Ilmiöt

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen näkee messujen puuttumisen olevan vakava ongelma

Digitaaliset kohtaamiset eivät toimi pitemmän päälle, sanoo Mikael Pentikäinen.
Kuva:
Unsplash/Andrei Stratu
Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen näkee messujen puuttumisen olevan vakava ongelma

Suomen Yrittäjien tuore yrittäjägallup kertoo, että monen yrityksen tilanne on edelleen vaikea koronapandemian takia. Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen painotti torstaina, että isoimmat ongelmat kohdistuvat vain tietyille aloille. Noin 15 prosenttia kaikista Suomen yrityksistä kuuluu niin sanottuun kriisiluokkaan.

Kriisiyrityksiä löytyy muun muassa tapahtuma-alalta, sillä isot yleisötilaisuudet ovat olleet lähes kokonaan jäissä jo vuoden päivät. Tapahtumien puute on heijastunut myös moniin muihin aloihin, sillä tapahtumat ovat merkittäviä joidenkin yritysten myynnin ja markkinoinnin näkökulmasta. Etenkin teollisuuden alan yritykset ovat kärsineet  tapahtumien puutteesta.

Tapahtumien puutteella on ollut vaikutus myös Suomen vientiin, sillä kansainväliset messut ovat monille vientihaluisille pk-yrityksille yksi tärkeimpiä keinoja saada jalansijaa ulkomailla. Yrityksille kansainvälistymispalveluita tarjoavan Xportin perustaja ja toimitusjohtaja Marko Luoma kertoi asiasta MarkkinointiUutisten haastattelussa viime viikolla.

Pentikäinen vahvisti MarkkinointiUutisille, että suomalaiset yritykset kaipaavat jo kipeästi messuja ja muita vastaavia tapahtumia.

– Monet yritykset tekevät kauppaa erilaisissa tapahtumissa, kuten messuilla, ja nyt monet yritykset ovat eläneet sillä asiakaskannalla, joka heillä oli olemassa jo ennen koronaa. Monet yrittäjät sanovat, että digitaaliset kanavat eivät riitä yhteydenpitoon pidemmässä juoksussa. Yritysten on päästävä tapaamaan asiakkaita kasvotusten, Pentikäinen kertoo.

– Tilanne on nyt todella vaikea. Tapahtumien puutteesta kannetaan isoa huolta.

Yksinyrittäjille toivotaan tukea

Markkinointialan yritykset eivät kuulu kriisin suurimpiin häviäjiin, joskin viime vuosi oli hankala lähes jokaisella alalla. Toimistoista kuitenkin neljäsosa kasvatti liikevaihtoaan. Joka toisen toimiston liikevaihto puolestaan laski.

Markkinointialalla ongelmat kohdistuvat etenkin pieniin toimistoihin sekä yksinyrittäjiin, jotka työskentelevät freelance-mallilla. Sama trendi näkyy myös muilla aloilla.

Yksinyrittäjien tilannetta on vaikeuttanut muun muassa se, että he ovat voineet hakea rahallista tukea vain kerran, ja siitäkin on kohta kulunut vuosi.

– Yksinyrittäjät jäivät ulos toisesta kustannustukipaketista. Kolmannessa tukipaketissa heidän pitäisi olla mukana, Pentikäinen muistuttaa.

Suomen Yrittäjät ehdottaa, että uudessa kustannustukipaketissa tukikauden pituutta lyhennettäisiin, toimialarajaus poistettaisiin, tuen minimimäärä pudotettaisiin 1000 euroon, kustannustuen määrää nostettaisiin 90 prosenttiin korvattavasti kuluista ja että tukikelpoisuuteen riittäisi 20 prosentin liikevaihdon lasku.

Lisäksi yrittäjäjärjestö haluaa, että lomautus- ja yt-neuvotteluprosessia nopeutettaisiin, verottaja ja työeläkeyhtiöt tekisivät maksuohjelmia, puoliväliriihessä tehtäisiin työllisyyttä ja yrittäjyyttä vahvistavia toimenpiteitä, työterveyshuolto valjastettaisiin rokotuksiin ja että rokottamista painotettaisiin alueille, joissa on eniten tautitapauksia, sekä tehtäviin, joissa ollaan asiakaspalvelussa.

Yrittäjien tilanne parantunut hieman

Yrittäjägallupista selviää, että yrittäjien tilanne on parantunut syksystä, mutta muutos ei ole ollut järin suuri. Kokonaisuudessaan tilanne on vielä hyvin vakava.

– Korona on aiheuttanut vaikeuksia 63 prosentille yrityksistä, 35 prosentille ei. Jopa 10 prosenttia yrityksistä miettii toiminnan alasajoa, kahdeksan prosenttia tarvitsee verojen ja muiden maksujen lykkäämistä ja viittä prosenttia uhkaa konkurssi, Pentikäinen luettelee.

Pääministeri Sanna Marin (sd) sanoi keskiviikkona tiedotustilaisuudessa, että pandemia saattaa jatkua jopa vuosien ajan. Pentikäisen mukaan yritysten kannattaa varautua siihenkin.

– Monelle yritykselle se tarkoittaisi sitä, että toimintaa pitäisi laittaa jäihin. Kaikille se ei ole tietenkään mahdollista, kun monet yritykset ovat tehneet isoja investointeja. Nyt on vain taisteltava niin kauan kuin voimat riittää. Kannattaa kuitenkin katsoa totuutta silmiin ja varatua pahimpaan skenaarioon.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa