Kuvaaja:
Brändit

Nämä brändit ovat kuluttajien mielestä vastuullisimpia – Valio palasi listan kärkeen vuoden tauon jälkeen

21.3.2023 12:34
Mikko Perttunen
S-ryhmä oli Sustainable Brand Indexin kymmenen kärjessä vahvasti edustettuna.

Kuluttajat kokevat Valion tällä hetkellä Suomen vastuullisimmaksi ja kestävimmäksi brändiksi. Sustainable Brand Index tutkii yli 12 000 suomalaista kuluttajaa arvioidakseen, mitkä brändit koetaan vastuullisimmiksi. Kuluttajien mielikuva itsessään ei tosin tee brändistä enemmän tai vähemmän vastuullista.

Kahdeksan vuotta listauksen kärjessä ollut Valio joutui viime vuonna väistymään Elovenan tieltä, mutta Elovena joutui kuitenkin tänä vuonna tyytymään kolmanteen sijaan, kun Valio palasi tutulle paikalleen. Toiseksi vastuullisimmaksi brändiksi koettiin S-ryhmä.

– Valio on pyrkinyt pienentämään hiilijalanjälkeään merkittävästi ja parantamaan eläinten hyvinvointia kotimaisen tuotannon lisäksi. Kuluttajat arvostavat näitä tekoja, sanoo SB Insightin toimitusjohtaja sekä Sustainable Brand Indexin perustaja Erik Elvingsson Hedén tiedotteessa.

Toiseksi vastuullisimmaksi brändiksi koettu S-ryhmä oli vahvoilla kymmenen kärjessä, sillä Prisma oli listan kuudes ja S-market listan kymmenes. S-pankki koettiin vastuullisimmaksi pankiksi ja ABC vastuullisimmaksi polttoaineen myyjäksi.

Katso listaukset alta

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Sustainable Brand Index 2023 top 10

1. Valio

2. S-Ryhmä

3. Elovena

4. Myllyn Paras

5. Yliopiston Apteekki

6. Prisma

7. Fiskars

8. Fazer

9. Oululainen

10. S-market

Lue myös: 🔍 Näin vastuullisuusasiantuntija kommentoi kuluttajien vastuullisimmiksi äänestämiä kotimaisia brändejä

Lue myös: Jos väität brändiäsi Suomen vastuullisimmaksi Euroopan laajimman vastuullisuuteen keskittyvän bränditutkimuksen perusteella, todennäköisesti valehtelet

Vastuullisimmiksi koetut brändit toimialoittain:

Ruoka: Valio

Päivittäistavarat: S-Ryhmä

Apteekit: Yliopiston Apteekki

Elintarvikekaupat: Prisma

Harrastukset ja vapaa-aika: Fiskars

Sisustus ja huonekalut, brändit: Finlayson

Sisustus ja huonekalut, liikkeet: Pentik

Siivous ja hygienia: Sini

Juomat: Paulig

Liikenne: VR

Pankit: S-Pankki

Vaatteet ja muoti, brändit: Marimekko

Vaatteet ja muoti, liikkeet: Partioaitta

Kauneus: Lumene

Hotellit: Sokos Hotels

Kuljetukset ja logistiikka: Matkahuolto

Verkkokaupat: tori.fi

Sähkö ja lämmitys: Vattenfall

Teleoperaattorit: Elisa

Kahvilat ja take-away-ravintolat: Kotipizza

Polttoaine: ABC

Kodinkoneet ja kuluttajaelektroniikka: Nokia

Vakuutus ja eläkkeet: Lähitapiola

Lentoyhtiöt: Finnair

Autovalmistajat: Volvo

Matkailu ja turismi: Aurinkomatkat

Muokattu 27.3.2023 klo 17.07: Korjattu vuosiluku 2013:sta 2023:een.

Sustainable Brand Index on Euroopan suurin riippumaton bränditutkimus koskien kestävää kehitystä, ja se suoritetaan kahdeksassa maassa eri puolilla Eurooppaa. Tutkimukseen haastateltiin yhteensä 80 000 kuluttajaa liittyen lähes 1600 eri brändiin. Suomessa tutkimusta on tehty vuodesta 2013 lähtien, ja tänä vuonna 12 000 kuluttajaa haastateltiin liittyen 228 brändiin.