Brändit

Tässä ovat Euroopan arvokkaimmat brändit, Nokia ainoana suomalaisena 200 parhaan joukossa

Euroopan suurimpien brändien yhteisarvo laski viime vuonna jopa 10 prosentilla.
Kuva:
Nokia
Tässä ovat Euroopan arvokkaimmat brändit, Nokia ainoana suomalaisena 200 parhaan joukossa

Bränditutkimusyhtiö BrandFinance on taas listannut Euroopan arvokkaimmat brändit. Listan kärkipää ei tarjonnut suuria yllätyksiä, sillä autoala ja etenkin saksalaiset autobrändit ovat vahvoilla. Yllättävää ei ole myöskään se, että yli puolet 500 brändin listan yhtiöistä tulee Saksasta, Ranskasta tai Isosta-Britanniasta.

Euroopan arvokkaimman brändin ykkössijan säilytti saksalainen autovalmistaja Mercedes-Benz, jonka brändin arvo on liki 50 miljardia euroa. 40 miljardin rajat rikkoivat myös listan toiseksi yltänyt saksalainen televiestintäyhtiö Deutsche Telekom (43,5 miljardia) ja saksalainen autobrändi Volkswagen (40 miljardia).

Autobrändeistä kymmenen kärkeen mahtuivat myös saksalaiset BMW (5. sija) ja Porsche (6. sija). Kummankin edelle neljänneksi ylsi hollantilais-brittiläinen energiayhtiö Shell. Loput top 10 -listan brändit ovat järjestyksessä brittiläinen BP, saksalainen Siemens, brittiläinen Ernst & Young ja saksalainen Allianz.

Suomalaisista brändeistä korkeimmalla on vähemmän yllättäen Nokia, joka on ainoa suomalaistoimija 200 arvokkaimman joukossa. Kahdeksan miljardin arvoinen Nokia on Euroopan 43. arvokkain brändi. Vuosi sitten Nokia oli listan 46:s. Pohjoismaisten brändien kärkipaikkaa pitää ruotsalainen Ikea, jonka arvo on 15,3 miljardia. Ikea on listalla 17:s.

Sijoille 200–500 mahtui kuusi suomalaisbrändiä: Kone (1,88 miljardia), Neste (1,85 miljardia), Kesko (1,25 miljardia), Valio (1,1 miljardia), UPM (845 miljoonaa) ja Stora Enso (816 miljoonaa).

BrandFinance listasi myös Euroopan vahvimmat brändit tutkimalla yhtiöiden liiketoimintaa. Listan mukaan italialainen autobrändi Ferrari on Euroopan vahvin brändi. Kymmenen arvokkaimman brändin joukosta vain Ernst & Young mahtui mukaan vahvimpien brändien top 10 -listalle.

Kokonaisuudessaan Euroopan 500 arvokkaimman brändin yhteisarvo laski koronavuonna jopa 10 prosentilla. Eniten laskua nähtiin pankkisektorilla. Yksittäisistä brändeistä suurin laskija oli brittiläinen autobrändi Rolls-Royce, jonka arvosta suli reilut 47 prosenttia. Suurin nousija oli puolestaan kotiinkuljetuksia tekevä saksalainen Delivery Hero, jonka brändin arvo lähes kolminkertaistui koronan avittamana.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa