Mainonta

ūüĒć Hannu Medina kouluttaa sateenkaariviestinn√§st√§ ja -markkinoinnista p√§√§asiassa naisia, sill√§ miehet eiv√§t uskalla h√§nen luennoilleen

Suomessa yritykset huomioivat sateenkaariviestinnän ja -markkinoinnin yhden viikon aikana vuodesta, ja muina aikoina asia unohdetaan. Se on alentavaa, sanoo sateenkaariviestinnän pioneeri Hannu Medina.
Kuva:
ūüĒć Hannu Medina kouluttaa sateenkaariviestinn√§st√§ ja -markkinoinnista p√§√§asiassa naisia, sill√§ miehet eiv√§t uskalla h√§nen luennoilleen

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Sateenkaarimatkailu sai alkunsa 1970-luvulla, kun matkailu yleistyi ja myös sateenkaari-ihmiset alkoivat matkustaa ja halusivat löytää paikkoja, joihin voisivat mennä omana itsenään ja ilman pelkoa pidätetyksi tulemisesta tai väkivallan uhriksi joutumisesta. Niinpä tietyt matkakohteet ja paikat, kuten hotellit ja ravintolat, alkoivat tehdä sateenkaariviestintää eli viestiä sateenkaarimyönteisyydestään.

Tarve sateenkaariviestinnälle ei ole kadonnut mihinkään, vaikka vuosikymmeniä on kulunut, sanoo suomalainen sateenkaariviestinnän pioneeriksi itseään kutsuva Hannu Medina.

‚Äď Joka kolmannessa maassa homoseksuaalisuus on viel√§ rikos ja vain noin kolmessakymmeness√§ maassa lains√§√§d√§nt√∂ kohtelee seksuaaliv√§hemmist√∂j√§ l√§hes samalla tavalla kuin heteroja. Ei meill√§ ole aviomieheni kanssa montaa paikkaa, minne voimme matkustaa t√§ysin turvallisesti, Medina huomauttaa.

Sateenkaari-ihmiset tulisi ymmärtää kohderyhmänä samoin kuin vaikkapa lapsiperheet.

Hän on yrittäjä, joka kouluttaa työkseen yrityksiä ja muita organisaatioita ja auttaa niitä ymmärtämään ja tekemään sateenkaariviestintää. Medina on myös perustanut We Speak Gay -yhteisön ja Gay Travel Finland -palvelun.

Mutta vielä kymmenen vuotta sitten Medinan elämä oli hyvin erilaista kuin nykyään.

‚Äď Olen entinen hetero, ja olen ollut nyt 10 vuotta avoimesti homo. Ennen sit√§ elin heteronormatiivista el√§m√§√§. Nyky√§√§n el√§n toista el√§m√§√§ni, Medina sanoo.

Hän kertoo löytäneensä oman potentiaalinsa nyt, kun voi olla avoimesti oma itsensä. Medina sanoo hänen kolmen lapsensa olevan lähes ainoa asia, joka ankkuroi hänet entiseen elämäänsä.

Hannu Medina valmistui Turun kauppakorkeakoulusta kansainv√§lisen markkinoinnin linjalta vuonna 1994. H√§n halusi kuitenkin tehd√§ uraa diplomaattina, sill√§ oli aina ollut kiinnostunut historiasta ja yhteiskunnnallisista asioista. Niinp√§ Medina haki opiskelemaan poliittista historiaa ‚Äď ja p√§√§si sis√§√§n kouluun. El√§m√§ kuljetti h√§net kuitenkin jonnekin aivan muualle.

‚Äď Naapurin kaveri oli Nokialla t√∂iss√§ ja kysyi, l√§hdenk√∂ heille vientihommiin. Min√§ menin. Vastasin tietyist√§ Euroopan markkinoista, ja se oli upea koulu. Elettiin Nokian nousukiitoa. Tunsin olevani mukana jossain suuressa.

Nokian jälkeen Medina työskenteli muun muassa pankkialalla sekä tapahtumatuontannon ja verkkokaupan parissa.

‚Äď Sitten is√§ni kuoli, j√§in ty√∂tt√∂m√§ksi ja tulin kaapista. El√§m√§ piti mietti√§ aika lailla uusiksi. L√§hdin sitten tekem√§√§n t√§t√§ sateenkaaribisnest√§.

Bisnes sai konkreettisesti alkunsa, kun Medina vihittiin puolisonsa kanssa 1.3.2017 Suomen ensimmäisenä samaa sukupuolta olevana avioparina. Pariskunnan häävalokuvaus tapahtui helsinkiläisessä hotelli Helkassa.

Suomessa ollaan monta askelta muuta maailmaa jäljessä sateenkaariviestinnässä ja -markkinoinnissa.

Medina muistelee, kuinka hyv√§ ja turvallinen olo h√§nell√§ oli Helkassa. Niinp√§ h√§n alkoi pohtia, voisiko muissakin paikoissa olla samanlainen turvallinen ilmapiiri kaikille vierailijoille, my√∂s sateenkaariasiakkaille. Medina alkoi googlata asiaa ja huomasi, ett√§ esimerkiksi haku ‚ÄĚgay friendly turku‚ÄĚ tuotti nolla osumaa.

‚Äď Tajusin, ettei kukaan Suomessa ollut miettinyt t√§llaista asiaa.

Medina määrittelee sateenkaariviestinnän näkymättömän tekemiseksi näkyväksi.

‚Äď Esimerkiksi ihonv√§rin n√§kee p√§√§lle p√§in, mutta sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuutta ei. Sateenkaariviestint√§ on monimuotoisuusviestint√§√§, jossa n√§kym√§t√∂n tehd√§√§n n√§kyv√§ksi tekstill√§, sanoilla, kuvilla, symboleilla ja tarinoilla.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan sateenkaariviestintä ja -markkinointi on sitä, että yritys sanoo ääneen olevansa sateenkaariystävällinen paikka, Medina huomauttaa. Samalla on kuitenkin tärkeää tiedostaa, miksi se sanotaan ääneen.

Medina kehottaa yrityksiä kiinnittämään huomiota myös kuvien käyttöön: onko yrityksen käyttämässä kuvastossa mukana vain samaa sukupuolta olevia pareja ja heteroperheitä? Jos on, on kuvastoa Medinan mukaan syytä uudistaa moninaisemmaksi. Suomalainen kuvasto on vielä kovin valkoista ja heteronormatiivista, hän sanoo.

Medina huomauttaa, että Suomessa ollaan monta askelta muuta maailmaa jäljessä sateenkaariviestinnässä ja -markkinoinnissa. Sen voi nähdä esimerkiksi kaupunkikuvissa. Jotkut kaupungit kun normalisoivat sateenkaaren värejä ympäri vuoden.

‚Äď Tukholmassa yksi metroasema on sateenkaaren v√§reiss√§, Valenciassa puistonpenkit, Reykjavikissa kokonainen katu. On Madrid, Amsterdam, Toronto‚Ķ, Medina luettelee.

Hän kertoo, että monissa paikoissa tehdään ympäri vuoden sitä, mitä Suomessa ja Helsingissä tehdään vain kesäkuisen Pride-viikon aikana.

‚Äď Meill√§ yritykset huomioivat sateenkaari-ihmiset sek√§ sateenkaariviestinn√§n ja -markkinoinnin yhden viikon ajan, ja muina aikoina unohdetaan koko asia. Se on hirve√§n alentavaa. Sateenkaariviestint√§√§n tulisi panostaa vuoden jokaisena p√§iv√§n√§.

Suurin osa yrityksistä ei tee sateenkaariviestintää, koska niissä ajatellaan, että siellä ei ole töissä sateenkaari-ihmisiä, Medina sanoo. Heti perään hän tosin huomauttaa, että se kertoo osaltaan siitä, että sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöt ovat usein näkymättömiä. Euroopan unioinin perusoikeusviraston FRA:n vuonna 2019 tekemän kyselyn mukaan jopa 92 prosenttia suomalaisista sateenkaari-ihmisistä nimittäin kokee, että oma työyhteisö ei ole niin turvallinen ja inklusiivinen eli osallistava paikka, että he voisivat olla täysin avoimesti oma kokonainen itsensä.

"Hiljaisuudella ei luoda osallisuutta ja psykologista turvallisuutta."

Toinen syy sateenkaariviestinnän puutteelle on pinkkipesun pelko, Medina sanoo. Moni pelkää tekevänsä jotakin päälleliimattua.

‚Äď Pahinta on kuitenkin se, ettei tee mit√§√§n. Hiljaisuudella ei luoda osallisuutta ja psykologista turvallisuutta.

Mutta Medina auttaa tekem√§√§n. H√§n teki ensimm√§iset yritt√§j√§vuotensa t√∂it√§ p√§√§asiassa matkailun parissa. Sitten h√§n huomasi, ett√§ sateenkaariviestinn√§n puute on oikeastaan koko suomalaisen yritysmaailman ja yhteiskunnan haaste ‚Äď ei vain matkailualan.

Niin syntyi We Speak Gay -yhteisö ja -brändi yhteistyössä mainostoimisto Sherpan kanssa. Sen alla Medina kouluttaa yrityksiä ja yhteisöjä osallistamisen, seksuaalisuuden ja sukupuolen merkityksestä. Yhteisön jäsenyritys saa käyttöönsä We Speak Gay -tunnuksen, ja lisäksi Median auttaa heitä sanoittamaan sateenkaariystävällisyytensä.

Yhteisöön liittyvät yritykset sitoutuvat sateenkaariviestintään vuoden jokaisena päivänä. Yritykset saavat vuoden aikaa aloittaa sateenkaariviestintä.

‚Äď Slogania k√§ytt√§v√§ yritys kertoo kaikille mutta erityisesti sateenkaari-ihmisille, ett√§ t√§ss√§ paikassa voit olla turvallisesti oma itsesi ja me ymm√§rr√§mme sinua. Yrityksiss√§ on t√§rke√§√§ ymm√§rt√§√§, ett√§ se, miten asioita sanoitetaan ja miten niist√§ viestit√§√§n, voi voimaannuttaa ja osallistaa ihmisi√§ ymp√§ri maailman.

We Speak Gay -tunnus viestii sateenkaariystävällisyydestä.

Miksi sukupuolta ja seksuaalisuutta täytyy korostaa, kysytään Medinalta säännöllisesti.

‚Äď Suomessa haetaan aina sit√§, mit√§ meill√§ on yhteist√§. Ett√§ eik√∂ kaikki voida olla vaan ihmisi√§. Mutta meill√§ on kaikilla on paljon asioita, jotka m√§√§rittelev√§t meit√§ ja identiteetti√§mme. Voit olla esimerkiksi is√§, HJK-fani ja gay.

Medinan mukaan sateenkaari-ihmiset tulisi ymmärtää kohderyhmänä samoin kuin vaikkapa lapsiperheet. Jokaisella kohderyhmällä on omanlaisia tarpeitaan. Sateenkaari-ihmisillä ei ole läheskään joka paikassa vielä samanlaisia oikeuksia kuin heteroseksuaaleilla eikä varmuutta omasta turvallisuudesta tai siitä, että on tervetullut asiakkaaksi tai työntekijäksi. Siksi on tärkeää viestiä sateenkaarimyönteisyydestä ja tehdä sateenkaari-ihmiset näkyväksi viestinnällä. Se on moninaisen ja inklusiivisen viestinnän tavoite.

Medina kertoo, että hänen asiakkaistaan yli 90 prosenttia on naisia. Hän uskoo sen johtuvan miesoletettujen homofobiasta.

‚Äď Suomalainen heteromies pelk√§√§, ett√§ jos menet kuuntelemaan t√§llaista koulutusta tai jos l√§hdet mukaan t√§llaiseen, sut leimataan homoksi.

Sukupolvien välillä on kuitenkin selkeitä eroja suhtautumisessa sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuteen, Medina sanoo. Hän kertoo vuonna 2022 tehdystä yhdysvaltalaistutkimuksesta, jonka mukaan joka viides Z-sukupolveen kuuluva ajattelee kuuluvansa sateenkaariyhteisöön.

Brändit eivät ole valmistautuneet siihen, miten nuoret suhtautuvat seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuteen.

‚Äď Kun keskustelen n√§ist√§ teemoista 15-vuotiaiden kanssa, he ymm√§rt√§v√§t, mist√§ puhun. Kun puhun ik√§isteni viisi kuusikymppisten kanssa, he ovat ihan ihmeiss√§√§n, ett√§ mit√§ m√§ oikein selit√§n, Medina hym√§ht√§√§.

Hänen mukaansa brändit eivät ole valmistautuneet siihen, miten nuoret suhtautuvat seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuteen.

‚Äď Nuoret py√∂riv√§t TikTokissa ja vastaavissa eiv√§tk√§ niink√§√§n perinteisess√§ mediassa. Heid√§n maailmansa j√§√§ helposti vieraaksi vanhemmille ihmisille.

Hannu Medina naurahtaa, ettei hänellä ole nyt, 55-vuotiaana, minkäänlaisia eläköitymissuunnitelmia.

‚Äď Mullahan on vasta muutama vuosi takana t√§t√§ uutta el√§m√§√§. Olen yritykseni kanssa vasta alkuvaiheessa. Teen t√§t√§ samaa duunia ihan varmasti viel√§ seitsem√§nkymppisen√§kin.

Medina sanoo muuttaneensa vuosien kuluessa myös bisnesstrategiaansa. Aluksi hän yritti muuttaa yrityksiä, mutta nyt hän etsii sateenkaariystävällisiltä vaikuttavia yrityksiä, jotka eivät vain osaa viestiä olevansa sitä.

Medina tietää, että muutokset tapahtuvat hitaasti. Hän ei odota, että tulisi homona yhtäkkiä samaan tapaan hyväksytyksi kuin heterot. Eikä sitäkään, että organisaatiot ja niissä työskentelevät ihmiset oppisivat yhtäkkiä huomioimaan sateenkaari-ihmiset viestinnässään.

‚Äď Jos olisin idealisti, katkeroituisin ja turhautuisin t√§ss√§ ty√∂ss√§.

Hannu Medina, 55, yrittäjä ja sateenkaariviestinnän ammattilainen

Tärkein oivallukseni viestinnästä/markkinoinnista on asiakasymmärryksen merkitys. Kun viestit tai markkinoit, sinun on ymmärrettävä, kenelle sitä teet.

Haluaisin kehittyä kansainvälisessä markkinoinnissa. Teen jo nyt paljon yhteistyötä kansainvälisten toimijoiden kanssa, mutta olen liian varovainen. Minun pitäisi myydä rohkeammin omaa tuotettani.

‚ÄćSuosikkibr√§ndini on matkailualalta lentoyhti√∂ Virgin Atlantic Airways. Heill√§ sateenkaariviestint√§ l√§htee johtotasolta, ja mietin usein, ett√§ kunpa joku Suomessakin tekisi t√§llaista. N√§kyv√§ ja konkreettinen osa br√§ndi√§ on se, ett√§ matkustamohenkil√∂kunta saa pukeutua sukupuolineutraalisti.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa