Brändit

Kantar: Maailman kymmenen arvokkaimman brändin listalla tapahtunut muutoksia vuoden aikana

Kärkipaikan jälleen napanneen Amazonin etumatka hupeni.
Kuva:
Unsplash/Bryan Angelo
Kantar: Maailman kymmenen arvokkaimman brändin listalla tapahtunut muutoksia vuoden aikana

Pandemiasta huolimatta viimeinen vuosi on ollut maailman huippubrändeille vahvaa kasvun aikaa, osoittaa lukuisat bränditutkimukset. Muun muassa markkinatutkimusyritys Kantarin kesällä julkaistun tutkimuksen mukaan osa huippubrändeistä on jopa tuplannut arvonsa. Näihin kuuluvat muun muassa sosiaalisen median alusta TikTok ja sähköautovalmistaja Tesla.

Mielenkiintoisinta lienee kuitenkin se, onko maailman arvokkaimpien brändien listan kärkipäässä tapahtunut vuoden aikana muutoksia. Dataa ja tutkimustietoa on paljon tarjolla, mutta ainakin Kantarin mukaan kymmenen kärjessä on tapahtunut muutoksia, joskin yhtiöt ovat samat kuin vuonna 2020. Ainoastaan sijoitukset ovat muuttuneet hieman.

Amazon on edelleen maailman arvokkain brändi – jo kolmatta vuotta peräkkäin – ja yhtiön brändin arvo on Kantarin mukaan vajaat 684 miljardia dollaria. Arvo nousi viime vuodesta jopa 64 prosentilla.

Amazon syrjäytti pitkään kärkikaksikkona olleen Googlen ja Applen vuonna 2019. Apple on pysynyt kärkikaksikossa jo 10 vuotta putkeen. Google tippui viime vuonna listalla kolmossijalta nelossijalle, mutta tänä vuonna yhtiö otti pronssipaikan itselleen takaisin Microsoftilta.

Kymmenen isoimman joukosta suurinta kasvua on tehnyt Apple 74 prosentin nousullaan. Amazonin etumatka siis hupeni hieman.

Kiinalainen teknologiayhtiö Tencent nousi kaksi sijaa ollen tuoreella listalla viides. Vajaan 241 miljardin dollarin arvoinen brändi ohitti Visan (191 miljardia) ja Alibaban (197 miljardia).

Kuudenneksi arvokkain on Facebook (227 miljardia). Alibaba otti seitsemännen sijan ja Visa kahdeksannen. Kärkikymmenikössä jatkoivat myös McDonald’s (155 miljardia) ja MasterCard (113 miljardia).

Maailman arvokkaimpien brändien analysointi ei ole kuitenkaan niin yksinkertaista, sillä eri tutkimusyhtiöt käyttävät erilaisia tutkimusmetodeja. Siksi eri yhtiöiden tulokset poikkeavat isosti toisistaan. Esimerkiksi tutkimusyritys Brand Financen viime vuoden listauksessa kärkikymmenikköön mahtuivat Amazon, Google, Apple, Microsoft, Samsung, ICBC, Facebook, Walmart, Ping An Insurance ja Huawei, joten Kantarin tutkimusta peilattaessa tähän kärkipäässä on tapahtunut selkeää muutosta.

Talouslehti Forbesin viime vuoden listauksessa kymmenen parhaan joukkoon mahtuivat Amazon, Google, Apple, Microsoft, Samsung, Facebook, Coca-Cola, Walt Disney Company, Louis Vuitton ja McDonald’s. Forbesin listalla kärkipaikalla on Apple, kakkospaikalla Google ja kolmospaikalla Microsoft. Kantarin ja Brand Financen listan ykkösenä oleva Amazon oli viime vuonna Forbesin mukaan vasta neljänneksi arvokkain brändi.

Kantarin listauksissa kymmenen kärjessä on nähty myös Nokia, joka oli vuonna 2008 maailman yhdeksänneksi arvokkain brändi. Brand Financen mukaan Nokian brändin arvo on enää kahdeksan miljardia euroa, jolla yltää tänä päivänä Brand Financen listalla 43. arvokkaimmaksi eurooppalaisbrändiksi.

Lue myös:

Nokia on yhä selvästi arvokkain suomalaisbrändi

Tässä ovat Euroopan arvokkaimmat brändit, Nokia ainoana suomalaisena 200 parhaan joukossa

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa