Amanda Aho
Kolumni

Jos väität brändiäsi Suomen vastuullisimmaksi Euroopan laajimman vastuullisuuteen keskittyvän bränditutkimuksen perusteella, todennäköisesti valehtelet

18.3.2021 8:25
Iina Kansonen
Sustainable Brand Index kertoi taas, että Valio on valittu Suomen vastuullisimmaksi brändiksi.

Euroopan laajimman vastuullisuuteen keskittyvän bränditutkimuksen Sustainable Brand Indexin tulokset on taas julkistettu. Tutkimus toteutetaan kysymällä kuluttajien näkemyksiä brändien vastuullisuudesta. Tutkimukseen kerrotaan vastanneen tänä vuonna 9900 suomalaista.

Ei siinä mitään. Tällaiset äänestykset kiinnostavat brändejä takuulla. Kuka nyt ei haluaisi kuulla muiden kehuvan itseään ja vielä sellaisesta tärkeästä asiasta kuin vastuullisuus?

Totuus kuitenkin on, että Sustainable Brand Indexin kaltaisilla tutkimuksilla ei ole mitään tekemistä vastuullisuuden kanssa. Kyse on siitä, millaisia mielikuvia brändit ovat onnistuneet kuluttajille luomaan.

Kuluttajat eivät voi äänestää brändiä vastuulliseksi, vaikka kuinka haluaisivat. Yrityksen vastuullisuuden määrittää aina yrityksen toiminta. 

Kuluttajat eivät voi äänestää brändiä vastuulliseksi, vaikka kuinka haluaisivat. 🐣

Vastuullisesti toimiva yritys kiinnittää huomiota muun muassa sisäisiin prosesseihin ja tuotantoketjuun sekä pyrkii mukauttamaan toimintaansa niin, että sillä on mahdollisimman vähän haitallisia vaikutuksia ympäröivään maailmaan. Jos yritys ei toimi vastuullisesti, ei voida puhua vastuullisesta brändistä. Ei, vaikka Sustainable Brand Index niin väittäisi.

Haluan antaa ystävällismielisen vinkin jokaiselle yritykselle: Jos haluat tulla vakavasti otettavaksi vastuulliseksi toimijaksi, voit tehdä sen vain toimimalla vastuullisesti. 

Älä uutisoi olevasi Suomen vastuullisimpia brändejä, jos et todistetusti sitä ole. Epäilen, että aika harva tämänkään vuoden listatuista brändeistä on.

Jos kuitenkin haluat kertoa Sustainable Brand Indexin kaltaisten tutkimusten tuloksista, tee se rehellisesti. Kerro, että kuluttajat ovat äänestäneet sinut vastuullisimmaksi brändiksi. Muistathan samalla, että paljon yleisöäänestyksistä kertomista vakuuttavampaa ja vaikuttavampaa olisi kertoa aidosti vastuullisista teoistasi. Ennen kuin niistä voi kertoa, täytyy ne toki tehdä.

Semantiikkaa, saattaisi joku sanoa, ja olisi muuten ihan oikeassa. Ei suinkaan ole ihan sama, puhummeko vastuullisesta brändistä vai kuluttajien vastuulliseksi äänestämästä brändistä. 

Kyse ei ole vain sanoista. Käyttämämme kieli vaikuttaa ymmärrykseemme yrityksistä, niiden toiminnasta ja vielä laajemmin maailmasta, ja se on aika iso juttu se. 

Tuon ymmärryksemme perusteella teemme muun muassa kulutuspäätöksiä. Ne ovat tärkeitä päätöksiä, ja kuluttajalla täytyy olla mahdollisuus tehdä ne totuuteen pohjautuen. Myös sinun brändilläsi on vastuu antaa siihen mahdollisuus.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)