Toimistot

Millaista työtä account manager tekee? Työstään kertoo Louhos Digitalin Valtteri Mäkelä

28.1.2022 9:10
Toni Rajamäki
Account managerin pitää osata tarjota erilaisia ratkaisuja asiakkaan liiketoiminnallisten tavoitteiden saavuttamiseen.

MarkkinointiUutisten juttusarjassa avataan markkinointialan titteleitä, jotka eivät aina kerro työnkuvasta paljoa. Tällä kertaa juttusarjassa tutustutaan account managerin työhön.

Account managerit ovat avainroolissa markkinointitoimistoissa, sillä heidän monipuolinen panoksensa määrittää hyvin paljon toimistojen onnistumista. Mitä kaikkea heidän työnkuvaansa sitten liittyy?

Jokaisella account managerilla on omanlaiset roolinsa ja tehtävänsä, mutta isossa kuvassa heitä kaikkia yhdistää etenkin pari asiaa: asiakkuuksien hankinta ja projektien johtaminen.

MarkkinointiUutisille työstään kertoo tällä kertaa turkulaisen digitoimiston Louhos Digitalin account managerina ja strategina työskentelevä Valtteri Mäkelä, joka on toiminut tehtävässään vuoden päivät.

– Lähtökohtaisesti työajastani 60 prosenttia on myyntiä ja 40 prosenttia asiakastöitä strategisella puolella. Luvut muuttuvat joustavasti tarpeen mukaan. Työhöni kuuluu paljon asiakkuuksien ja projektien johtamista, hän avaa.

Tärkeimpänä tehtävänään Mäkelä näkee asiakkaiden ongelmien ratkomisen.

– Pitää osata kuunnella asiakasta ja vastata tarpeisiin. Silloin osaan tarjota erilaisia ratkaisuja asiakkaan liiketoiminnallisten tavoitteiden saavuttamiseen.

Pitää osata kuunnella asiakasta ja vastata tarpeisiin. Silloin osaan tarjota erilaisia ratkaisuja asiakkaan liiketoiminnallisten tavoitteiden saavuttamiseen.

Account managerien täytyy osata myydä mutta olla myös luovia.

– Asiakas arvostaa jo myyntikeskusteluissa näkemyksellisiä ideoita. Luova konseptointi ja sisällöntuotantopuolen ohjaaminen kuuluvat siten työnkuvaan niin myynnissä kuin asiakastöiden johdossa. Osallistun itse ison kuvan maalaamiseen, ja annan raamien puitteissa vapaat kädet meidän taiteilijoille toteutuksiin

Account managerit eivät voi suunnitella kalenteriaan täyteen, sillä työ on hektistä – jopa hektisempää kuin luovalla alalla yleensä

– Työn suurimpiin haasteisiin kuuluu asiakkaiden tarpeisiin vastaaminen mahdollisimman hyvin. Joskus tarjous halutaan meiltä todella nopealla aikataululla, joten silloin ei auta kuin tehdä omaan kalenteriin tilaa. Yllätyksille pitää jättää aina varaus.

Lue myös:

Millaista työtä content specialist tekee? Työstään kertoo SEKin Sara Pitzén

Millaista työtä Digital Concept Designer tekee? Työstään kertoo Drama Queenin Noora Fredman

Millaista työtä PR-strategi tekee? Työstään kertoo TBWA\Helsingin Saana Simander

Account manageriksi voi edetä monia eri reittejä, sillä roolia voi soveltaa tekijän mukaan Mäkelä itse opiskeli Turun Kauppakorkeakoulussa suuntautuen markkinointiin. Koulun jälkeen Mäkelä vietti vuoden muutostoimisto Ellun Kanojen harkkariohjelmassa, jota hän kutsuu “viestinnän pikakorkeakouluksi”. Sieltä tie vei Louhokselle.

Hän korostaa, että jokaisella on oma väylänsä, mutta account manageriksi hamuavien kannattaa pyrkiä etenkin olemaan monipuolisia markkinoinnin ammattilaisia, jotka janoavat tietoa.

– Tässä työssä vaaditaan generalistin taitoja. Uusista asioista pitää aidosti innostua, ja pitää olla valmis ottamaan selvää asioista. Asiakkaat ovat kuitenkin niin erilaisia, ja heillä on erilaiset tarpeet. Kun on valmis oppimaan asiakkaasta, voi ymmärtää asiakkaan toimialaa ja sitomaan oman näkemyksensä sekä asiantuntemuksensa asiakkaan maailmaan. Oikeiden ratkaisujen löytämiseksi account managerilla täytyy olla markkinointialan substanssiosaamista ja rohkeutta esittää mielipiteitään asiakkaan suuntaan.

Tässä työssä vaaditaan generalistin taitoja. Uusista asioista pitää aidosti innostua, ja pitää olla valmis ottamaan selvää asioista.

Laaja asiantuntemus ei kuitenkaan yksinään riitä, jos haluaa olla työssään hyvä.

– Pitää olla vahva asiantuntemus markkinoinnista, mutta sen lisäksi hyvällä account managerilla on kyky kyseenalaistaa itseään, Mäkelä alleviivaa.

Entä millaiselle ihmiselle account managerin työ ei sovi? Mäkelän mukaan työn suurin haaste on sen laaja-alaisuus, joten jos isot kokonaisuudet eivät houkuta, kannattaa katseet suunnata johonkin spesifimpään rooliin.

– Työn monipuolisuus on kenties suurin haaste. On paljon erilaisia tehtäviä ja erilaisia asiakkuuksia eri toimialoilta. Sen kanssa pitää oppia jonglööraamaan, Mäkelä kiteyttää.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)