Unsplash/Priscilla Du Preez
Ilmiöt

MarkkinointiKollektiivin kysely: markkinointialan työntekijöiltä vaaditaan etenkin näitä taitoja tulevaisuudessa

26.5.2021 11:40
Toni Rajamäki
Data- ja analytiikkataidot korostuvat entisestään tulevaisuudessa, uskovat alan ammattilaiset.

MarkkinointiUutisia julkaisevan MarkkinointiKollektiivin teettämä markkinointialan urakysely kertoo, millaisten taitojen uskotaan korostuvan alalla tulevaisuudessa.

Lue myös: MarkkinointiKollektiivin urakyselystä selvisi huolestuttava piirre: työntekijöistä joka neljännes ei voi hyvin nykyisessä työpaikassaan

Kyselyn tulokset eivät yllätä, sillä pääpainon uskotaan olevan vahvasti digiosaamisessa. Vastaajien mukaan jatkossa markkinoinnin tekijältä vaaditaan erityisesti datan ja analytiikan hyödyntämistaitoja, joka on merkittävä osa digimarkkinointia. Toiseksi tärkeimmäksi taidoksi nousi digimarkkinoinnin osaaminen ylipäätänsä.

Tärkeimpien taitojen joukkoon nousivat myös kasvuhakkerointi ja sen eri keinot, somemarkkinointi, sisällöntuotanto ja strateginen ymmärrys.

Vastaajat kokevat osaavansa parhaiten sisälläntuotannon. Myös digi- ja somemarkkinointitaidot sekä strateginen ymmärrys kuuluvat vastaajien vahvuuksiin. Sen sijaan datan ja analytiikan hyödyntämistaidot ei noussut yleisimpien vahvuuksieen joukkoon. Yli puolet vastaajista sanoo kuitenkin osaavansa datan ja analytiikan hyödyntämisen perusteet, ja he kertovat pystyvänsä kehittymään siinä itsenäisesti.

Vastaajilla on vähiten osaamista verkkokaupan ylläpitämiseen ja kehittämiseen, kasvuhakkerointiin sekä sponsorointiin.

Jatkuva kehittyminen onkin markkinointialalla tärkeä tekijä, sillä ala muuttuu vauhdilla. Kyselyn mukaan yli puolet alan työntekijöistä haluaisi kehittyä jatkuvasti, mutta esimerkiksi ajanpuute on usein kehityksen esteenä. Liki puolet vastaajista ajattelee näin. 37 prosenttia kaikista vastaajista sanookin, että he eivät ehdi hoitaa tehtäviään kahdeksan tunnin työpäivän aikana. Noin 30 prosenttia kertoo, että heidän työnantajansa tukee ajallisesti työntekijöiden ammatillista kehittymistä.

Valtaosa vastaajista kertoo haluavansa kehittyä alan nopean muutoksen ja työmarkkinakelpoisuuden säilyttämisen takia. 366 vastaajasta vain yksi henkilö kertoo kehittävänsä osaamistaan henkilökohtaisen mielenkiinnon takia.

Hyvä uutinen on etenkin se, että valtaosa alan työntekijöistä haluaa työskennellä jatkossakin markkinoinnin parissa. Ainoastaan vajaat kahdeksan prosenttia uskoo vaihtavansa toiselle alalle seuraavan viiden vuoden aikana.

Yleisimpänä kehityskeinoina käytetään jatkossa maksuttomia webinaareja, verkkokursseja ja seminaareja. Niitä aikoo hyödyntää lähes 90 prosenttia vastaajista.

MarkkinointiKollektiivin urakyselyä sparranneen osaamisen uudistamisen asiantuntijataho Rastor-instituutin tarjoomapäällikkö Mervi Karvo painottaa, että kyselyn perusteella alan työntekijät ymmärtävät hyvin jatkuvan kehittymisen merkityksen. Hän muistuttaa, että kehitykseen panostaminen maksaa itsensä myöhemmin takaisin.

– Alan nopean muutoksen tiedostaminen ja ammatillisen kehittämisen tahto kannattaa valjastaa tiukasti omaan arkeen. Kun opintojen hyöty linkittyy vahvasti omaan rooliin ja työtehtävään, opintoja ei tarvitse nähdä ylimääräisenä aikasyöppönä. Päinvastoin, työaikaa alkaa vapautua oman osaamisen kasvaessa, Karvo sanoo.

– Omalle osaamiselle on hyvä tehdä vähintään 10 vuoden välein laajempi kevätsiivous. Tällöin kannattaa tarkistaa, että osaaminen on edelleen kaikilta osin relevanttia työmarkkinoilla.  

Kyselyyn vastanneista 58 prosenttia työskentelee organisaation sisäisessä markkinointi- tai myyntiyksikössä. 20 prosenttia työskentelee puolestaan toimistopuolella. Loput vastaajista edustavat markkinoinnin teknologiatoimittajia tai automaatiotoimistoja, mediaa, yrittäjiä tai jotain muuta ryhmää, kuten työnhakijoita, järjestöjä ja yliopistoja.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)