Unsplash/Sayan Ghosh
Media

Asiakkaita menettänyt Netflix harkitsee mainosten tuomista palveluunsa

20.4.2022 11:50
Toni Rajamäki
Netflixin käyttäjämäärä laski alkuvuonna 200 000 tilaajalla.

Maailman suurin suoratoistapalvelu Netflix kertoi tiistaina alkuvuoden tuloksestaan. Samalla yhtiö tiedotti, että tulevaisuudessa Netflixissä katsojille saatetaan näyttää mainoksia.

Netflixin käyttäjämäärä laski vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 200 000 tilaajalla. Laskua nähtiin ensimmäisen kerran sitten vuoden 2011. Taustalla on tietenkin rajusti kasvanut kilpailu, mutta myös yhtiön päätös nostaa palvelunsa hintoja Yhdysvalloissa ja Kanadassa.

Netflix ennakoi, että käyttäjämäärä laskee myös vuoden toisella neljänneksellä.

Aiempaa heikommat näkymät ovat saaneet yhtiön pohtimaan mainosten tuomista palveluun, vaikka aiemmin jenkkijätti on ollut jyrkästi mainoksia vastaan. Netflixin mukaan mainokset voitaisiin tuoda halvimman paketin tilanneille katsojille. 

– On melko selvää, että se (mainosten esittäminen) toimii Hululla. Disney on tekemässä sitä, HBO teki jo. Siitä ei taida olla epäilystäkään, että se toimii, Netflixin toinen toimitusjohtaja Reed Hastings sanoi AdAge-sivuston mukaan.

Netflix vasta tutkii mainosten esittämisen mahdollisuutta. Hastingsin puheiden mukaan yhtiö voisi tällöin tarjota asiakkailleen aiempaa halvempaa hintaa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

– Ne, jotka ovat seuranneet Netflixiä, tietävät minun olevan mainonnan kompleksisuutta vastaan ja että olen suuri tilauspalvelumallin kannattaja. Mutta vaikka olen sen kannattaja, kannatan vielä enemmän kuluttajien valinnan mahdollisuutta ja sitä, että kuluttajat, jotka haluavat halvempaa hintaa hyväksyen samalla mainonnan, saavat mitä haluavat. Siinä on järkeä, Hastings jatkoi.