Hollywood-lohikäärmetarinat. Erling Haaland. True crime -podcastit. Näitä kaikkia yhdistää yksi asia: ne ovat olleet osa Clash of Clansin matkaa pop-kulttuurin keskiöön.
Peliä julkaisevan suomalaisen peliyhtiö Supercellin markkinointijohtaja Iwo Zakowski oli ainoa suomalainen, joka puhui Cannes Lions -festivaalin virallisen ohjelman päälavoilla tämän vuoden Cannes Lionsissa.
Yli 20 vuotta markkinoinnin parissa työskennellyt Zakowski on tehnyt uransa aikana töitä Danonen ja Burger Kingin kaltaisten suurbrändien parissa ennen siirtymistään pelialalle Supercelliin vuonna 2023. Zakowski on yksi kaikkien aikojen palkituimmista suomalaisista Cannes Lionsissa.
Zakowski kertoi yhdessä David New Yorkin luovan johtajan André Toledon kanssa siitä, miten Clash of Clans on onnistunut pääsemään osaksi pop-kulttuuria ja miksi nopeus on avainasemassa siinä, että peli on onnistunut muotoutumaan kulttuurillisesti relevantiksi brändiksi.
Zakowskin mukaan kaiken avain on nopeus, mutta ei mikä tahansa nopeus:
– Ei ole uutta reagoida nopeasti mahdollisuuksiin, vaan tärkeämpää on toimia nopeasti ja intohimoisesti, kun näkee jotain kiinnostavaa. Jos haluat olla osa kulttuuria, sinun täytyy olla todella nopea, Zakowski totesi.
Tämä näkyy käytännössä esimerkiksi siinä, miten Clash of Clans reagoi nopeasti kulttuurillisiin ilmiöihin. Kun House of the Dragons -sarjan fanit pettyivät siihen, ettei sarjan viimeisellä kaudella nähty juurikaan lohikäärmeitä, Clash of Clans tarttui tilaisuuteen ja loi Clash of Dragons -kampanjan.
– Jos meistä ei puhuta, emme saa pelaajia. Siksi meidän täytyy olla puheenaihe yleisömme keskuudessa, Zakowski korosti.
Zakowski ja Toledo painottivat puheenvuorossaan toimisto- ja asiakasyhteistyön tärkeyttä menestyksekkään markkinoinnin takana. Supercellin ja Davidin yhteistyö on kestänyt jo useita vuosia, ja se perustuu tiiviin luottamuksen varaan.
– Meidän täytyy olla todella tiiviissä yhteistyössä kumppaneidemme kanssa, mitä tahansa teemmekin, Zakowski sanoi.
– Uskomme, että brändin tulee olla kaiken tekemisemme keskiössä, hän jatkoi.
Zakowski korostaa, että menestyvä yhteistyö vaatii korkeita odotuksia molemmilta osapuolilta.
– Vaadimme enemmän, koska uskomme, että voimme tehdä asiat isommin ja paremmin, hän summasi.
Zakowski esitteli puheenvuorossaan useita esimerkkejä siitä, miten Clash of Clans on onnistunut luomaan kulttuurillisesti relevantteja kampanjoita.
Jo mainitun Clash of Dragons -toteutuksen lisäksi Hammerless true crime -podcast toi pelin osaksi suosittua podcast-kulttuuria innovatiivisella tavalla. Erling Haaland -yhteistyö puolestaan yhdisti jalkapallon supertähden ja pelimaailman, luoden yhteyksiä eri yleisöjen välille vastakkainasettelua ja kilpailua hyödyntäen.
Vaikka Zakowski ei kertonut tarkkoja yksityiskohtia tulevaisuuden suunnitelmista, hän antoi ymmärtää, että Clash of Clansin matka on vasta alussa.
– Nämä ovat vasta ensimmäisiä askeleita, hän totesi.
Zakowski väläytti myös tulevaa yhteistyötä Netflixin kanssa, mutta ei paljastanut siitä tarkempia tietoja.