Toimistot

Nord DDB Helsingin ja McDonaldsin McDrip-kampanjalle hopealeijona Cannesissa: ”Hopea jättää parantamisen varaa”

20.6.2023 22:30
Iina Kansonen
Kampanja palkittiin Design-kategorian Promotional Item Design -sarjassa. Nord DDB Helsingin toimitusjohtaja ja luova johtaja kokevat nyt saaneensa työlleen validoinnin, joka jäi kotimaassa saamatta.

Nord DDB Helsingin ja McDonald’sin McDrip-kampanja on palkittu Cannes Lions -festivaalin Design-katergorian Promotional Item Design -sarjassa hopealeijonalla. Kampanjassa suomalaissuunnittelija Jimi Vain suunnitteli McDonald’sin käytetyistä työasuista vaatemalliston.

Toimiston toimitusjohtaja Lauri Ferrer ja luova johtaja Kalle Wallin pitävät voittoa validointina yhteistyölleen McDonald’sin kanssa. McDrip-kampanja ei ole niittänyt kotimaisissa mainosalan kilpailuissa erityisen suurta menestystä.

”Saimme työllemme validoinnin, jota kotimaassa ei tullut. Kyse on työstä, missä on jotain sellaista poikkeuksellista, mitä ei ole aikaisemmin tehty”, Ferrer sanoo.

”Kun Suomessa palkitaan töitä, tuomaristo miettii, tuntuuko musta hyvältä, kun näen tämän. Cannesissa taas mietitään, onko tässä työssä jotakin uutta."
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Wallinin mielestä kyse on osittain siitä, ettei McDripiä ole ymmärretty Suomessa. Hän hymähtää todetessaan, että suomalaiset kansainvälisesti menestyneet kampanjat eivät tavallisesti ole välttämättä menestyneet kotimaassa.

”Kun Suomessa palkitaan töitä, tuomaristo miettii, tuntuuko musta hyvältä, kun näen tämän. Cannesissa taas mietitään, onko tässä työssä jotakin uutta. Täällä uudenlaiselle luovuudelle annetaan arvoa.”

Riskit ja onnistumiset jaetaan

Ferrer ja Wallin korostavat, että leijonan eteen on tehty töitä.

”Emme ole saaneet mitään pikavoittoina, vaan olemme kasvattaneet tekemistämme kaikessa rauhassa. Leijona todistaa meille, että homma toimii”, Wallin sanoo.

Hän korostaa, että Nord DBB Helsingille on tärkeää tehdä työtä, joka ajaa asiakkaan etuja. Pelkkä ”kisakikkailu” ei Wallinia ja Ferreriä kiinnosta.

”Suhteemme asiakkaaseen on varmemmalla pohjalla kuin pitkään aikaan. Heiltä löytyy luottamusta lähteä tekemään myös tällaisia asioita, joita ei ole ennen Suomen markkinoilla tehty”, Ferrer sanoo.

”Vaikka meillä on nyt yksi leijona, minulla on sellainen olo, että emme ole vielä saavuttaneet kaikkia tavoitteitamme.”

Toimistolla ja pikaruokaketjulla on takanaan jo monta yhteistä vuotta. Töitä tehdään tiiviisti yhdessä.

”Otamme sekä riskit että onnistumiset vastaan yhdessä.”

McDrip-kampanjan vaatteet on suunnitellut suomalainen Jimi Vain.

Kahdeksan ehdokkuutta

McDrip-kampanja keräsi kaikkiaan kahdeksan shortlist-ehdokkuutta. Kampanja on ehdolla Design-kategorian Promotional Item Design- ja Special Editions & Bespoke Items- sarjojen lisäksi Social & Influencer -kategorian Organic Reach & Influence-, Partnerships- ja Single Market Campaigns -sarjoissa sekä Brand Experience & Activation -kategorian sarjoissa Social Engagement & Integration for Live Experience, Customer Retail / In-store Experience ja Sponsorship & Brand Partnership.

Wallin sanoo, että hänen ajatuksensa ovat jo tiiviisti keskiviikossa, jolloin julkistetaan voittajat kaikista lopuista sarjoista, joissa McDrip on ehdolla.

”Vaikka meillä on nyt yksi leijona, minulla on sellainen olo, että emme ole vielä saavuttaneet kaikkia tavoitteitamme.”

Ferrer on samaa mieltä.

”Hopea jättää parantamisen varaa.”