Bob the Robot
Toimistot

Pohjoismainen markkinointijätti North Alliance ostaa Bob the Robotin, jolle yrityskauppa avaa täysin uusia ovia

15.3.2022 9:00
Toni Rajamäki
NOA:sta ei ole aiemmin löytynyt suomalaisia toimistoja. Bobin lisäksi verkostoon liittyvät Pictures Helsinki ja Dunning, Kruger & Associates.

Suomen maineikkaampiin mainostoimistoihin kuuluva Bob the Robot on myyty pohjoismaiselle North Alliancelle, johon ei ole aiemmin kuulunut suomalaisia toimistoja. North Allianceen kuuluu ennestään Pohjoismaiden kärkitoimistoja, kuten ruotsalainen Åkestam Holst ja norjalainen Anorak.

Bobin koko osakekanta siirtyy NoA:lle, ja Bobin omistajista tulee NoA:n omistajia.

Bobin lisäksi mainostoimiston omistama tuotantoyhtiö Pictures Helsinki sekä digitaalisten tuotteiden ja palvelujen suunnitteluun keskittynyt Dunning, Kruger & Associates siirtyvät NoA:n toimistoportfolioon.

Kuten NoA:n muutkin toimistot, myös Bob the Robot ja DK&A jatkavat omina brändeinään, joten muutos omistajuudessa ei näy suoraan ulospäin.

– Käytännössä kyse on ekosysteemistä, jossa jokainen toimisto säilyttää oman kulttuurinsa ja toimii omalla brändillään, mutta tekevät tiiviisti yhteistyötä, avaa Bob the Robotin toimitusjohtaja Miska Rajasuo (toinen vasemmalta kuvassa) MarkkinointiUutisille.

Verkoston idea on koota ekosysteemiin parhaat luovat talentit, jotka jakavat samat arvot ja kulttuurin. NoA:lla on nyt yli 1000 ihmistä ja 25 toimistoa kuudessa eri maassa.

Rajasuo painottaa, ettei kyseessä ole mikään kansainvälinen ketju, jossa toimistoja ajetaan samaan muottiin saman nimen alle. Bobia on aiemminkin lähestytty erinäköisten kansainvälisten toimijoiden taholta, mutta turhaan.

– Ne keskustelut ovat päättyneet melko nopeasti, Rajasuo myöntää.

– NoA oli kuitenkin heti järjettömän kiinnostava juttu meille, koska he eivät halua muuttaa meitä. He ovat ihastuneet Bobiin sellaisena kuin olemme. Meidän kulttuuriin, töihin ja ihmisiin. Meillä pysyy jatkossa siis autonominen asema, oma identiteettimme ja kulttuurimme.

Ylärivi vasemmalta oikealle: Thomas Høgebøl (NoA), Mikael Jørgensen (NoA), Lars Kreken (NoA),  Toni Tiusanen (BtR), Kari Eilola (BtR), Ville Kolehmainen (DK&A) ja Artur Zielazny (DK&A). Alarivi vasemmalta oikealle: Hanne Bismo-Mustad (NoA), Sidsel Nørgaard-Larsen (NoA), Miska Rajasuo (BtR), Anu Igoni (BtR), Tom Jacobsson (DK&A) ja Florian Plank (DK&A).

Rajasuo sanoo, että tuore yritysosto on vuonna 2013 Bob Helsingin ja Robotin yhdistymisestä syntyneelle toimistolle kenties historian merkittävin peliliike, koska NoA-verkosto avaa täysin uudenlaisia ovia.

– Meillä on ollut jo pitkään tiedossa, että isoa peliä ei voiteta olemalla piirikunnallisten paras, vaan se vaatii kansainvälistä kasvua. Meillä on asiakkaita, jotka toimivat kansainvälisesti, mutta tämän yhteistyön myötä olemme entistä vahvempi vaihtoehto myös niille, jotka eivät ole nähneet Bobia erityisen kansainvälisenä vaihtoehtona, Rajasuo kertoo.

NoA:an liittyminen tuo Bobille paljon monella eri sektorilla. Luovat resurssit kasvavat merkittävästi, esimerkiksi kansainvälisissä kisoissa mainetta niittäneen Åkestam Holstin myötä. Myös teknologiaosaaminen oli tärkeä pilari Bobin tehdessä päätöstä yritysmyynnistä.

– Markkinointiteknologiassa vaaditaan koko ajan enemmän ja enemmän muskeleita, jotta voi vastata asiakkaiden tarpeisiin. Mainonnan keinojen vaikeutuessa luovuus ja tunteiden herättäminen täytyy viedä aiempaa laajempaan viitekehykseen. Eli yhdistää teknologiaan ja siten luoda vaikuttavia asiakaskokemuksia, joita asiakkaat rakastavat, Rajasuo kertoo.

Siilot rikkoutuvat

North Alliance tekee kertaheitolla näyttävän tulon Suomeen, sillä Bobin ohella verkostoon liittyy Dunning, Kruger & Associates, joka on keskittynyt digitaalisten tuotteiden ja palvelujen suunnitteluun. DKA on suomalainen yritys, jolla on toimistot kotimaassa, Saksassa ja Puolassa.

Vuonna 2017 perustetun, viime vuonna noin seitsemän miljoonan euron liikevaihdon tehneen yrityksen taustalla ovat Ville Kolehmainen ja Tom Jacobsson (toinen oikealta kuvassa), jotka näkevät NoA:n tuomat hyödyt valtavina niin DKA:n kuin heidän nykyisten ja tulevien asiakkaidensa kannalta. NoA:n perusajatuksiin kuuluu nimittäin siilojen rikkominen, mikä parantaa yhteistyötä ja sen myötä töiden lopputulemaa.

DKA voi jatkossa tarjota asiakkailleen digitaalisen tuotteen tai palvelun ohella myös tuotteen tai palvelun brändäämistä, koska NoA:n myötä DKA voi tehdä yhteistyötä Bob the Robotin tai muiden luovien NoA-toimistojen kanssa.

– Tässä syntyy vahvoja kombinaatioita. Me pystymme tekemään tuotteita valmiiksi, ja Bob pystyy kertomaan niistä tarinoita, kiteyttää Jacobsson, joka toimii DKA:n toimitusjohtajana.

Yhteistyön merkitys luulisi olevan tänä päivänä jo hyvin tiedossa organisaatioissa, mutta DKA:lla on huomattu, ettei siiloutumisesta ole päästy pois – ainakaan Suomessa. Siksi tällaisen, niin sanotun matalan kynnyksen yhteistyön mahdollistavan verkoston arvo on merkittävä.

– Suomessa markkinointia johdetaan eri paikoissa. Mainonta on omassa nurkassaan, kuten on myös digiosaaminen tai asiakaskokemuksen johtaminen ja monet muut osa-alueet. Ongelma korostuu etenkin isoissa yrityksissä. Tämä asia muuttuu nyt NoA:n myötä, sillä verkoston yhteistyö on saumatonta, painottaa Kolehmainen.

Ville Kolehmainen (vasemmalla) ja Tom Jacobsson. Kuva: DKA

Kolehmainen kertoo, että ongelma on yleensä asiakkaan päässä. Heillä voi olla jopa kymmenkunta eri kumppania, jotka liittyvät tavalla tai toisella yrityksen markkinointiin, mutta kumppanit eivät tee yhteistyötä ollenkaan.

– Voi olla, että kymmenestä sidosryhmän edustajasta ketkään eivät ole faktisesti “workshopanneet” keskenään.

DKA:lle NoA:ssa kyse ei ole pelkästään siitä, että yritys saa rinnalleen raudanlujaa luovaa osaamista mainostoimistoista, vaan tärkeänä asiana on myös oman tietotaidon laajentaminen. NoA-verkostoon nimittäin kuuluu jo ennestään kovan luokan digitaalista designosaamista – muun muassa ruotsalaisen North Kingdomin ja norjalaisen Unfoldin toimesta.

– Toimintamme muuttuu jossain määrin aiempaa ammattimaisemmaksi, kun osaajia voidaan jatkossa etsiä noin 1200 ihmisen joukosta. NoA:ssa olevat meidän kaltaiset toimijat ovat erittäin kovan luokan toimijoita, ja kokonaisuudessaan meidän taso on jopa naurettavan korkealla tasolla, Jacobsson kehuu.

Konkreettisesti muutos näkyy muun muassa toimialaosaamisen laajentumisena. Tähän asti DKA:n päätoimialat ovat olleet finanssipuoli, logistiikka ja vähittäiskauppa. Yrityksen tunnetuimpia asiakkaita ovat muun muassa OP, Kesko, Lähitapiola, Porsche, Zalando, Sector Alarm ja Deutsche Bahn. NoA:n myötä asiantuntijuutta löytyy käytännössä alalta kuin alalta.

– Uuden toimialan opettelu on aina työlästä, joten uusien toiminta-alueiden osaamisen saaminen mukaan on todella tärkeää, Kolehmainen tiivistää.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)