Mainonta

ūüĒć Maskun Kalustetalolle uusi markkinointijohtaja ‚Äď mielikuva ketjusta on ryvettynyt markkinaoikeudessa, eik√§ se ole Jani Engbergin mukaan nopeasti korjattavissa

Engberg palkattiin yhtiöön paitsi rakentamaan digitaalista asiakaskokemusta myös uudistamaan sisäisiä toimintamalleja.
Kuva:
ūüĒć Maskun Kalustetalolle uusi markkinointijohtaja ‚Äď mielikuva ketjusta on ryvettynyt markkinaoikeudessa, eik√§ se ole Jani Engbergin mukaan nopeasti korjattavissa

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Jani Engberg palasi toimistovuosien jälkeen in-house-maailmaan ja aloitti kesällä Maskun Kalustetalon markkinointijohtajana.

‚Äď Maskuun minut houkutteli eritt√§in mielenkiintoinen tilaisuus tehd√§ digitaalista murrosta minulle kokonaan uudella toimialalla. Uskon, ett√§ pystyn tuomaan br√§ndi- ja digikokemukseni kautta lis√§arvoa Maskun jo vahvaan tekemiseen. Maskulla on hieno ja pitk√§ tarina perheyrityksen√§, mink√§ varaan br√§ndi√§ ja asiakaskokemusta on hyv√§ l√§hte√§ kehitt√§m√§√§n, Engberg sanoo.

Ennen Masku-pestiä Engberg työskenteli Republicilla ja fuusion jälkeen Kaimanalla vajaat kuusi vuotta. Hän on myös edelleen Kaimanan osakas. Ennen tätä hän teki parin kolmen vuoden pätkät RAY:llä, Telialla ja POP Vakuutuksella.

‚Äď Nuo yritykset toimivat kolmella aivan eri toimialalla, joilla kaikilla oli digimurros k√§ynniss√§. Nyt on taas kiva palata liiketoiminnan pariin, Engberg sanoo.

Tällä kertaa tavoitteena on luoda asiakkaille kokonaan uudenlainen digitaalinen asiakaskokemus, joka rikkoisi perinteistä jakoa verkkokauppaan ja kivijalkaliikkeisiin. Vastikään aukesi uusi Maskun kalustetalon verkkokauppa, mutta digitaalisuutta on tarkoitus tulevaisuudessa tuoda vahvemmin myös myymälöiden sisään.

"Retkeä kivijalkaliikkeeseen edeltää todennäköisesti hintavertailu netissä."

‚Äď Huonekalualalla on vahva digitaalinen kehityskaari. Kaikkia huonekaluja ei kannata ostaa verkosta, mutta retke√§ kivijalkaliikkeeseen edelt√§√§ todenn√§k√∂isesti hintavertailu netiss√§. Ostokokemuksen mallit tulevat muuttumaan valtavasti, ja me haluamme Maskussa olla tekem√§ss√§ t√§t√§ muutosta, Engberg kuvailee.

Masku hakee kasvua myös laajentumalla Baltiassa. Virossa on jo avattu verkkokauppa ja myymäläverkostoa kehitetään.

Kalustetalon rasitteena parjattu markkinointityyli

Markkinaoikeus määräsi hiljattain Maskulle 300 000 euron seuraamusmaksun harhaanjohtavasta markkinoinnista. Kuluttaja-asiamies tosin vaati yhtiölle vieläkin suurempaa, miljoonan euron sakkoa.

Käytännössä tapauksessa oli kyse liian pitkistä tarjousajoista kymmenen sattumanvaraisesti valitun sohvan osalta, mutta kalustefirma on ollut markkinaoikeuden hampaissa jo aiemmin. Vuonna 2009 markkinaoikeus antoi Maskulle kiellon koskien jatkuvaa alennusmyyntimarkkinointia, mutta sitä kuitenkin rikottiin sakkojen arvoisesti, joihin kalustetalo tuomittiin vuosina 2011 ja 2016.

‚Äď Masku on aina ollut tikun nokassa, Engberg toteaa.

Hän jatkaa, että Maskun markkinointi on aina ollut näkyvää ja räiskyvää. Halpuus on Engbergin mukaan aina muodissa, ja suomalaiset ostavat todella paljon tuotteita alennettuina. Sama koskee Engbergin mukaan esimerkiksi kodinelektroniikkaa.

‚Äď Emme voi oikein hallita sit√§, millaisia suomalaiset ovat ostajakuntana. Muut kuin ale-tuotteet liikkuvat yll√§tt√§v√§n huonosti, vaikka hinnat olisivat Suomen halvimpia. Tarjoushinta on se, mik√§ liikuttaa suomalaisia, Engberg toteaa.

Nykyinen taloustilanne tekee tilanteen vielä haastavammaksi. Isompaa tavaraa myyvät yritykset joutuvat turvautumaan suuriin alennuskampanjoihin, jotta varastoja saadaan tyhjäksi.

Ihmisten mielikuviin markkinaoikeuden tuomiot ovat väistämättä vaikuttaneet.

‚Äď Luulen, ett√§ vaikka t√§n√§ p√§iv√§n√§ lopettaisimme kaiken markkinoinnin, niin siit√§ puhuttaisiin viel√§ vuosia. Mielikuvaa ei ole helppo korjata, vaan se vaatii pitk√§j√§nteist√§ ty√∂t√§. Haluamme kuitenkin parantaa kuvaa Maskusta ihmisten mieless√§, ja se on varmasti yksi syy, miksi minut on t√§nne palkattu.

Tahtotila Engbergin mukaan on, että suomalainen perheyhtiö pystyisi edelleen ongelmista huolimatta voittamaan sydämiä. Se vaatii hänen mukaansa myös sisäisten toimintamallien, prosessien ja kulttuurin uudistamista. Siitä hänellä on kokemusta muun muassa toimistomaailmasta.

‚Äď Minun teht√§v√§ni on yritt√§√§ rakentaa sit√§ mielikuvan muutosta ja br√§ndin nousua. Haaste on iso. Muutosmatkalle on jo l√§hdetty, mutta se on pitk√§, ja k√§rsiv√§llinen t√§ss√§ pit√§√§ olla, Engberg sanoo.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa