Henkivakuutusyhtiö Kaleva
Brändit

Henkivakuutusyhtiö Kaleva yllättää markkinoinnillaan: palkkaa kuolemantaitovalmentajan

29.11.2022 9:45
Toni Rajamäki
Rekrytointi osa yhtiön markkinointikokonaisuutta, jolla rohkaistaan suomalaisia puhumaan kuolemasta aiempaa avoimemmin.

Henkivakuutusyhtiö Kaleva ottaa järeät keinot käyttöönsä rohkaistakseen suomalaisia puhumaan kuolemasta aiempaa avoimemmin. Kaleva yllätti tiistaina kertomalla, että yhtiö aikoo palkata joulukuussa kuolemantaitovalmentajan, jonka tehtävänä on madaltaa keskustelukynnystä kuolemasta ja siihen varautumisesta.

Rekrytointi on osa yhtiön markkinointikokonaisuutta, johon kuuluu kuolemantaitoviestintä. Kaleva aloittaa aiheeseen liittyvän markkinointiviestinnän tammikuussa 2023.

Markkinointikokonaisuuden taustalla on se, että kuolemasta puhuminen on monille suomalaisille vaikeaa ja että vain harvat suomalaiset ovat hankkineet itselleen vapaaehtoisen henkivakuutuksen aikana, jolloin kotitalouksilla on enemmän velkaa kuin koskaan aiemmin.

– Kuolema on vakava asia, josta vaietaan mielellään viimeiseen asti. Lokakuussa 2022 teettämämme kyselytutkimuksen mukaan joka kolmannen suomalaisen on melko vaikeaa tai suorastaan mahdotonta puhua läheistensä kanssa omaan kuolemaan varautumisesta. Noin joka toinen sanoi, että läheisen kuolemaan varautumisesta on vielä vaikeampi puhua kuin omasta kuolemasta, Kalevan johtaja Minna Mikkanen sanoo.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Kuolemasta puhumisen välttely voi olla yksi syy siihen, että monet suomalaiset eivät ota vapaaehtoista henkivakuutusta. Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen Etlan toukokuussa 2022 julkaisema raportti kertoo, että 90 prosentilla suomalaisista ei ole vapaaehtoista henkivakuutusta.

Kalevan kuolemantaitomarkkinointia suunnittelee ja toteuttaa mainostoimisto Folk Finland yhdessä asiakkaan in-house-tiimin kanssa. Folkin luova johtaja Tommi Laiho sanoo, että Kalevan markkinoinnissa halutaan rikkoa kuolemasta puhumisen normeja.

– Henkivakuutusmainosten onnellista ydinperhettä esittävät kuvat on yleensä otettu suoraan kuvapankeista ja niiden tekstissä yritetään kiertää kuolemasta puhuminen. Mietimme, että jos kerran on olemassa hyvinvointivalmentajia eli personal trainereita, miksei voisi olla kuolemantaitovalmentaja, joka heittäytyy aiheeseen samalla vakaumuksella ja lempeän humoristisesti. Kuolema on haudanvakava asia, josta voi viestiä hymyillen, Laiho avaa.

Laihon mukaan kuoleman herättäminen henkiin mainonnassa on ollut myös toimistolle uudenlainen ja innostava kokemus.

– Kaleva halusi tehdä rohkean irtioton perinteiseen. Kalevalla työskennellään toimenkuvasta riippumatta kuolemantaitovalmentajan tehtävissä, ja markkinoinnissa heitä edustaa kuolemantaitovalmentajaksi kutsuttu hahmo. Sen seurauksena jokainen tiimiläinen tunnustaa puhuneensa menettämisestä ja kuolemasta enemmän kuin milloinkaan ennen. Ilon ja itkun kyyneleiltä ei ole säästytty. Se on ollut vapauttavaa, rikkoa tabu.

Lähde: Kalevan tiedote