Unsplash
Media

Mielenkiintoisimmat markkinointiuutiset maailmalta: Netflix saattaa tuoda mainokset palveluunsa jo tänä vuonna, NoA sai merkittävän tunnustuksen

16.5.2022 12:45
Toni Rajamäki
Netflixissä saatetaan nähdä mainoksia jo loppuvuodesta, Suomessakin toimivat ruotsalaistoimistot myytiin isolle konsernille.

MarkkinointiUutiset listaa maanantaisin edellisen viikon mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta. Viime viikolla alan keskusteluissa pyöri muun muassa Netflixin mainostamisaikeet.

Netflix esittää mainoksia jo loppuvuodesta?

Suoratoistopalvelu Netflix kertoi jo huhtikuussa harkitsevansa mainosten tuomista palveluunsa, koska yritys on menettänyt asiakkaitaan kilpailun kasvaessa. Netflix arvioi, että käyttäjämäärä laskee myös vuoden toisella neljänneksellä.

Vielä huhtikuussa ei kerrottu minkäänlaista aikataulua mainosten tuomiseen, mutta nyt on selvinnyt, että ne saattavat tulla palveluun jo tämän vuoden aikana. Asiasta kertoo New York Times

Lehden mukaan Netflixin johto on ilmoittanut henkilöstölleen, että mainokset lanseerattaisiin vuoden viimeisellä neljänneksellä. Aikomuksena on tarjota asiakkaille mahdollisuus tilata aiempaa halvempi paketti, jossa ohjelmien yhteydessä näytetään mainoksia.

Lue myös: Mainosmarkkinaan mukaan lähtemistä miettivä Netflix voisi olla “streaming-palveluiden Hesarin etusivu”, sanoo asiantuntija

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

NoA sai Campaign-lehden vuoden luovimman toimiston palkinnon

Pohjoismainen North Alliance on saanut kovan tunnustuksen, sillä brittiläinen Campaign-lehti on valinnut NoA:n vuoden luovimmaksi toimistoksi. 

Campaignin mukaan NoA kasvoi viime vuonna merkittävästi ja voitti uusia asiakkuuksia. Lehti sanoo toimiston tekevän tyrmäävällä ja hyvin esillä olevalla luovuudella vahvaa tulosta ja loistavaa jälkeä.

NoA:ssa on mukana Pohjoismaiden maineikkaimpia toimistoja, kuten Åkestam Holst. Ketju levittäytyi tänä vuonna myös Suomeen, missä sen jäseniin kuuluu muun muassa Bob the Robot.

Pohjoismainen markkinointijätti teki merkittävän yrityskaupan

Pohjoismainen markkinointialan toimija H&H on lisännyt toimistoportfolioonsa kovan kattauksen yritysostojen myötä, yritys tiedottaa. H&H kertoo ostaneensa ruotsalaisen mainostoimisto Pyramidin, digitoimisto Petran ja bränditoimisto Graalin, jotka olivat alun perin osa samaa yritystä. Toimistot toimivat myös Suomessa.

Toimistojen yhteenlaskettu liikevaihto oli viime vuonna liki 10 miljoonaa euroa.

Pyramid on kansainvälinen toimija ja Ruotsin tunnetuimpia B2B-toimistoja. Petra puolestaan on B2B-digitoimistojen johtavia toimijoita Ruotsissa.

Muskin Twitter-kauppa jäihin

Mainostajat seuraavat tällä hetkellä tarkasti, miten maailman yhden tunnetuimman sosiaalisen median alustan, Twitterin, omistajuuden käy. Maailman rikkain mies Elon Musk on ostamassa Twitteriä 44 miljardilla dollarilla eli 41 miljoonalla eurolla, mutta kauppa onkin yhä epävarma.

Musk kertoi viime viikolla Twitterissä, että kauppa on laitettu toistaiseksi jäihin. Tesla-autoistaan tunnettu Musk kertoi syyksi sen, että hän haluaa ensiksi selvittää, onko Twitterin bottitilien määrä todellakin alle viisi prosenttia kaikista tileistä.

Mainostajille aihe on mielenkiintoinen etenkin siksi, että jos kauppa toteutuu, Twitterin brändi saattaa kokea merkittäviä muutoksia. Musk on liputtanut vahvasti sananvapauden puolesta, ja hän on esimerkiksi valmis perumaan Donald Trumpin Twitter-eston. Musk on myös sanonut olevansa mainoksia vastaan, minkä myötä hän haluaisi vähentää Twitterin mainosriippuvaisuutta.

EA:n suosikkibrändi Fifan nimi muuttuu

Yksi kaikkien aikojen ikonisimmista pelibrändeistä, jalkapallopeli Fifa muuttaa nimeään, kertoo pelin taustalla oleva Electronic Arts Inc. Pelin nimi muuttuu EA Sports FC:ksi, koska EA ja kansainvälinen jalkapalloliitto Fifa eivät päässeet yhteisymmärrykseen uudesta sopimuksesta. Lue lisää tästä.

Peli on tehnyt EA:lle vajaan 30 vuoden aikana jopa yli 20 miljardia dollaria. 

Fifa kertoi EA:n ulostulon jälkeen tekevänsä oman jalkapallopelin, jonka nimessä luonnollisesti käytetään Fifa-sanaa.