsingissä Bob the Robotin toimistolla. Kyseessä oli tilaisuus, jossa suomalaiset nuoret mainonnan suunnittelijat esittelivät portfolioitaan luoville johtajille. Kokeneet luovat tekivät päätöksen siitä, kuka edustaisi Suomea kilpailun toisessa, Portfolio Night All Stars -vaiheessa.

Kisaajat saivat ratkaistavakseen haasteen: Yhdysvalloissa yli 33 prosenttia ensimmäisen vuoden yliopisto-opiskelijoista kokee seksuaalista väkivaltaa. 50 prosenttia tapauksista tapahtuu elo-marraskuussa.  

Aden valittiin Suomen edustajaksi. Et√§n√§ k√§ydyss√§ finaalissa kisaajat jaettiin 3‚Äď4 hengen ryhmiin, ja kaikki saivat saman briiffin. Briiffin toimeksiantaja oli Uber. Kisaajat saivat ratkaistavakseen haasteen: Yhdysvalloissa yli 33 prosenttia ensimm√§isen vuoden yliopisto-opiskelijoista kokee seksuaalista v√§kivaltaa. 50 prosenttia tapauksista tapahtuu elo-marraskuussa.¬†¬†

‚ÄĚMeill√§ oli viikko aikaa keksi√§, miten Uber voisi osallistua ongelman ratkaisemiseen ja tehd√§ ratkaisustamme presentaatio‚ÄĚ, Aden kertoo.

Adenin ryhmä voitti finaalin. Aden uskoo sen johtuneen ennen kaikkea siitä, että tiimi onnistui erottumaan muista kisaajista.

‚ÄĚBriiffiss√§ tarjottiin paljon dataa, mutta me p√§√§timme tehd√§ lis√§ksi omaa tutkimustamme. Selvisi, ett√§ Uber on edell√§k√§vij√§ turvallisuusasioissa. He julkaisevat avoimesti raportit yrityksess√§ tapahtuvista v√§kivalta- ja seksuaaliv√§kivaltatapauksista.‚ÄĚ

Katso täältä video Adenin ryhmän voitokkaasta kisatyöstä.

Nyt Adenilla on edessään muutosten syksy. Hän on valmistumassa koulusta, ja edessä on muutto Helsinkiin. Aden jatkaa töitä Hasan & partnersilla Junior Creativena.

‚ÄĚHasanilta tarjottiin jatkoa, kun harjoitteluni loppui. Viihdyin siell√§ tosi hyvin ja huomasin, ett√§ tykk√§√§n siit√§ ty√∂t√§ ihan oikeasti.‚ÄĚ

Aden tunnustaa olevansa kilpailuhenkinen.

Aden tunnustaa olevansa kilpailuhenkinen. Hän on osallistunut Vuoden Huippujen ja One Club For Creativityn lisäksi esimerkiksi Young Lions -kisaan, Eurobestiin ja Mainostorstaihin, joista viimeisestä hän korjasi voiton sekä juniorisarjassa että Vuoden Idea -kategoriassa aikuisten sarjassa.

The One Club for Creativity -kilpailusta Aden kertoo saaneensa hyviä vinkkejä uralleen.

‚ÄĚSingaporen Ogilvyn luova johtaja huomautti, ett√§ kaikki alan t√§hdetkin ovat ihan normityyppej√§, jotka ovat olleet joskus samassa tilanteessa kuin m√§ nyt. Lis√§ksi h√§n muistutti, ett√§ kannattaa ehdottaa rohkeasti sellaisia ideoita, joita tykk√§isi itse p√§√§st√§ tekem√§√§n.‚ÄĚ

Aden sai kehuja siitä, että hän on jaksanut tehdä omia projektejaan.

‚ÄĚKaikki olivat innoissaan, kun kerroin vintagekaupastani ja siihen liittyv√§st√§ mainonnasta. Mua kehotettiin s√§ilytt√§m√§√§n sama tekemisen mentaliteetti.‚ÄĚ

Ayan Aden, 26, Junior Creative, Hasan & partners

Tärkein oivallukseni markkinoinnista on se, että markkinointi ei ainoastaan palvele tiettyä brändiä ja sen tavoitteita, vaan parhaassa tapauksessa liikuttaa maailmaa oikeaan suuntaan.

Haluaisin kehittyä kaikessa. Olen vielä aloittelija. Erityisesti keskityn kehittymään konseptisuunnittelijana.

Suosikkibrändini on Nike, koska pidän sen tuotteista ja mainonnasta. Rakastan kenkiä ja sneaker-mainoksia. Tein opparini sneaker-mainonnasta, ja sitä tehdessäni Nike-rakkauteni vain kasvoi. Suomalaisista brändeistä fanitan Aku Ankkaa ja Jaffaa.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa