BrÀndit

🔍 Kyrön markkinointijohtaja: Suomalaisuus tarkoittaa eri asioita eri markkinoilla – hyvĂ€ tarina on kaiken keskiössĂ€

Kyrö Distilleryn tuore markkinointijohtaja Tiina Robin kertoo, ettÀ kansainvÀlisille markkinoille murtautuminen vaatii rohkeutta ja omaa ÀÀntÀ, mutta myös lokalisaatiota.
Kuva:
Reija Penttinen
🔍 Kyrön markkinointijohtaja: Suomalaisuus tarkoittaa eri asioita eri markkinoilla – hyvĂ€ tarina on kaiken keskiössĂ€

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiĂ€, taustoittavia ja pĂ€ivittĂ€isestĂ€ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

IsokyrölÀinen Kyrö Distillery on tullut tunnetuksi erityisesti Napue-ginistÀÀn, joka valittiin vuonna 2015 maailman parhaaksi gin & tonic -giniksi. Kunnianosoitus huomioitiin tuolloin isosti myös Suomessa.

Tislaamon perusajatus on alusta alkaen ollut ruisviskin valmistus. Viskin kypsyttĂ€minen kuitenkin vie niin kauan aikaa, ettĂ€ tyypillisesti toiminnan alkuvaiheessa tislaamot hakevat kassavirtaa muista tuotteista – usein juuri ginistĂ€. Kyrön tapauksessa se johti jackpotiin, sillĂ€ palkittu gini tietyllĂ€ tavalla tasoitti tietĂ€ myös viskeille. Vuonna 2017 valmistui Kyrön ensimmĂ€inen pieni erĂ€ ruisviskiĂ€, ja vasta vuosikymmenen vaihteessa markkinoille saatiin ensimmĂ€inen vakioviski.

KevÀÀllÀ Kyrö Distilleryn Helsingin toimiston ovista sisÀÀn astellut uusi markkinointijohtaja, Tiina Robin, sai siis kÀsiinsÀ jo varsin hyvÀllÀ mallilla olevan tuoteperheen. Robin vaihtoi työn isossa kansainvÀlisessÀ korporaatiossa pieneen yrittÀjÀvetoiseen firmaan.

"KyrössÀ houkutteli vahva ja korkealaatuinen suomalainen brÀndi."

– KyrössĂ€ houkutteli vahva ja korkealaatuinen suomalainen brĂ€ndi, jolla on rohkeaa ja omannĂ€köistĂ€ tekemistĂ€, lĂ€hes koko uransa kuluttajatuotteiden parissa tehnyt Robin toteaa.

Robin haaveili jo nuorena tyttönÀ asumisesta ja urasta ulkomailla. Haave myös toteutui, kun tehtÀvÀt Unileverin brÀndien parissa veivÀt hÀnet moneksi vuodeksi Rotterdamiin ja Lontooseen.

– Tuolloin tuntui luonnolliselta kokeilla siipiĂ€ Suomen ulkopuolella. Viihdyin Lontoossa, enkĂ€ aktiivisesti miettinyt muuttoa takaisin Suomeen, vaikka kaikkien ulkosuomalaisten ystĂ€vĂ€t ja perheet tietysti jatkuvasti sitĂ€ tiedustelevatkin. Viimeiset pari vuotta olin kuitenkin kokenut, ettĂ€ jos muutto Suomeen tulee, niin tĂ€ssĂ€ vaiheessa uraa minulle olisi tĂ€rkeÀÀ työskennellĂ€ juuri suomalaisen brĂ€ndin parissa, Robin kertoo.

HÀn kokeekin itsellÀÀn olevan paljon annettavaa Kyrö Distillerylle sen pyrkiessÀ kansainvÀlisille markkinoille.

– Markkinoinnin peruslainalaisuudet tietysti pĂ€tevĂ€t alalla kuin alalla, vaikka prosessit ja työtavat voivatkin olla erilaisia. PienessĂ€ yrityksessĂ€ esimerkiksi pÀÀtökset voidaan tehdĂ€ nopeammin.

Suomalaisuus on maailmalla kiinnostava tekijÀ

KansainvÀlisillÀ markkinoilla onnistumiseen vaaditaan Robinin mukaan rohkeutta ja omannÀköistÀ tekemistÀ.

– PitÀÀ pystyĂ€ erottumaan massasta. Uskon, ettĂ€ KyröllĂ€ toimii nimenomaan autenttisuus ja omien arvojen mukaan toimiminen, jotka ovat vieneet KyröÀ jo pitkĂ€lle.

Robin kuitenkin korostaa lokalisaation tÀrkeyttÀ, kun pyritÀÀn murtautumaan vieraille markkinoille. On tÀrkeÀÀ, ettÀ brÀndi istuu jollain tavalla paikalliseen kontekstiin. Huumori on tÀrkeÀssÀ roolissa myös Kyrön markkinoinnissa, mutta suomalainen huumori ei ehkÀ aukea kaikkialla.

– Suomalaisuus on maailmalla kiinnostava tekijĂ€, jota suomalaiset yritykset vievĂ€t eteenpĂ€in. Se, millaiseksi Suomi ja suomalaisuus mielletÀÀn maailmalla, kuitenkin vaihtelee, Robin toteaa.

KyröllÀ yrityksen tarina on kaiken keskiössÀ, kuten Robinin mielestÀ tuleekin olla. Se on tÀrkeÀ työkalu, kun rakennetaan pitkÀkestoisia brÀndejÀ.

– Tarinat toimivat erityisesti epĂ€varmoissa ajoissa. Oman tarinan löytĂ€minen ja sanoittaminen on tĂ€rkeÀÀ, jotta pystyy menestymÀÀn kansainvĂ€lisillĂ€ markkinoilla. Se on myös helppo pitÀÀ punaisena lankana, kun brĂ€ndiĂ€ lokalisoidaan. Tarina taustalla pysyy ja resonoi, Robin selittÀÀ.

Palkittu gini oli Kyrön lÀpimurtotuote. Kuva: Kimmo SyvÀri

Lokalisaatiossa kaiken a ja o erityisesti pienelle yritykselle ovat myös paikalliset kumppanit, kuten mainostoimistot ja jakelijat, joilla on lopulta paras ymmÀrrys paikallisista kuluttajista.

– TĂ€mĂ€ ajatus on minulla entisestÀÀn vahvistunut tÀÀllĂ€ KyröllĂ€.

Suomessa Kyrön brÀnditietoisuus on hyvÀllÀ tasolla, mutta ulkomailla kilpailu on kovaa. Palkinnot ovat tietysti hieman auttaneet tunnettuudessa, mutta globaalien jÀttien kanssa pieni pohjalaisfirma ei voi lÀhteÀ kisaamaan markkinointibudjetilla.

– KyröllĂ€ on oltu luovia ja fokusoitu kuluttajamarkkinointia jopa tiettyyn kaupunginosaan. TÀÀllĂ€ on oivallettu, ettĂ€ pienikin yritys voi tehdĂ€ markkinointia intensiivisesti, jos se tehdÀÀn hyperlokaalisti. Se on hieno tapa luoda nĂ€kyvyyttĂ€ ja brĂ€nditunnettuutta, Robin toteaa.

Taloudellisesti epÀvarma tilanne nÀkyy luultavasti myös markkinointi-investoinneissa

Talouden epÀvarmuus nÀkyy Kyrö Distilleryllakin. YhtiössÀ aloitettiin elokuun lopulla muutosneuvottelut, joiden tavoitteena oli vuositasolla noin 2 miljoonan euron sÀÀstöt.

Neuvottelujen lopputulemana oli, ettÀ uudelleenorganisoinnin myötÀ henkilöstövÀhennysten tarve on neljÀ henkilöÀ, ja yhtiön koko henkilöstö lomautetaan yhdeksi kuukaudeksi vuoden 2024 ensimmÀisen vuosineljÀnneksen aikana. Tarvittavien lomautusten ja vÀhennysten mÀÀrÀ neuvoteltiin yhteistyössÀ henkilöstön kanssa kuitenkin noin puolet pienemmÀksi kuin ennakkoon arvioitiin.

Kyrö Distilleryn tislaamo on IsossakyrössÀ. Kuva: Kimmo SyvÀri

SÀÀstöjĂ€ syntyy ​lisĂ€ksi markkinointi-investointien tarkastamisesta, hallinnollisten kustannusten karsimisesta ja viskituotannon sopeuttamisesta. YhteensĂ€ sÀÀstötoimenpiteillĂ€ saadaan aikaan noin 1,7 miljoonan euron vuotuiset sÀÀstöt.

– Muutosneuvotteluiden myötĂ€ pyrimme ensisijaisesti kannattavaan kasvuun aikana, jolloin korkea inflaatio ja korot sulkevat sekĂ€ kuluttajien ettĂ€ rahoittajien kukkaronnyörejĂ€, sanoo Kyrö Distillery Companyn toimitusjohtaja Jouni Ritola tiedotteessa.

Kyrö Distillerysta kerrotaan, ettÀ toiminta kansainvÀlisillÀ markkinoilla jatkuu ja sÀilyy tÀrkeÀnÀ osana yhtiön tulevaisuuden kasvua. Investointien kohdentamista ja suuruusluokkaa kuitenkin tarkastellaan jatkuvasti

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

LisÀÀ luettavaa