Toimistot

Nyt loppui spekulointi – Suomen mainostoimistoja kilpailumenestyksen perusteella listaava palvelu avattiin

15.12.2023 12:05
Mikko Perttunen
OMD Rankingin vertailuun valittiin yhteensä kuusi isoa kotimaista ja kansainvälistä kilpailua.

Suomessa ja kansainvälisesti järjestetään iso joukko mainosalan kilpailuja, ja parhaat kampanjat pääsevät usein pokkaamaan palkintoja useammassakin gaalassa.

Tänään avattu OMD Ranking -palvelu laskee yhteen toimistojen kokonaismenestyksen kolmessa suomalaisessa ja kolmessa kansainvälisessä kilpailussa. Suomalaisista kilpailuista rankingiin vaikuttavat Vuoden Huiput, Grand One ja Effie, ulkomaisista puolestaan Cannes Lions, One Show ja Eurobest.

Jokainen palkintosijalle kyseisissä kilpailuissa päätynyt työ tuo toimistolle pisteitä. Myös palkinnoille päässeiden eri töiden määrä vaikuttaa kokonaispisteisiin – näin palkitaan myös tekemisen leveyttä.

Vuoden 2023 kilpailumenestynein toimisto on Staart. Voitto heltisi pääasiassa yhden kampanjan ansiosta: Porin kaupungille suunniteltu Porisuhde (kuvassa) räjäytti pankin kotimaisissa kilpailuissa, ja kampanja voittikin Grand Prix’n kaikissa kolmessa vertailussa mukana olevassa kotimaan kilpailussa.

Lue myös: Idea Porisuhde-kampanjasta syntyi puistonpenkillä Kaivopuistossa – Mainostoimisto Staartin luova johtaja Juuso Kemi kertoo, miksi kampanja nousi sensaatioksi

Lue myös: Porisuhdeneuvoja on houkutellut jopa uusia asukkaita – kaupunki ehti panostaa maksettuun somenäkyvyyteen vain 17 euroa, ennen kuin kampanja räjähti viraaliksi

"Vastaava ranking kootaan jo useimmissa muissa maissa."
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Vuoden toiseksi menestynein toimisto kilpailujen saralla oli Nord DDB, jonka veturina oli ennen kaikkea McDonald’sille suunniteltu McDrip-kampanja, joka ainoana kampanjana keräsi menestystä myös kaikista kolmesta kansainvälisestä kisasta.

Lue myös: Nord DDB Helsingin ja McDonaldsin McDrip-kampanjalle hopealeijona Cannesissa: ”Hopea jättää parantamisen varaa”

Toimistojen pronssisijalle päätyi TBWA\Helsinki, joka menestyi muun muassa Eurobesteissä kahden palkinnon arvoisesti. TBWA:lla oli listalla viidenneksi sijoittuneen Bob the Robotin kanssa eniten palkittuja töitä. Neljänneksi nousi Miltton.

Lue myös: Eurobestit toivat Suomeen viisi palkintoa – TBWA\Helsingille kultaa kalatieinnovaation viestinnästä

Kilpailut valittiin alan ammattilaisten kanssa

OMD Rankingin suunnitteluvaiheessa haastateltiin useita luovia suunnittelijoita, ja samalla selvisi, että tämän tyyppiselle palvelulle on selkeä tarve.

– Luovuus on liki epäreilun tehokas keino löytää kaupallista menestystä. Vertaisarvioitu data siitä, mitkä mainostoimistot tekevät luovinta työtä säännönmukaisesti ja useimmille asiakkailleen, onkin kullan arvoista tietoa markkinoijille. Vastaava ranking kootaan jo useimmissa muissa maissa – upeaa, että Suomikin saa nyt omansa, Bob the Robotin vastaava luova johtaja Ville Ohtonen kommentoi tiedotteessa.

OMD Rankingin ovat kehittäneet RE: Media Oy ja mediatoimisto OMD Finland.

– Olemme innolla mukana. Valittu lähestymistapa, dataan perustuen, on meille olennainen tapa toimia. Odotamme mielenkiinnolla, miten palvelu otetaan vastaan. Ja kuulemme tietysti ilolla käyttäjien palautteen ja ideat. Tämä on vasta alku, kehitämme palvelua jatkossa, OMD Finlandin toimitusjohtaja Markus Grannenfelt kertoo.

Katso koko OMD Ranking -listaus täältä