Kuvaaja:
Nathan Fertig / Unsplash
Ilmiöt

Kysely: Suomalainen sisustaja ei ole juurikaan kiinnostunut trendeistä

18.9.2023 11:49
Mikko Perttunen
Vain viidesosa panostaa laatuun hinnasta huolimatta.

Suomalaisten ostokäyttäytymistä huonekalukaupoilla ohjaa kaikkein eniten käytännöllisyys, kertoo Maskun Kalustetalon Taloustutkimuksen kanssa toteuttama kyselytutkimus.

Lähes puolet tutkimuksen vastaajista kertoi käytännöllisyyden olevan heille tai heidän perheelleen tärkein huonekalujen valintaperuste.

Huonekaluja ostetaan ennen kaikkea tarpeeseen. Yleisimmät syyt uusien huonekalujen hankkimiselle ovat vanhan huonekalun hajoaminen tai kuluminen (88 prosenttia vastaajista), huonekalun tarpeellisuus arjen sujuvuuden kannalta (60 %) sekä muutto uuteen asuntoon (43 %). Huonekalun tarpeellisuus kotona viihtymisen kannalta on muuton kanssa yhtä yleinen syy (43 %).

Viidesosa vastaajista panostaa laatuun hinnasta huolimatta, ja lähes yhtä suurelle osalle edullinen hinta on tärkein vaikuttava tekijä huonekalua ostettaessa.

"Suomalaisten käytännönläheisyys ei yllätä."
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

– Suomalaisten käytännönläheisyys ei yllätä, mutta piirteen määräävyys on jossain määrin yllättävää. Taustalla vaikuttaa varmasti vallitseva taloustilanne, joka kannustaa tarkempaan rahan käyttöön, kommentoi Maskun Kalustetalon markkinointijohtaja Jani Engberg tiedotteessa.

Sisustustrendit eivät juurikaan kiinnosta suomalaisia. Yli puolet vastaajista ei ole kiinnostunut sisustustrendeistä ja noin kolmasosa taas on kiinnostunut, mutta näkee ettei trendeillä ole varsinaista vaikutusta heidän omaan sisustamiseensa. Vain yksi prosentti vastaajista kertoi suhtautuvansa intohimoisesti sisustamisen trendeihin.

Trendien lisäksi myöskään perheen ulkopuolisten henkilöiden mielipiteillä ei ole vaikutusta suomalaisten huonekaluhankintoihin. Huonekaluja hankittaessa suomalaiset kuuntelevat perheen aikuisia (61 %), ainoastaan omaa mielipidettään (41 %) sekä perheen lapsia (15 %). Sukulaisten, naapureiden tai sosiaalisen median vaikuttajien mielipiteillä on kullakin merkitystä vain parille prosentille vastaajista.

Suomalaiset käyttivät oman arvionsa mukaan viimeisen vuoden aikana huonekaluihin keskiarvolta 990 euroa ja sisustustarvikkeisiin 268 euroa. Kysyttäessä tulevan vuoden kulutuksesta arviot kasvoivat. Huonekalujen kohdalla vastausten keskiarvo oli 1103 euroa ja sisustustarvikkeiden kohdalla 312 euroa.

Kyselyn perusteella myymälät ovat selvästi suosituin paikka ostaa sekä huonekaluja että sisustustarvikkeita. Verkkokauppaa suositaan hieman enemmän sisustustarvikkeiden kuin huonekalujen osalta.

Huonekaluvalmistajien ja -liikkeiden verkkosivut ovat suosituin kanava inspiraation etsimiseen (61 %) ja valikoimaan tutustumiseen (66 %). Google tai muut hakukoneet ovat toiseksi suosituin kanava inspiraation etsimiseen (57 %) ja valikoimaan tutustumiseen (53 %). Puolet vastaajista etsivät inspiraatiota (50 %) ja tutustuvat valikoimaan (49 %) paikan päällä myymälöissä.

– Hakukoneiden suosioon vaikuttaa todennäköisesti Google Shopping -palvelun kasvanut merkitys, Engberg arvioi.

Lue myös: 🔍 Maskun Kalustetalolle uusi markkinointijohtaja – mielikuva ketjusta on ryvettynyt markkinaoikeudessa, eikä se ole Jani Engbergin mukaan nopeasti korjattavissa

Suomalaiset huonekaluostajina 2023 -tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin Taloustutkimuksen nettipaneelissa 16.8.–22.8.2023. Kohderyhmänä olivat 18–64-vuotiaat suomalaiset. Tutkimukseen vastasi yhteensä 1524 kohderyhmään kuuluvaa henkilöä. Tutkimus on tarkoitus toteuttaa tulevaisuudessa vuosittain.