Ilmiöt

Sponsorointiin investoitiin viime vuonna reilut 200 miljoonaa euroa, kulttuurisponsoroinnissa karmea lasku

Sponsorointi-investointeja tehtiin selvästi vähemmän kuin vuotta aiemmin.
Kuva:
Sponsorointi & Tapahtuma ry
Sponsorointiin investoitiin viime vuonna reilut 200 miljoonaa euroa, kulttuurisponsoroinnissa karmea lasku

Sponsorointi & Tapahtuma ry:n sponsorointibarometri kertoo, että koronapandemia on vaikuttanut merkittävästi sponsorointi-investointeihin. Tuoreen selvityksen mukaan viime vuonna tehtiin investointeja 203 miljoonalla eurolla, kun taas vuotta aiemmin lukema oli 260 miljoonaa euroa. Laskua tapahtui lähes 22 prosenttia.

Etenkin kulttuurisponsorointiin investointi koki rajun takaiskun, kun edellisvuoteen tuli laskua 48,9 prosenttia. Urheilusponsorointi laski 20,4 prosentilla.

Lue myös: Purjehtija Ari Huuselan ja Starkin yhteistyö valittiin vuoden sponsorointiteoksi – katso tästä kaikki palkitut

Kasvun tielle uskotaan palaavan vuonna 2022. Oikeudenomistajista 57 prosenttia odottaa tuottojensa kasvavan ensi vuonna. Yrityksistä 91 prosenttia aikoo kasvattaa tai pitää ennallaan sponsorointi-investointiensa tason vuonna 2022.

Hyvä uutinen on myös se, että sponsorointi koetaan aiempaa tärkeämmäksi osaksi markkinointiviestintää, sillä 48 prosenttia yrityksistä pitää sitä strategisesti tärkeänä. Lähes 60 prosenttia yrityksistä uskoo sponsoroinnin merkityksen kasvavan tulevaisuudessa.

Tutkimuksesta on helppo nähdä myös tapahtumamarkkinoinnin syvä ahdinko. Viime vuonna tapahtumamarkkinoinnin koko oli 72 miljoonaa euroa. Laskua edellisvuoteen nähtiin 51 prosenttia.

Tutkimuksen ja analyysin toteutti Sponsor Insight Sponsorointi & Tapahtumat ry:n toimeksiannosta.

Lähde: Sponsorointi & Tapahtuma ry:n tiedote

Lue myös: Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen näkee messujen puuttumisen olevan vakava ongelma

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa