Brändit

Nokia on yhä selvästi arvokkain suomalaisbrändi

Muun muassa Mandatum Life nousi uutena 25 arvokkaimman suomalaisbrändin listalle.
Kuva:
Unsplash/Pawel Czerwinski
Nokia on yhä selvästi arvokkain suomalaisbrändi

Brändien arvoja analysoiva Brand Finance on taas listannut Suomen 25 arvokkainta brändiä, ja ykköspaikka ei yllätä tälläkään kertaa.

Nokia listattiin jo kuudetta kertaa putkeen Suomen arvokkaimmaksi brändiksi. Brändin arvo on kuitenkin laskenut merkittävästi viime vuodesta, sillä arvo on nyt noin kahdeksan miljardia euroa. Laskua viime vuodesta nähtiin peräti 11 prosenttia.

Viiden kärki on tismalleen sama kuin vuosi sitten. Toiseksi arvokkain brändi on Kone, jonka brändiarvo on vajaat kaksi miljardia euroa. Kolmantena on Neste, neljäntenä K-Market ja viidentenä Valio. Nämä viisi ovat ainoat miljardiluokkaan pääsevät suomalaisbrändit.

Kymmenen kärjessä on kuitenkin tapahtunut muutoksia sitten viime vuoden listauksen. UPM nousi kahdeksannelta sijalta kuudenneksi, Stora Enso 11. sijalta seitsemänneksi ja Fortum yhdeksänneltä sijalta kahdeksanneksi. Elisa puolestaan tippui kaksi sijaa ja oli yhdeksäs. S-Market säilytti 10. sijansa.

25 arvokkaimman brändin joukossa on kolme tulokasta: Mandatum Life, Metso Outotec ja Outokumpu. Mandatum Life on Suomen nopeiten kasvava brändi, sillä yrityksen brändin arvo kasvoi jopa 51 prosentilla 276 miljoonaan euroon.

Listan brändien yhteenlaskettu arvo on 24,3 miljardia euroa. Laskua vuoden takaiseen nähtiin vajaalla miljardilla eurolla. 150 arvokkaimman Pohjoismaisen brändin listalle mahtuu 29 suomalaisbrändiä, joista Nokia yltää neljänneksi. Kolmen kärjen muodostavat ruotsalaisbrändit Ikea (15,3 miljardia euroa), Volvo (15,1) ja H&M (10,5).

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa