uomen hyvämaineisin yritys on Supercell. Toiseksi hyvämaineisin on vain niukalla erolla Ponsse ja kolmanneksi hyvämaineisin Fazer. Viime vuonna parhaasta maineesta nauttinut Kone putosi nyt listan neljänneksi.
Tämä käy ilmi Reputation and Trust Analyticsin (aiemmin T-Media) toteuttamasta Luottamus & Maine 2025 -tutkimuksesta.
Tutkimus tehtiin Suomessa touko–kesäkuussa 2025. Kyselyyn vastasi yhteensä 10 899 suomalaista, jotka antoivat yhteensä 21 554 organisaatioarviota.
– Erot kolmen kärjessä ovat hyvin pieniä. Huomionarvoista on myös se, että nämä kolme yritystä toimivat keskenään erilaisilla toimialoilla, mutta kaikki kolme ovat saaneet aivan poikkeuksellisen korkeat tulokset, Reputation and Trust Analyticsin kehitysjohtaja Riku Ruokolahti toteaa tiedotteessa.
Reputation and Trust Analyticsin Luottamus & Maine-tutkimusmallissa käytetään viisiportaista asteikkoa 1–5. Yrityksen maine on erinomaisella tasolla, jos sen maineluku on 4 tai sen yli. Viime vuonna yli neloseen ei yltänyt yksikään yritys, tänä vuonna koko kärkikolmikko.
Kymmenen kärkeen Suomessa ylsivät järjestyksessä myös Valio, S-ryhmä, Ikea, Marimekko, K-ryhmä ja OP-ryhmä.
Luottamus & Maine 2025 -tutkimus toteutettiin myös Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Koko Pohjoismaiden hyvämaineisin yritys on tanskalainen Lego maineluvulla 4,28.
Norjassa kärkisijan otti mobiilimaksupalvelu Vipps ja Ruotsissa Ikea, joka sijoittui sekä Norjassa että Tanskassa kolmanneksi. Suomessakin Ikea nousi sijalle seitsemän.
– Ikeasta on tullut todellinen pohjoismainen johtotähti. On täysin poikkeuksellista, että jokin yhtiö on kaikkien Pohjoismaiden kymmenen hyvämaineisimman yrityksen listalla, Ruokolahti toteaa.
– Ikea ei myy mielikuvia vaan on rehellisesti sitä mitä on: teollinen kotien kalustaja. Sieltä ostaessaan tietää, mitä saa, ja laatu on riittävän hyvää. Yrityksen ylin johto ottaa aktiivisesti kantaa vastuullisuuskysymyksiin, ja tämäkin saattaa vaikuttaa Ikean saamiin mainearvioihin Pohjoismaissa, hän jatkaa.
Kaikkia Pohjoismaita yhdistää myös se, että ultrapikamuotia kauppaavat Temu ja Shein pitävät listojen viimeisiä sijoja ja niiden maine jää erittäin huonolle tasolle. Suomessa ja Norjassa huonomaineisimmaksi arvioitiin Shein, Ruotsissa ja Tanskassa Temu.
Myös Tesla lukeutuu huonomaineisimpiin yrityksiin kaikissa Pohjoismaissa, ja sen maineen lasku on ollut viime vuosina jyrkkää.
Ensimmäisenä laskusuuntaus näkyi Ruotsissa, jossa Teslan maine lähti laskuun jo 2023. Suomen ja Tanskan heikkomaineisimpien listalla Tesla on tänä vuonna ensi kertaa.
– Teslan tilanne on maineen mittaamisen ja johtamisen näkökulmasta erittäin mielenkiintoinen. Siinä nähdään selkeästi, että mikään brändi ei elä pelkästään markkinoinnin varassa, vaan maineeseen vaikuttavat esimerkiksi organisaation rakenne, johto ja omistus, Ruokolahti sanoo.
Ruokolahti arvioi, että osa Teslan viehätyksestä perustui siihen, että yksilö saattoi viestiä olevansa vastuullinen edelläkävijä ajaessaan sähköautolla.
– Kun yhtiön perustaja Elon Muskin käytös sitten näyttäytyi ei-vastuullisena, murtui pohja siltä mielikuvalta, että Tesla on kestävää kehitystä tukevan edelläkävijän valinta. Kyseessä on oppikirjaesimerkki siitä, kuinka nopeasti yhden jalan varaan rakennetun maineen voi menettää, Ruokolahti sanoo.
Suomessa kymmenen huonomaineisimman yrityksen joukossa olivat myös Caruna, Teboil, Posti, Nestlé, Masku, Kärkkäinen ja Fortum.
Supercell 4,03
Ponsse 4,02
Fazer 4,00
Kone 3,89
Valio 3,85
S-ryhmä 3,84
Ikea 3,76
Marimekko 3,70
K-ryhmä 3,66
OP-ryhmä 3,66
Fortum 3,25
Kärkkäinen 3,17
Masku 2,95
Nestlé 2,89
Posti 2,85
Teboil 2,70
Tesla 2,53
Caruna 2,50
Temu 2,22
Shein 1,97
Lue myös: Postin brändijohtaja: ”Se, että kampanja herättää keskustelua, on ainoastaan hyvä asia”
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä