Brändit

ūüĒć N√§in vastuullisuusasiantuntija kommentoi kuluttajien vastuullisimmiksi √§√§nest√§mi√§ kotimaisia br√§ndej√§

Kotimaisuus ei tee brändistä automaattisesti vastuullista, muistuttaa Eetti ry:n vastuullisuusasiantuntija Maija Lumme.
Kuva:
Eettisen kaupan puolesta ry
ūüĒć N√§in vastuullisuusasiantuntija kommentoi kuluttajien vastuullisimmiksi √§√§nest√§mi√§ kotimaisia br√§ndej√§

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Valio, Elovena, Prisma, Kotimaista, S-Market, VR, Myllyn Paras, Fazer, K-Citymarket, K-Supermarket. Jos suomalaisia kuluttajia on uskominen, on tässä kymmenen vastuullisinta suomalaisbrändiä. Näin kertoi Euroopan laajin vastuullisuuteen keskittyvä bränditutkimus Sustainable Brand Index maaliskuun puolivälissä.

Eettisen kaupan puolesta ry:n vastuullisuusasiantuntija Maija Lumme ei allekirjoita listausta.

‚Äď Minusta listaus on p√∂lj√§. Voi ajatella, ett√§ t√§ss√§ mitataan yritysten mainetta. Se taas kertoo siit√§, miten markkinointi ja viestint√§ ovat ty√∂ss√§√§n onnistuneet. Mutta mit√§√§n yritysten vastuullisuudesta t√§m√§ listaus ei kerro, Lumme sanoo.

Hänen mukaansa on harhaanjohtavaa, että listauksessa laitetaan yrityksiä vastuullisimpaan järjestykseen vain kuluttajien mielikuviin perustuen.

‚Äď Ehk√§ suurin vika on listauksen nimi. Listauksessa ei olisi mit√§√§n vikaa, jos sen nimi olisi vaikkapa Suomen luotetuin, arvostetuin tai pidetyin br√§ndi, Lumme pohtii.

Kotimainen ei ole aina vastuullista

Mitä ajatuksia Sustainable Brand Indexin kärkikymmenikön vastuullisuus Lumpeessa herättää?

‚Äď En sano, ett√§ n√§m√§ ovat vastuuttomia yrityksi√§, mutta on n√§ill√§ br√§ndeill√§ paljon parannettavaa ja kehitett√§v√§√§, Lumme toteaa.

Hän huomauttaa, että kärkikymmenikköä hallitsevat suomalaisille tutut, arjessa vahvasti näkyvät brändit. Vastuullisimmaksi äänestetyissä brändeissä näkyy hänen mukaansa ajatus siitä, että kotimainen on puhdasta, luotettavaa ja vastuullista.

Moni Sustainable Brand Indexin vastuullisimmaksi äänestetty suomalaisbrändi on saanut osakseen kritiikkiä ihmisoikeus- ja ympäristöjärjestöiltä.

Lumme kuitenkin muistuttaa, että esimerkiksi elintarvike- ja vähittäiskaupassa tuotteiden arvoketjut ovat globaaleja. Se, että suklaata tehdään Suomessa, ei tarkoita, että kaakao, josta se on tehty, olisi kotimaista tai vastuullista. Moni Sustainable Brand Indexin vastuullisimmaksi äänestetty suomalaisbrändi onkin saanut osakseen kritiikkiä ihmisoikeus- ja ympäristöjärjestöiltä, Lumme sanoo.

‚Äď Esimerkiksi Fazeria on vuosikaudet vaadittu avaamaan k√§ytt√§m√§ns√§ kaakaon alkuper√§√§. Fazer kertoo kyll√§ k√§ytt√§v√§ns√§ vain vastuullista kaakaota, mutta ei avaa sertifikaattien osuuksia tai kerro, mit√§ sen oma vastuullisuusohjelma konkreettisesti tarkoittaa. Se ei my√∂sk√§√§n ole kovinkaan l√§pin√§kyv√§ hankintaketjunsa suhteen.

Toiseksi esimerkiksi Lumme nostaa Suomen suurimmat vaatekaupat, Prisman ja K-Citymarketin.

‚Äď S- ja K-ryhmien vaatteita valmistetaan riskimaissa. Ryhm√§t eiv√§t ole sitoutuneet maksamaan el√§miseen riitt√§v√§√§ palkkaa br√§ndituotteissaan. S- ja K-ryhm√§ voisivat paitsi tehd√§ omaa ty√∂t√§√§n kunnianhimoisemmin my√∂s mietti√§, olisiko vastuullista tarjota enemm√§n tilaa Suomessa ja muissa matalan riskin maissa valmistaville vaatebr√§ndeille.

Voiko meijeri olla vastuullinen?

Valio äänestettiin Sustainable Brand Index -tutkimuksessa Suomen vastuullisimmaksi yritykseksi jo kahdeksannen kerran peräkkäin.

‚Äď Ajatus siit√§, ett√§ Valion kaltainen maitotalo √§√§nestet√§√§n vastuullisimmaksi yritykseksi, on kiinnostava. Kaikki, jotka ovat seuranneet ilmastonmuutoskeskustelua, tiet√§v√§t, ett√§ maitotuotteiden k√§ytt√∂√§ t√§ytyy v√§hent√§√§, jotta p√§√§st√§√§n ilmastotavoitteisiin, Lumme sanoo.

Hänen mielestään Valion toimet ilmastotavoitteiden edistämiseksi eivät ole niin kunnianhimoisia kuin ykköspaikan perusteella voisi ajatella niiden olevan. Lumme muistuttaa, että Valiolla on suuri vastuu maidontuottajistaan.

‚Äď On olemassa arvioita siit√§, ett√§ maitoa ei juotaisi en√§√§ kahdenkymmenen vuoden p√§√§st√§. Minusta vastuullinen yritys tunnistaa t√§llaisessa tilanteessa planetaariset reunaehdot ja tekee ajoissa ratkaisuja, jotka turvaavat positiivisen tulevaisuuden maidontuottajille.

Lumpeen mukaan vastuullinen ratkaisu ei ole uusien rahkatuotteiden kehittäminen, vaan kasvispohjaisten tuotteiden nykyistä paljon intensiivisempi kehitys ja markkinointi.

Vastuullisuus on suurelle yritykselle vaikeampaa

Jos Maija Lumme tekisi oman listauksen Suomen vastuullisimmista brändeistä, nousisivat korkealle ainakin  brändit, jotka pyrkivät ratkaisemaan ylikulutuksen ja ilmastonmuutoksen ongelmia.

‚Äď Sellaiset br√§ndit eiv√§t tuota uutta tavaraa tai jos tuottavat, ovat tavarat todella pitk√§ik√§isi√§.

Lumme suosittelee tutustumaan esimerkiksi Eetin tekemässä Ränkkää brändi -listauksessa kärkeen nousseisiin brändeihin. Listauksessa arvioitiin valittujen suomalaisten vaatebrändien ilmasto-, ympäristö- ja ihmisoikeustyötä ja sen läpinäkyvyyttä kansainvälisen yritysvastuullisuuden kriteeristön perusteella.

Vuoden 2020 ränkkäyksessä vastuullisimmiksi vaatebrändeiksi arvioitiin FRENN, Globe Hope, PaaPii ja Papu. Ne ovat kaikki pieniä tai keskisuuria yrityksiä. Yhtäkään sellaista ei mahtunut mukaan Sustainable Brand Indexin kärkikymmenikköön.

Mitä suurempi yritys on, sitä enemmän se joutuu nostamaan vastuullisuustyönsä rimaa.

Lumme huomauttaa, että mitä suurempi yritys on, sitä enemmän se joutuu nostamaan vastuullisuustyönsä rimaa. Tunnetut brändit ovat usein suuria ja toimivat suurella volyymilla, ja se tuo mukanaan usein myös ongelmia.

‚Äď Jos on hyvin pieni yritys, jossa tuotanto tapahtuu vaikka vain kierr√§tysmateriaaleista kotimaassa, on tuotanto omissa k√§siss√§ ja sit√§ on helppo valvoa. Heti, kun yrityksen koko kasvaa ja tuotantoketjusta tulee globaali, lis√§√§ntyv√§t my√∂s p√§√§st√∂t ja haasteet.

Kaikki samalla asialla

Maija Lumme kuitenkin muistuttaa, että kaikissa kymmenessä Sustainable Brand Indexissä vastuullisimmaksi äänestetyssä yrityksessä tehdään tärkeää vastuullisuustyötä.

‚Äď Olen tavannut useamman n√§iden yrityksen vastuullisuusihmisist√§. Kyll√§ siell√§ tehd√§√§n vastuullisuusty√∂t√§ pitk√§j√§nteisesti. Ihmiseth√§n siell√§ ovat t√§t√§ ty√∂t√§ tekem√§ss√§, ja heill√§ on hirve√§t paineet ja vaatimukset.

Lumme kertoo esimerkiksi S-ryhmän ja Keskon asettaneen tieteelliset tavoitteet (Science Base Targets) ilmastotyölleen. Se on hänen mukaansa aidosti hienoa ja tärkeää vastuullisuustyötä.

‚Äď Me olemme kaikki samalla asialla, tekem√§ss√§ hyv√§√§ ty√∂t√§. Vaikka asioihin on hyv√§ suhtautua kriittisesti, kannattaa suhtautua my√∂s my√∂t√§tuntoisesti. Yhdess√§ t√§ss√§ yritet√§√§n pelastaa maailma.

ūüź£

Lue lisää:

Jos väität brändiäsi Suomen vastuullisimmaksi Euroopan laajimman vastuullisuuteen keskittyvän bränditutkimuksen perusteella, todennäköisesti valehtelet

Nämä brändit kuluttajat äänestivät Suomen vastuullisimmiksi

Kuluttajapaine kannustaa yrityksiä vastuullisuuteen

Yritysvastuu on lopulta aika yksinkertainen asia, sanoo Maija Lumme. Termille löytyy runsaasti määritelmiä, mutta Lumpeen mukaan niissä toistuvat samat ilmastoon, ympäristöön, ihmisoikeuksiin ja taloudelliseen vastuuseen liittyvät kysymykset.

‚Äď Yritysvastuu on sit√§, ett√§ yritys tunnistaa oman toimintansa mahdolliset negatiiviset vaikutukset ja pyrkii minimoimaan ne. Pelkk√§ lain noudattaminen ei riit√§, Lumme tiivist√§√§.

Hänen mukaansa monet yritykset ovat pidemmällä ilmasto- kuin ihmisoikeuskysymyksissä.

Se, millaisen painotuksen mikäkin yritysvastuun osa-alue kulloinkin saa, riippuu siitä, millä alalla yritys toimii. Esimerkiksi ilmastovaikutukset liittyvät kuitenkin lähes mihin tahansa liiketoimintaan, sillä harvan yritystoiminnan pyörittäminen onnistuu ilman energiankulutusta.

Lumme muistuttaa, että vastuullisuus tulisi nähdä prosessina. Ei ole olemassa hyviä ja huonoja yrityksiä, vaan läpinäkyvyydessä ja vastuullisuustyössä eri tasoilla olevia.

‚Äď Ei ole vastuullisen yrityksen ideaalia, jonka t√§ytt√§v√§t ne yritykset, joilla on kaikki asiat t√§ydellisesti. Kyse on pikemminkin siit√§, ett√§ yritys tuntee oman toimintansa, on tietoinen sen vaikutuksista ja tekee ty√∂t√§ niiden minimoimiseksi.

Lumme muistuttaa, että yritysten vastuullisuustyö jäisi vaatimattomaksi ilman kuluttajien painetta.

‚Äď Kuluttajapaineella on hirve√§n suuri merkitys siihen, miten yritykset kertovat tuotantoketjuistaan. Suosittelen rohkeasti antamaan palautetta ja kysym√§√§n vastuullisuusasioita, koska sill√§ on ihan oikeasti vaikutusta.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa