Miika Hyvärinen, Folk / Antti Rastivo / Lari Järnefelt, WSOY
Luovuus

🔍 Miksi markkinoijasta tulee kirjailija? Tommi Laiho, Elina Backman ja Jukka Hakala kertovat

9.6.2022 7:05
Iina Kansonen
Tommi Laiho ja Elina Backman kirjoittavat dekkareita, Jukka Hakala julkaisi juuri markkinointimaailmaan sijoittuvan romaanin. Mikä saa markkinointialan ammattilaisen ryhtymään kirjailijaksi?

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

”Kirjan kirjoittaminen on luonnollista jatkoa markkinointityölleni”

Tommi Laiho, kirjailija ja mainostoimisto Folkin luova johtaja

”Esikoiskirjani Uhanalaiset julkaistiin helmikuussa 2021. Se ei ole ollut mikään kaupallinen menestys. Kirjaa on ostettu painettuna noin 1 500 kappaletta ja kuunneltu jonkun verran äänikirjana. Kriitikoilta se sai kuitenkin erinomaista palautetta. Helsingin Sanomien Pertti Avola nimesi sen yhdeksi vuoden 2020 parhaista kotimaisista dekkareista.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Kirja sai alkunsa, kun Otava järjesti Rikos 2019 -dekkarikilpailun. Näin ilmoituksen siitä Hesarin etusivulla. Kisaan piti lähettää sata liuskaa tarinan alkua ja kertoa, miten se jatkuu. En ollut koskaan ajatellut, että dekkarit olisivat mun laji, mutta päätin osallistua. Otin töistä vähän vapaata, pitkiä viikonloppuja ja muutaman vapaaviikon, ja kirjoitin.

Oletin, ettei minulla ole mitään mahdollisuuksia, koska palkinnot olivat hyvät: voittajalle oli luvassa kustannussopimus. Kun sitten sain Otavalta puhelun, että minut palkitaan koko kisan kolmantena, meinasi taju lähteä. Olin kauppakeskus Kampissa, ja oli pakko istua alas. Tuli sellainen tunne, että olen tullut nähdyksi.

Markkinointialan hommia olen tehnyt yli 25 vuotta pääasiassa Helsingissä ja Turussa. Aloitin urani Anttilan mainososastolla, ja sen jälkeen olen työskennellyt kaiken kokoisissa mainostoimistoissa ja tehnyt niissä melkein kaikkia mahdollisia työtehtäviä. Suurimman osan urastani olen toiminut yrittäjänä, kuten nytkin Folkissa. Olen ollut siellä 12 vuotta. Teen strategin ja luovan johtajan hommia.

En pysty samanaikaisesti kirjoittamaan ja tekemään markkinointityötä. Henkiset voimavarani eivät riitä siihen, että teen päivisin töitä ja illat tai aamut kirjoitan.

Kirjoittaminen on ollut mulle kutsumus lapsesta saakka. Kun sitten ajauduin markkinointialalle ja pääsin sitä kautta kertomaan tarinoita, menin mukaan koko sydämellä. Intensiivinen ala vei mukanaan. Idea kirjasta jäi kuitenkin muhimaan. Osittain kyse oli myös itsetunnosta. En uskonut itseeni tarpeeksi vielä silloin.

Ei ole sattumaa, että moni markkinoinnin parissa töitä tekevä kirjoittaa. Minusta tällä alalla on aina ollut hienointa se, että saa kertoa tarinoita. Käsittelen työssäni joka päivä brändien tarinoita, ja osa alan ihmisistä opiskeleekin dramaturgiaa. Siinä mielessä kirjan kirjoittaminen on luonnollista jatkoa markkinointityölleni.

Kirjoittaminen antaa minulle energiaa markkinointityöhön. Olen aika introvertti, ja kirjoittaessani saan toteuttaa sitä puolta itsessäni. Silloin olen tosi yksin, kuin luolassa, eikä kukaan muu anna käskyjä siitä, mitä pitää tehdä. Mutta tarvitsen ihmisiä ja rakastan tiimityöskentelyä, ja ne sitä saan tehdä markkinointityössäni.

Kun käsikirjoitukseni alku palkittiin, sain itseluottamusta ja päätin kirjoittaa kirjani loppuun. Päädyin julkaisemaan kirjani Myllylahti-kustantamon kautta. Se on erikoistunut dekkareihin.

Tämän vuoden syyskuussa ilmestyy toinen dekkarini Rikotut. Se on itsenäinen tarina, mutta henkilöhahmot ovat samat kuin Uhanalaisissa. Lisäksi minulla on pöytälaatikossa yhteiskuntasatiiri, jota aion kirjoittaa tänä kesänä, sekä elokuvakäsikirjoitus, jota haluaisin edistää sitäkin.

Suunnitelmissani on seuraavina vuosina kirjoittaa noin neljäsosa vuodesta ja loppuaika tehdä markkinointia. Sen olen oppinut, että tarvitsen vapaata kirjoittamiseen. En pysty samanaikaisesti kirjoittamaan ja tekemään markkinointityötä. Henkiset voimavarani eivät riitä siihen, että teen päivisin töitä ja illat tai aamut kirjoitan.”

Lue lisää: Tommi Laiho, viekö uusi urasi kirjailijana sinut pois markkinoinnin parista?

”Kirjojen lisäksi myös kirjailija itse on brändi”

Elina Backman, kirjailija sekä luova johtaja ja johtoryhmän jäsen Bauer Medialla

”Olen dekkarifani ja rakastan mysteereitä. Kirjailijana olo on minulle kuitenkin suht uusi juttu. Olen aina haaveillut kirjan kirjoittamisesta, mutta haaveen toteutuminen vei aikaa. Asiat loksahtivat kohdalleen vasta, kun ymmärsin, että voin kirjoittaa genreä, jota rakastan ja jota olen aina lukenut eniten. Esikoisdekkarini Kun kuningas kuolee julkaistiin huhtikuussa 2020.

Sain idean kirjaani, kun anoppini antoi minulle korvakorut. Hän oli saanut ne kummisedältään, joka löytyi aikoinaan kolkattuna kartanostaan. Uteliaana halusin tietää tapauksesta lisää, ja päädyin kyselemään tästä vanhasta henkirikoksesta Hartolassa sijaitsevaan Koskipään kartanoon. Jäin sille tielle: Koskipään kartanosta tuli esikoisdekkarini päämiljöö.

Olen työskennellyt copywriterina mainostoimisto Sherpassa, josta siirryin Neloselle, Sanomalle ja sitten Bauer Medialle, jossa työskentelen yhä. Suurimman osan urastani olen tehnyt töitä mediatalojen luovissa yksiköissä, jotka vastaavat kaupallisista yhteistöistä.

Uskon, että moni haaveilee siitä, että pääsisi asiakasprojektien lisäksi toteuttamaan jotain ihan omaa.

Markkinointiala vetää puoleensa luovia, uteliaita, innostuneita, kunnianhimoisia ja kaupallisesti ajattelevia ihmisiä. Uskon, että monet heistä haaveilevat siitä, että pääsisivät asiakasprojektien lisäksi toteuttamaan jotain ihan omaa. Kirjoittaminen on ollut minulle hieno väylä tehdä se. En vierasta kaupallisuutta tai ajatusta siitä, että kirjojen lisäksi myös kirjailija itse on brändi.

Kirjailijan työ on laajentanut aikakäsitystäni. Mediataloissa deadline kolkuttelee usein jo muutaman päivän päässä, mutta kirjailijan työstä puhuttaessa puhutaan vuosista.

Olen kirjoittanut nyt kaksi dekkaria. Esikoiskirjani sai paremman vastaanoton kuin olisin ikinä uskaltanut kuvitella. Tärkeintä on se, että lukijat ottivat kirjan omakseen. Dekkari valittiin myös Elisa Kirjan vuoden tulokkaaksi ja palkittiin Storytel Awardseissa vuoden parhaana dekkarina. Oli siis ihan onnistunut lanseeraus.

Dekkarieni päähenkilö Saana Havas tutkii murhamysteereitä ja tekee true crime -podcastia. Jotta osasisin kirjoittaa aiheesta uskottavasti, aloimme tutkia Heidi Holmavuon kanssa vanhoja kotimaisia henkirikoksia. Siitä syntyi yhdessä tekemämme äänikirjasarja Ratkaisematon.

Ajatukseni oli alusta saakka myös tavoitella lähes mahdottomia eli ponnistaa pieneltä Suomen kielialueelta maailmalle. Pitkällisen työn ja erinomaisen agentin ansiosta kirjoillani on kustantaja jo 16 eri maassa.

Minulle on tärkeää pysyä kiinni ajassa ja olla avoin uusille jutuille. Jos viettäisin aikaa vain kirjoituskammiossani, saattaisin muumioitua, joten paras yhdistelmä on tehdä monia asioita.”

”Markkinointimaailma on erinomainen ympäristö draamalle”

Jukka Hakala, kirjailija ja konsultti-yrittäjä

”Olen julkaissut puolen tusinaa tietokirjaa viestinnästä, markkinoinnista ja johtamisesta. Toukokuussa ilmestynyt Valheet joihin uskomme on kuitenkin esikoisromaanini.

Olen ollut markkinointialalla 25 vuotta ja työskennellyt eri rooleissa mainos- ja viestintätoimistoissa. Romaanin kirjoittaminen oli pitkäaikainen haaveeni, mutta se hautautui aina päivätöiden alle.

Haaveen toteuttaminen vaati radikaaleja päätöksiä. Kolme vuotta sitten irtisanoin itseni, luovuin vetämäni viestintätoimiston osakkuudesta ja aloin kirjoittaa. Halusin selvittää, mitä saan aikaiseksi, kun muut työt eivät ole kirjoittamisen tiellä.

Päätös oli oikea. Elämässä tulee harvemmin kaduttua sitä, mitä on tehnyt. Enemmän harmittaa, jos ei ole johonkin aikomaansa ryhtynyt.

Sain idean kirjaani ympäröivästä maailmasta. Markkinointi ja mainostoimistomaailma ovat vahvasti läsnä kirjassani. Se on kiinnostava kaunokirjallinen miljöö ja erinomainen ympäristö draamalle. Ihmiset kilpailevat ja liittoutuvat, rakastavat ja vihaavat sekä tavoittelevat jotain suurempaa. Markkinointialan kollegat ovat kuvailleet romaaniani terapeuttiseksi lukukokemukseksi.

Siitä on ollut hyötyä, että ideabisneksessä olen tottunut paitsi ideoimaan myös altistamaan ideoitani arvioinnille ja jatkuvalle parantamiselle.

Käsittelen kirjassani ajankohtaisia asioita, kuten merkityksen etsimistä ja sukupolvien välistä kuilua sekä työelämän monia kummallisuuksia, kuten turhia näytelmiä ja turmiollisia valtapelejä.

Työstä markkinoinnin parissa on ollut hyötyä kirjoittamisessani – sehän toi kirjaani yhden miljöön. Mutta hyötyä on ollut myös siitä, että ideabisneksessä olen tottunut paitsi ideoimaan myös altistamaan ideoitani arvioinnille ja jatkuvalle parantamiselle. Kustannustoimittaja oli yllättynyt siitä, kuinka avoimin mielin otin palautetta vastaan.

Olen kirjoittanut koko urani, ja se on myös tuonut kirjoittamiseen tiettyä rutiinia. En kärsi tyhjän paperin kammosta, sillä sellaiseen ylellisyyteen ei ole mainostoimistoissa ollut varaa.

Meitä copy-taustaisia kirjailijoita on useampia, ja tiedän, että kirjan kirjoittaminen on vielä useamman haave. Ehkä yksi syy siihen on vapauden kaipuu. Markkinointialalla lopputulemat ovat usein jonkin sortin kompromisseja, ja niihin vaikuttaa esimerkiksi toimiston ja asiakkaan suhde sekä markkinoivan organisaation sisäpolitiikka. Kirjailijalla ei ole näitä rajoitteita.

Minulla on toinen romaani jo pitkälti suunniteltu, ja muutaman kohtauksen olen kirjoittanutkin. Teen kirjoittamista noin puolet ja konsultointia puolet työajastani. Tykkään siitä, että elämässä on useampia kiinnostuksen kohteita ja mahdollisuus tehdä erityyppisiä asioita.”