Kuvakaappaus Nissanin mainosvideosta
Luovuus

Kiinnostavimmat markkinointiuutiset maailmalta: Nissanin neljän tunnin mainosta katsottu miljoonia kertoja

12.5.2023 15:20
Mikko Perttunen
Räppärin kommenttien likaama mallisto hyväntekeväisyysmyyntiin. Google yrittää kiriä tekoälyn saralla.

MarkkinointiUutiset listaa viikoittain mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta.

Yeezy-farssi käännetään hyväntekeväisyydeksi

Adidas on pohtinut kuukausia, mitä se tekisi varastoissaan lojuville Yeezy-brändin tuotteille. Jossain vaiheessa pohdittiin tuotteiden polttamista, mutta nyt Adidas on päättänyt myydä jäljelle jääneet tuotteet ja lahjoittaa voitot hyväntekeväisyyteen.

Yeezy-tuotteita on varastossa 1,2 miljardin dollarin arvosta. Vielä toistaiseksi on hämärän peitossa, mihin rahat suunnataan.

Adidas teki Yeezy-malliston yhteistyössä hip hop -artisti Kanye Westin kanssa, mutta lopetti yhteistyön viime syksynä artistin antisemitististen kommenttien vuoksi.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Nissanin neljän tunnin mainoksella jo 18 miljoonaa katselukertaa

Nissanin Ariya-mallia mainostavalla yli neljän tunnin mittaisella mainoksella on Youtubessa jo 18 miljoonaa katselukertaa. Mainoksessa animaatiohahmo ajaa autolla maaseudulla ja ohittaa välillä Nissanin mainostauluja ja välillä esimerkiksi hirviöitä.

Mainoksen suosion salaisuus piilee siinä, että se tuotettiin Youtubessa suurta suosiota nauttivalle Lofi Girl -kanavalle, jossa animoitu tyttö kirjoittaa nuotteja pöydän ääressä, ja taustalla pyörii vuorokauden ympäri rentouttava instrumentaalimusiikki.

Nissanin mainoksen ääniraidan lisäksi myös estetiikka on hyvin samanlainen Lofi Girl -kanavan kanssa.

Googlelle tekoälyä hakuihin

Google testaa generatiivista tekoälyä hakukoneessaan. Kokeilu toteutetaan aluksi Yhdysvalloissa. Uuden haun on tarkoitus vastata alkuperäiseen käyttäjän hakuun yksityiskohtaisesti, mutta tarjota myös jatkoehdotuksia ja linkkejä siten, että konteksti kuitenkin säilyy kysymyksestä toiseen.

Mainokset näkyvät omissa paikoissaan tekoälyn luomissa vastauksissa samantyyppisesti kuin ne nyt näkyvät tavanomaisissa vastauksissa.

Google pyrkii nyt pysymään niiden kilpailijoiden tahdissa, jotka ovat alkaneet hyödyntää tekoälyä aiemmin, mutta joiden hakutuotteet eivät ole niin laajalti käytössä, arvioi Marketing Dive.