Fiksuruoka.fi
Brändit

Ruokahävikkiä vähentävä suomalaisbrändi sai 19 miljoonan euron rahoituksen

27.5.2021 8:35
Toni Rajamäki
Fiksuruoka.fi pyrkii vakiinnuttamaan asemaansa Suomessa ja laajentumaan ulkomaille.

Teknologia- ja verkkokauppayritys Fiksuruoka.fi on kerännyt 19 miljoonan euron sijoituksen, suomalaisbrändi tiedottaa. Pääsijoittajana toimi pääomasijoitusyhtiö Verdane, josta tuli sijoituksen myötä yrityksen merkittävä vähemmistöosakas.

Fiksuruoka.fi on hävikkiruoan verkkokauppa, jonka liikevaihto on kasvanut jo 12 miljoonaan euroon. Yritys on vähentänyt ruokahävikkiä Suomessa neljässä vuodessa jo yli neljä miljoonaa kiloa.

Verdanen sijoitus auttaa Fiksuruoka.fi:tä jatkamaan kasvuaan niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Verdane on keskittynyt teknologiavetoisten pohjoiseurooppalaisten yritysten kansainväliseen kasvuun, ja yhtiö on sijoittanut aiemmin muun muassa huippusuosioon nousseeseen vaatteiden verkkokauppa Booztiin.

Verdane on panostanut myös päivittäistavaran verkkokauppaan, sillä yhtiö on auttanut ruotsalaista MatHemiä kasvamaan maansa suurimmaksi päivittäistavarakaupaksi, jonka liikevaihto on jo yli 200 miljoonaa euroa.


– Verdane oli meille kiinnostavin kumppani, kun lähdimme hakemaan rahoitusta, sillä yhtiö sopii taustansa ja osaamisensa kautta Fiksuruoan sijoittajaksi lähes täydellisesti. Myös muita vaihtoehtoja oli pöydällä, mutta näimme Verdanen pystyvän tukemaan meitä eniten seuraavassa kasvuvaiheessamme. Verdane on mielestäni Pohjoismaiden kovin pääomasijoittaja meidän toimialallamme, Fiksuruoan toimitusjohtaja Juhani Järvensivu (kuvassa keskellä) kertoo tiedotteessa.

Fiksuoruoka.fi:n hallitukseen nousivat sijoituskierroksen myötä Mathemin perustaja ja entinen toimitusjohtaja Tomas Kull, Verdanen verkkokauppasijoituksista vastaava osakas Staffan Mörndal sekä Verdanen Suomen toimintoja vetävä osakas Janne Holmia.

– Verdane tuo mukanaan arvokasta kokemusta ja näkemystä kasvuyhtiön kansainvälistämisestä, vastuullisuudesta ja verkkokaupan tulevaisuudesta. Saamme samalla myös erittäin kovaa osaamista hallitukseemme. Odotan innolla, että pääsemme aloittamaan yhtiömme seuraavan kasvuvaiheen.

Fiksuruoka.fi on menestynyt aiemmin muun muassa digitaalisen osaamisensa ansiosta. Se lienee yhtiön valttikortteja myös kansainvälisillä markkinoilla, jossa alalla riittää kilpailua.

– Olemme äärimmäisen dataohjattu firma. Hyödynnämme dataa ja analytiikkaa kokonaisvaltaisesti asiakaskokemuksen ja verkkokaupan kehittämisessä sekä muun muassa ostossa, hinnoittelussa ja digitaalisessa markkinoinnissa, Järvensivu avaa.

Nyt Fiksuruoka.fi panostaa rekrytointeihin. Ainakin yrityksen työnantajabrändi on kunnossa, sillä yritys valittiin tänä vuonna Suomen toiseksi parhaaksi työpaikaksi alle 20 henkilöä työllistävien firmojen sarjassa.

– Tavoitteenamme on löytää noin 15 uutta työkaveria Suomeen vielä ennen kesää. Rekrytoimme tällä hetkellä kaikkiin tiimeihimme: ostoon, markkinointiin, verkkokaupan kehitykseen, analytiikkaan ja asiakaspalveluun.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)