Fredrik Bäckman
Ilmiöt

Tunnetut brändit kiinnostavat työnhakijoita – Duunitorin vuoden 2022 luetuimmassa ilmoituksessa haettiin kesätyöntekijöitä

25.1.2023 8:30
Mikko Perttunen
Suosituimpien työpaikkailmoitusten joukkoon kiilasi myös kuolemantaitovalmentajan tehtävä.

Isot ja tunnetut brändit kiinnostavat työnhakijoita, kerrotaan työnhakupalvelu Duunitorin tiedotteessa. Kun kesätyöpaikat jätetään pois listalta, vuoden 2022 luetuimpien työpaikkailmoitusten takaa löytyy suomalaisille tuttuja brändejä, kuten Posti, UPM ja Subway.

– Tunnetut brändit herättävät huomiota ja vetävät työnhakijoita puoleensa. Lisäksi monet isot työnantajat rekrytoivat usein työntekijöitä ympäri Suomen samalla ilmoituksella, mikä kasvattaa potentiaalisten hakijoiden määrää, kommentoi Duunitorin sisältö- ja viestintäpäällikkö Anna Mäkelä (kuvassa) tiedotteessa.

Ilmoitus herätti vilkasta keskustelua sosiaalisessa mediassa.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Duunitorin tiedotteessa kerrotaan, että toisinaan työpaikkailmoituksen suosion taustalla on yllätyksellisyys. Suosituimpien ilmoitusten joukkoon kiilasi esimerkiksi vuoden 2022 lopulla julkaistu työpaikkailmoitus, jossa vakuutusyhtiö Kaleva etsi viestinnän osaajaa kuolemantaitovalmentajan tehtävään. Ilmoitus keräsi merkittävän määrän lukukertoja ja herätti vilkasta keskustelua sosiaalisessa mediassa.

Vuoden 2022 luetuin työpaikkailmoitus oli kuitenkin Ikean kesätyöilmoitus, joka keräsi Duunitorilla lähes 40 000 lukukertaa. Kaiken kaikkiaan Duunitorilla olevia ilmoituksia luettiin vuoden aikana noin 70 miljoonaa kertaa.

Matalan kynnyksen työpaikat, joihin ei vaadita kokemusta tai kielitaitoa, olivat suosittuja. Muita piirteitä suosituimpien joukkoon nousseissa työpaikkailmoituksissa olivat muun muassa koulutusohjelmat ja oppisopimukset, mahdollisuus etätyöhön ja aktiivinen rekrytointimarkkinointi.

– Kun osaajista käydään kovaa kilpailua, ei riitä, että työnantaja julkaisee ilmoituksen ja odottaa hakemuksia. Yhä useampi työnantaja haluaa varmistaa oikeiden osaajien tavoittamisen aktiivisella rekrytointimarkkinoinnilla, Mäkelä toteaa.

Lue myös: Henkivakuutusyhtiö Kaleva yllättää markkinoinnillaan: palkkaa kuolemantaitovalmentajan