Unsplash/Anna Dziubinska
Ilmiöt

Uusi selvitys arvioi, miltä vähittäiskauppa näyttää vuonna 2030 – näiden trendien uskotaan korostuvan

23.9.2021 12:40
Toni Rajamäki
Future of Retail -selvityksessä luotiin vähittäiskaupan tulevaisuuden skenaarioita ja selvitettiin tulevia trendejä.

Suomalainen teknologia- ja innovaatioyritys Futurice on selvittänyt yhdessä Aalto-yliopiston, Keskon, Valion, Olvin ja Bernerin kanssa, miltä vähittäiskauppa näyttää vuonna 2030. Future of Retail 2030 -tutkimuksen tulokset julkaistiin webinaarissa torstaina.

Tutkimuksessa luotiin neljä mahdollista tulevaisuuden skenaariota, jotka määrittelevät trendejä. Mahdolliset trendit puolestaan jaettiin neljään eri kategoriaan: kuluttajat, kokemus, teknologia sekä ympäristö ja politiikka.

Trendeissä korostuu luonnollisesti digitaalisuus, jolla on merkittävä vaikutus toiseen yleiseen trendiin, kuluttajien elämän helpottamiseen. Isoja ohjaavia tekijoitä ovat myös turvallisuus ja vastuullisuus.

Tulevia – tai jo olemassa olevia mutta jatkuvia – trendejä tunnistettiin yhteensä 23. Kuluttajakategoriaan niistää kuuluu seitsemän.

Kuluttajakategoriassa markkinoijien kannattaa huomioida tulevaisuudessa vahvasti muun muassa sinkkutaloudet ja Z-sukupolvi, selvitys kertoo. Sinkkutalouksien sanotaan jääneen pysyvästi maailmaan, ja markkinoinnissa on syytä huomioida nämä taloudet, koska sinkkutalouksien määrä ja ostovoima kasvaa.

– Vähittäiskaupassa voi ideoida uusia tuotteita ja palveluita ruoan, hyvinvoinnin, terveyden ja kotiinkuljetuksien ympärille pitäen sinkkutaloudet mielessä, selvityksessä neuvotaan.

Yksi konkreettinen esimerkki on muun muassa brändien joulun toivotukset, joissa täytyy huomioida myös yksin asuvat ihmiset.

Z-sukupolven, nyt 15–25 vuotta olevien ihmisten kohdalla brändien täytyy ymmärtää montakin asiaa. Selvityksessä sanotaan, että Z-sukupolvi on vanhempia sukupolvia kiinnostuneempi ekologisuudesta ja eettisyydestä. Toisin sanoen vastuulliset brändit puhuttelevat nuoria aikuisia. Tämän sukupolven kohdalla täytyy muistaa myös heidän digitaalinen kyvykkyys, joka on käytännössä rajaton.

– Vähittäiskauppiaiden täytyy rakentaa brändiään ja markkinointiaan mobiili edellä. Läpinäkyvä ja kestävä kulutus pitäisi olla kaiken keskiössä.

Z-sukupolvea täytyy myös kosiskella vaikuttajamarkkinoinnilla.

– Aloita yhteistyö nuoren vaikuttajan, rakenna tehokkaita kampanjoita ja opi vaikuttajien pääkohderyhmästä. Käytä myös nano- ja mikrovaikuttajia. Jokaiselle tuotteelle löytyy yleisö, selvitys neuvoo.

Muut kuluttajakategorian trendit ovat turvallinen ostaminen, terveys- ja kauneusalan optimointi, alkoholittomat juomat, kriiseihin varautuminen ja vastuullinen ruokakauppa.

Vähittäiskauppiaiden täytyy rakentaa brändiään ja markkinointiaan mobiili edellä. Läpinäkyvä ja kestävä kulutus pitäisi olla kaiken keskiössä.

Kokemuskategoriassa painottuu digitaalisuuden merkitys. Tuotteiden tilaaminen internetistä on tätä päivää, ja sen suosio pysyy vahvana jatkossakin. Selvityksessä tuotiin kuitenkin esiin, että tulevaisuudessa myös fyysisille kaupoille on tarvetta, mutta ne ovat todennäköisesti erilaisia kuin tänä päivänä. Selvityksen mukaan kaupat saattavat olla paikkoja, jotka voivat toimia esimerkiksi kokemuskeskuksena.

– Ajattele kuluttaja yleisönä, joka elää kaupankäynnin kautta. Käytä kauppaa tiedon ja viihteen keskuksena.

Ruokakaupan suhteen selvitys sanoo, että erilaiset kotiinkuljetut ruokaboksit ja jatkuvat ruokaboksitilauspalvelut ovat tulevaisuutta. Tulevaisuuden palvelut saattavat tietoa keräämällä osata kasata eri talouksille juuri heille sopivat ruokaostokset.

Kokemuskategoriassa trendeihin nousee myös audio-ostaminen.

– Äänikäyttöliittymä lyö läpi vain, jos siitä tehdään tarpeeksi yksinkertainen ja luotettava, selvityksessä muistutetaan.

Yksi mielenkiintoinen kuluttajakategorian trendi liittyy kotiinkuljetuksen kehitykseen. Tulevaisuudessa kotiinkuljetukset saattavat olla selvästi nopeampia kuin tänä päivänä, sillä kuljetuksista vastaavat automatisoidut laitteet ja robotit.

Muita trendejä ovat kaupankäynti sosiaalisen median kautta, ison arvon tuoviin asiakkaisiin keskittyminen ja brändin fanien kuunteleminen.

Käytä kauppaa tiedon ja viihteen keskuksena.

Teknologiakategoriassa yhdeksi trendiksi nousee odotetusti AR eli lisätty todellisuus, joka alkaa olla jo tänä päivänäkin kova sana. Sen suosion odotetaan kasvavan rajusti. Selvityksessä sanotaan, että AR-teknologia on liian arvokas pelkästään markkinoinnin käyttöön.

– Se antaa mahdollisuuden luoda palveluita, joilla ostamisesta tehdään aiempaa opettavampaa, viihdyttävämpää ja tehokkaampaa. Vähittäiskauppiaiden kannattaa huomata, että AR voi auttaa terveyden, turvallisuuden ja kontaktittoman ostamisen suhteen.

Ruokakaupassa yhtenä trendinä saattaa olla kerrosviljely, jolla säästetään tilaa, vettä ja energiaa älyteknologian avulla. Esimerkiksi kaupat voivat luoda oman farminsa, jossa tuotetaan yrttejä ja myydään niitä tuoreeltaan.

– Tutki kerrosviljelyä mahdollisuutena tarjota asiakkaillesi tuoreita vihanneksia ja laskea hiilijalanjälkeäsi, selvityksessä neuvotaan.

Muita teknologiakategorian trendejä ovat maksamisen helpottaminen ja digitaalinen kaksonen -virtuaalimallin yleistyminen.

Tutki kerrosviljelyä mahdollisuutena tarjota asiakkaillesi tuoreita vihanneksia ja laskea hiilijalanjälkeäsi.

Ympäristö ja politiikka -kategoriassa tulevaisuuden trendeihin kuuluu muun muassa vesijalanjäljen vähentäminen, koska vähittäiskaupan ekosysteemit ovat vahvasti liitoksissa aloihin, joissa tarvitaan paljon vettä ja joilla on iso vaikutus vesien saastumiseen.

– Valmistaudu antamaan tietoa tuotteiden, palveluiden ja prosessien veden kulutuksesta. Tutki eri tapoja vähentääksesi prosessien veden kulutusta.

Toinen todennäköinen trendi liittyy ikäihmisten ruokakauppaostoksiin. Ikäihmiset asuvat usein yksin ja monesti keskustan ulkopuolella, ja kaupassa käyminen saattaa olla heille haasteellista. Tulevaisuudessa kaupat miettivät yhä tarkemmin, kuinka heille pystytään tarjoamaan palveluita kustannustehokkaasti.

– Olemme olettaneet, että ihmisillä on perheet apunaan, mutta se ei mene aina niin, selvityksessä muistutetaan.

Asiaa voidaan ratkoa muun muassa uudenlaisilla kotiinkuljetusmenetelmillä, jotka liittyvät vahvasti myös kokemuskategoriaan.

Muita ympäristö- ja politiikkakategorian trendejä ovat datan suvereenius, virheettömät toimitusketjut ja kestävä tuotteiden suunnittelu.

Voit tutustua raporttiin tarkemmin täältä.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)