Kuvaaja:
Brändit

Millaista työtä työnantajabrändikonsultti tekee? Työstään kertoo Duunitorin Marja Vesala

4.9.2023 10:50
Iina Kansonen
Marja Vesala uskoo, että tarve työnantajabrändikonsulteille lisääntyy, sillä paheneva osaajapula uhkaa yritysten liiketoimintaa.

Markkinointialan tittelit eivät välttämättä kerro itse työstä paljoakaan. Tässä MarkkinointiUutisten juttusarjassa kerrotaan, mitä tietyllä tittelillä työskentelevän henkilön työhön kuuluu käytännössä. Tällä kertaa tutustutaan työnantajabrändikonsultin työhön.

– Työpäiväni ovat vaihtelevia, mutta työni keskiössä on aina asiakas. Tehtäväni on auttaa asiakkaita strategisessa työnantajabrändin kehittämisessä ja johtamisessa, kertoo Duunitorin työnantajabrändikonsultti Marja Vesala.

Vesala painii työssään erityisesti sen haasteen kanssa, että monen yrityksen on nykyään vaikeaa löytää ammattitaitoisia työntekijöitä.

– Halutut osaajat ovat usein jo jossain töissä, eivätkä he hae aktiivisesti töitä. Heitä ei tavoiteta rekrytointi-ilmoituksilla, joten heidän huomionsa täytyy saada muilla keinoin, Vesala sanoo. 

"Pätevien osaajien rekrytointi vaikeutuu, joten organisaatioiden on pakko miettiä, millä keinoilla ne saavat lisää veto- ja pitovoimaa."
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Hänen mukaansa vahva työnantajabrändi on hyvä keino houkutella osaajia.

– Kaikki lähtee hyvästä työntekijäkokemuksesta eli yrityksen pitovoimasta.

Analyyseja, luovuutta ja työpajoja

Käytännössä Vesalan työpäivät Duunitorilla koostuvat asiakkaiden kanssa käytävistä keskusteluista, joissa etsitään ratkaisuja heidän osaajahaasteisiinsa. Vesala on myös mukana työnantajakuvan kehittämiseen liittyvien projektien toteutuksessa.

Vesalan työhön kuuluvat erilaiset analyysit. Esimerkiksi verrokkianalyysissä hän kartoittaa sitä, miltä asiakasyritys ja tämän kilpailijat näyttävät osaajien silmin. Hän saattaa myös selvittää, kuinka hyvin asiakasorganisaation työntekijät viihtyvät työpaikallaan ja mitkä asiat saavat heidät viihtymään. Samalla selviää, mitä organisaation pitäisi kehittää, jotta työntekijät saataisiin pysymään työpaikassaan.

Työnantajabrändikonsultin työssä tarvitaan usein myös luovuutta.

Työnantajabrändikonsultin työssä tarvitaan usein myös luovuutta, Vesala huomauttaa. Hän kirjoittaa artikkeleita ja työstää työnantajaviestinnän konsepteja, jotka tarkoittavat usein samaa kuin työnantajalupaus.

– Työnantajaviestinnän konseptissa sanoitetaan, mitä työntekijällä on lupa odottaa, kun hän tulee yhteisöön töihin. Henkilöstöä ja johtoa on tärkeää jututtaa, jotta sanoitus on aito ja linkittyy strategiaan. 

Lue myös: Millaista työtä account manager tekee? Työstään kertoo Louhos Digitalin Valtteli Mäkelä

Kun työnantajalupaus on luotu, se ei voi jäädä vain yrityksen verkkosivulle ja tietokoneiden kansioihin, Vesala muistuttaa.

– Vedän työpajoja ja koulutan esihenkilöitä siitä, miten lupaus toimii johtamisen työkaluna. On tärkeää, että se toteutuu organisaation arjessa.

Taidot ja ominaisuudet koulutusta merkittävämpiä

Marja Vesalan mukaan työnantajabrändikonsultiksi voi päätyä monenlaisesta taustasta. Koulutusta enemmän merkitsee hänen mukaansa taidot ja ominaisuudet, joita työssä menestymiseen tarvitaan.

Vesala itse on koulutukseltaan yhteiskuntatieteiden maisteri. Hän luki pääaineenaan kansainvälistä politiikkaa ja erikoistui konfliktintutkimukseen.

Vesala määrittelee itsensä moniosaajaksi. Työuransa hän on tehnyt pitkälti  viestinnän ja markkinointiviestinnän parissa.

– Tässä työssä täytyy olla ymmärrys siitä, mikä on työnantajabrändin merkitys liiketoiminnalle ja yrityksen menestykselle.

Lisäksi työssä vaaditaan hyviä tiimityötaitoja, uteliaisuutta sekä kiinnostusta asiakkaan haasteiden ratkaisemiseen, Vesala sanoo. Myös kyky löytää olennainen isosta määrästä tietoa on hänen mukaansa merkittävä.

"Työnantajabrändin merkitystä liiketoiminnalle ymmärretään koko ajan paremmin."

– Käymme läpi esimerkiksi asiakkaan bränditutkimuksia ja henkilöstökyselyitä. Niistä pitää osata poimia olennaiset asiat.

Vesala pitää työtään mielenkiintoisena, koska hän pääsee tekemään töitä monilla eri toimialoilla. Asiakkaina on niin Suomen suurimpia pörssiyrityksiä kuin pieniäkin organisaatioita.

Vesala uskoo, että tulevaisuudessa työnantajabrändikonsultteja tarvitaan entistä enemmän.

– Osaajapula vain kiihtyy. Pätevien osaajien rekrytointi vaikeutuu, joten organisaatioiden on pakko miettiä, millä keinoilla ne saavat lisää veto- ja pitovoimaa. Työnantajabrändin merkitystä liiketoiminnalle ymmärretään koko ajan paremmin. Kun ylin johto alkaa sitoutua siihen työhön, tarve konsulteille keskustelu- ja sparrauskumppaneina lisääntyy.

Lue myös: Millaista työtä tekee Content Specialist? Työstään kertoo SEKin Sara Pitzen