Ilmiöt

Markkinointialan konkari Mikko Siukosaari perusti kumppaneineen digitaalisen vaatekaupan, jonka tavoitteena on olla maailman vastuullisin muodin kauppapaikka

Ninyes avasi Suomeen ensimmäisen hiilinegatiivisen vaatekaupan.
Kuva:
Unsplash/Pinho
Markkinointialan konkari Mikko Siukosaari perusti kumppaneineen digitaalisen vaatekaupan, jonka tavoitteena on olla maailman vastuullisin muodin kauppapaikka

Käytettyjen vaatteiden kysyntä on kasvanut räjähdymäisesti maailmalla, ja tuohon kysyntään haluaa vastata suomalaisyritys Ninyes, jonka taustalla on Viestintätoimisto Drumin ja markkinointitoimisto Supersonin perustanut Mikko Siukosaari. Siukosaaren lisäksi yrityksessä ovat mukana Suomen Adidaksen entinen markkinointijohtaja Tia Matthews sekä lastenvaatteita myyvän Punavuoren Peikon perustaja Elina Aho, joka toimii Ninyesin toimitusjohtajana.

Digitaalisella alustalla toimiva Ninyes myy vain vastuullisesti valmistettuja käytettyjä vaatteita. Alkuvaiheessa yritys keskittyy lastenvaatteisiin. Palvelussa kuluttajat voivat ostaa vaatteita toisiltaan tai käyttää myyntipalvelua.

Ninyes kertoo olevansa Suomen ensimmäinen hiilinegatiivinen vaatekauppa, ja tulevaisuudessa yritys haluaa olla maailman vastuullisin muodin kauppapaikka. Toiminta on jo alkanut Suomessa ja Eurooppaan laajentuminen tapahtunee tämän vuoden aikana.

– Käynnistimme Ninyesin pitkän kehitystyön jälkeen vasta pari viikkoa sitten, ja niin palaute kuin kaupan vilkkauskin ovat yllättäneet meidät erittäin positiivisesti. Vaikuttaa siltä, että moni kuluttaja etsii nyt entistä enemmän käytettyjä vaatteita ja samalla hakee fiksumpia ratkaisuja esimerkiksi Facebookin kirppareille, joissa myyminen ei ole aina kovin käyttäjäystävällistä, sanoo toimitusjohtaja Aho yrityksen tiedotteessa.

Käytettyjen vaatteiden markkinan on ennustettu kolminkertaistuvan lähivuosien aikana. Vaatetoimija Thredupin mukaan markkina saattaa kasvaa jopa 75 miljardiin euroon vuosikymmenen loppuun mennessä.

– Maailmalla on tällä hetkellä havaittavissa ehkä hieman sama ilmiö kuin ruotsalaisten parin vuoden takaisessa Flygskam-jutussa. Uusilla vaatteilla ei enää kehdata ylpeillä somessa samalla lailla kuin aiemmin, mutta käytetty vaate nostetaan innolla postauksiin, tuumii Siukosaari, joka keskittyy nykyään vastuullisten startup-yritysten kehittämiseen.

Markkinan kasvu tulee tällä hetkellä digitaalisista alustoista.

– Näiden uusien alustojen ehdottomana etuna on asiakaskokemus, joka vastaa uusien vaatteiden verkkokauppaa. Myös tuotteiden määrän runsaus ja mielenkiintoisena uutena asiana kierrätykseen nyt liittyvä “coolius” avittavat alan nopeaa kasvua.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa