Amanda Aho
Kolumni

Sheinistä tuli verkkokauppapahis, jollaista ei olisi koskaan pitänyt syntyä – jopa 100 000 suomalaista haksahti

3.6.2022 12:35
Iina Kansonen
Korona kasvatti verkkokauppaa ja auttoi luomaan luokatonta ultrapikamuotia verkossa myyviä hirviöitä, jotka algoritmeja hyödyntäen lanseeraavat päivittäin jopa 6000 uutta kertakäyttövaatetta, kirjoittaa MarkkinointiUutisten päätoimittaja Iina Kansonen.

Myönnän: en ole mikään trendsetter. Kuulin Sheinistä ensimmäistä kertaa vain joitakin viikkoja sitten, kun joku möi brändin vaatteita nettikirppiksellä parilla eurolla – uusina ja käyttämättöminä. Mietin, miten on mahdollista myydä käyttämättömiä vaatteita sellaiseen hintaan. Sitten googlasin Sheinin.

Ensimmäinen ajatus googlaillessani oli se, että pikamuodin kulta-ajanhan piti olla ohitse. Mikä hitto tämä Shein nyt sitten on? Aloin googlata lisää, ja sain selville muun muassa seuraavaa:

Shein markkinoi tuotteitaan aggressiivisesti erityisesti TikTokissa, ja kohderyhmän on kerrottu olevan jopa 10-vuotiaat.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
  • Shein on maailman suurin verkkovaatekauppa.
  • Shein on jo arvokkaampi kuin jo vuosikymmeniä jalansijaa pikamuotimarkkinoilla hankkineet Zara ja H&M.
  • Joidenkin arvioiden mukaan Shein lanseeraa päivittäin jopa 6000 (!) uutta tuotetta.
  • Koko mallistossa on jopa 600 000 (!!) erilaista tuotetta.
  • Shein on Yhdysvalloissa Amazoniakin ladatumpi sovellus.

Shein tuottaa kiinalaista ultrapikamuotia, joka tehdään todella halvalla ja todella nopeasti. Yksi merkittävä syy sen kasvuun on koronapandemia, jonka aikana ihmiset alkoivat shoppailla entistä enemmän verkosta.

Sheinin menestykseen on vaikuttanut myös tehokas algoritmien hyödyntäminen. Jos nousussa on uusi trendi, Shein luo tuotteita jopa muutamassa vuorokaudessa. Lisäksi Sheinillä on valtavasti dataa asiakkaistaan. Mitä enemmän asiakkaat Sheinistä ostavat, sitä enemmän heitä palkitaan esimerkiksi erilaisilla alennuksilla, jotka voi käyttää seuraavalla shoppailukerralla.

Ei ehkä yllätä, että verkkokauppajätin perustaja Chris Xu on työskennellyt aikaisemmin markkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin parissa.

Ei ehkä yllätä, että Sheinin perustaja Chris Xu on työskennellyt aikaisemmin markkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin parissa.

Shein markkinoi tuotteitaan aggressiivisesti erityisesti TikTokissa, ja kohderyhmän on kerrottu olevan jopa 10-vuotiaat. Tämä selittänee ainakin osittain sen, miksi kuulin Sheinistä ensimmäistä kertaa vasta nyt.

Ylen mukaan Sheinin verkkosivuilla käy noin 100 000 suomalaista kuukaudessa. Kaikki me tiedämme, mitä tarkoittaa, jos ostaa kesämekon yhdeksällä, trenssin kahdellakymmenelläkahdella tai topin kuudella eurolla: surkeaa laatua, mitä todennäköisimmin piittaamattomuutta ympäristö- ja sosiaalisesta vastuusta sekä kasvavia vaatekasoja kaatopaikoilla jossain päin maailmaa.

Eetti (Eettisen kaupan puolesta ry) tutki verkkokauppojen vastuullisuustyötä ja julkaisi siitä raportin toukokuussa. Eetin mukaan Shein raportoi tehneensä auditointeja lähes 700 tehtaassa vuonna 2021. Niistä 12 prosentissa löydettiin erittäin vakavia rikkomuksia. Shein ei kerro toimintansa synnyttämistä päästöistä eikä ole sitoutunut kunnioittamaan ihmisoikeuksia kaikessa toiminnassaan.

Shein on verkkokauppapahis, jollaista ei olisi koskaan pitänyt syntyä. Niin kuitenkin kävi, vaikka pikamuodin hautajaisia ehdittiin jo valmistella. Ei anneta periksi, vaan jatketaan valmisteluja.