Ian Dooley / Unsplash
Digitaalisuus

Kaupan liitto: Sosiaalinen ostaminen kasvaa erityisesti Tiktokin käytön lisääntyessä

23.3.2023 10:18
Mikko Perttunen
Vaikuttajamarkkinointi ohjaa verkko-ostoksia kasvavasti erityisesti nuorten keskuudessa.

Vaikuttajamarkkinoinnin merkitys kasvaa verkko-ostoksissa jatkuvasti. Vaikuttajien tai julkkisten mainostamia tuotteita joskus ostaneiden suomalaisten osuus on suunnilleen kaksinkertaistunut vuodesta 2019 ja lähentelee Kaupan liiton raportissa siteeratun Statistan Global Consumer Surveyn mukaan jo 20 prosenttia. 18–29-vuotiaista suomalaisista verkon käyttäjistä jo kolmannes on tehnyt ostoksia some-vaikuttajien innoittamina.

– Osuus tulee todennäköisesti kasvamaan sekä sosiaalisen ostamisen yleistyessä että Tiktokin käytön kasvaessa. Tiktok on sosiaalisen median alustoista yksi tehokkaimmista ostoimpulssien antajana. Digiostaminen on nopeutunut, ja vaikuttajamarkkinoinnin merkitys ostopäätökseen on kasvanut. Myös ostaminen sosiaalisen median alustojen kautta on kasvussa, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja pohtii tiedotteessa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Sosiaalisessa kaupankäynnissä ostaminen tapahtuu some-alustalla tai verkkokaupassa, joka linkitetään alustalle. Siitä noin puolet arvioidaan olevan B2C-kauppaa, noin 30 prosenttia B2B-kauppaa ja loput vertaiskauppaa. Sosiaalisen kaupankäynnin arvellaan lähes kymmenkertaistuvan vuoteen 2030 mennessä.

Yhteisöllinen kaupankäynti ja sosiaalinen ostaminen eivät ole lännessä saaneet vielä samanlaista jalansijaa kuin Kiinassa, jossa kehitystä ovat johtaneet Alibaba ja WeChat. Yhdysvalloissa Tiktok ja Metan Facebook ja Instagram ovat kehityksen kärjessä, Pinterest ja Twitter ovat tulleet kilpailuun mukaan, mutta Twitteristä moni mainostaja on jo alkanut poistua. Youtube on alan pioneeri, sillä se on mahdollistanut ostolinkit videoissaan jo pitkään.

Myös Amazon pyrkii sosiaalisen kaupankäynnin alustaksi joulukuussa lanseeraamallaan Amazon Inspire -alustallaan. Amazonin haasteena on kuitenkin se, että sivuille tullaan ostamaan eikä viihtymään, kuten esimerkiksi Tiktokiin.

Yksi osa sosiaalista kaupankäyntiä ovat live shopping -ostoslähetykset, joissa yritykset esittelevät tuotteitaan sosiaalisen median livelähetyksissä, ja asiakkaat voivat esimerkiksi kysyä tuotteisiin liittyviä kysymyksiä ja ostaa niitä. Ilmiö alkaa olla suuri jo esimerkiksi Yhdysvalloissa, Saksassa ja Isossa-Britanniassa, mutta Suomessa vasta 9 prosenttia 18–77-vuotiaista kertoo tehneensä live shopping -ostoksia.

Tuotetietojen hakeminen vähentynyt

Vielä muutama vuosi sitten 76 prosenttia suomalaisista verkko-ostajista etsi erilaista tuotetietoa suuremman hankinnan tueksi. Nyt osuus on enää 65 prosenttia. Hakukoneet ovat tärkein tuotetietojen hakulähde suomalaisille ennen aiottua ostosta. Suomessa kuluttajat hakevat vertailumaita enemmän tietoa myös suoraan brändien ja valmistajien omilta verkkosivuilta.

Suomalaiset saavat silti verrokkimaita useammin ostoherätteitä fyysisistä myymälöistä, verkkokaupoista ja hakukoneista. Asiakasarviot taas herättelevät suomalaisia ostoksille muita vähemmän.