Mainonta

ūüĒć Kaarinalaisyritys toteutti monen firman unelman ja osti koko etusivun ‚Äď 600 kilometrin p√§√§ss√§ ilmestyv√§st√§ paikallislehdest√§

Sopimushirviöistä tuli Zefortille myös sisäisesti odottamattoman merkityksellinen asia.
Kuva:
ūüĒć Kaarinalaisyritys toteutti monen firman unelman ja osti koko etusivun ‚Äď 600 kilometrin p√§√§ss√§ ilmestyv√§st√§ paikallislehdest√§

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Etusivun mainos Helsingin Sanomissa on monelle yritykselle eräänlainen virstanpylväs. Valtakunnallisen printtimedian ykkösmainospaikka on kuitenkin pienelle yritykselle melkoisen arvokas sijoitus.

Kaarinalainen sopimuksenhallinnan SaaS-yritys Zefort toi kuitenkin oman kampanjansa n√§ytt√§v√§sti esille lehden etusivulla ‚Äď aivan toisella puolella Suomea. Paikallislehti Vaarojen Sanomien lukijat saivat eilen h√§mm√§stell√§ kaarinalaisyrityksen koko etusivun peitt√§v√§√§ hirvi√∂mainosta.

Etusivun mainos on osa Zefortin kampanjaa, jossa pääosassa ovat erilaiset sopimushirviöt, kuten Clausezilla, Shadow Lurker ja Tentacle Beast.

"Kun kaikki menee digiin, niin ajattelimme, että miksemme tekisi printtiin."

‚Äď Kun kaikki menee digiin, niin ajattelimme, ett√§ miksemme tekisi printtiin, Zefortin markkinointijohtaja Heikki Sivonen toteaa.

Moni saattaa pohtia, miksi kansainvälisille markkinoille tähtäävä b2b-yritys, jonka asiakkaat ovat pääasiassa ruuhka-Suomesta, päätti ostaa koko etusivun Juuan ja Kolin alueen paikallislehdestä. Juuri tätä ihmettelyä Zefort tietysti tavoitteleekin.

‚Äď Koko kampanja on tehty pilke silm√§kulmassa. Tarinallisesti juuri Vaarojen Sanomat sopi siihen. Perehdyimme hieman Kolin tarinaperinteeseen, ja Kolin on aikanaan ajateltu olevan pyh√§ paikka, ja uskottiin my√∂s, ett√§ seudulla on asunut hirvi√∂it√§. T√§t√§ tarinaa kerromme my√∂s etusivulla.

Paikallislehden valitessaan Zefort halusi myös viestittää, että pienikin voi olla merkittävää. Taustalla oli Sivosen mukaan myös ajatus paikallisen yrityksen tukemisesta.

Hirviöt voimaannuttivat sisäisesti

Pienen, orgaanisesti kasvaneen yrityksen kampanja tehtiin t√§ysin sis√§isesti. Keskeinen oivallus liittyi siihen, ett√§ kun sopimuksia laaditaan huolella, niist√§ tulee melkoisia hirvi√∂it√§. Sopimushirvi√∂t esitell√§√§n kampanjassa 1930‚Äď60-lukujen hirvi√∂elokuvien julisteiden tyylill√§. Tuo ajanjakso oli hirvi√∂elokuvien jonkinlaista kulta-aikaa, ja visuaalisella ilmeell√§ kunnioitetaan my√∂s kyseist√§ elokuvagenre√§.

‚Äď Onhan t√§m√§ aika poikkeuksellisen rohkeaa markkinointia b2b-yritykselt√§, Sivonen arvioi.

‚Äď Paljonhan tehd√§√§n taktista liidil√§ht√∂kohtaista markkinointia, mutta uskon, ett√§ strategisella br√§ndimarkkinoinnilla voidaan tehd√§ eroa yritysten v√§lille, h√§n jatkaa.

Zefortin kampanjassa esiintyvät sopimushirviöt.

Sivonen uskoo, että markkinoinnissa täytyy pystyä ajattelemaan laajempaa kuvaa. Kampanja tuotti myös yllätyksellisiä merkityksiä, sillä sopimushirviöistä tuli hyvin nopeasti talon sisäisesti voimaannuttava ja jopa tietynlaista yritysidentiteettiä rakentava asia.

Zefortilla on kaavailtu esimerkiksi isoja halloween-juhlia syksylle, ja markkinointiosasto jopa ehdotti, että yrityksen tilikausi muutettaisiin halloweenista halloweeniin.

‚Äď Jos oma henkil√∂kunta innostuu, he my√∂s jakavat viesti√§ ulosp√§in. Kun kampanja vuoden alussa esiteltiin, se her√§tti tosi paljon spontaaneja riemastuksia. Meneeh√§n t√§m√§ ehk√§ v√§h√§n kauas itse tuotteesta, mutta t√§ss√§ on my√∂s tarttumapintaa. En ole vastaavanlaista reaktiota urani aikana kohdannut, kun on sis√§isesti jotain kampanjaa esitelty. Tyls√§ b2b-markkinointi ei pure, Sivonen toteaa.

Hirviöt sen sijaan purevat.

Tekoäly apuna

Kampanjassa henkilökuntaa kiehtoi myös se, että siinä on hyödynnetty paljon tekoälyä. Zefort käyttää tekoälyä myös omassa liiketoiminnassaan, sillä se muun muassa indeksoi sopimuksia tarkasti myöhempiä hakuja varten.

Kampanjan kuvatuotannossa hyödynnettiin Midjourney-tekoälyä ja sisällöntuotannon avustavana tukena oli Chat GPT.

Tyypillisesti Zefortin hirviökampanjan tyyppiset konseptoinnit tulevat ulkoa luovalta toimistolta, joten pienelle kasvuyritykselle se oli melkoinen ponnistus, johon käytettiin paljon aikaa ja resursseja.

‚Äď Ei t√§m√§ ihan perjantai-iltap√§iv√§n ideana tullut, vaan vaati huolellista kampanjasuunnittelua, Sivonen sanoo.

"Ei tämä ihan perjantai-iltapäivän ideana tullut."

Syvemmälle hirviönarratiivissa ei Zefortilla luultavasti mennä, mutta toki yrityksessä pohditaan, mihin nyt kehitellyt hirviöt voisi seuraavaksi viedä. Alustana voisi olla esimerkiksi jokin toinen paikallislehti tai vaikkapa lyhytelokuva. Sivonen muistuttaa, että yrityksen tähtäimessä ovat kansainväliset markkinat, ja sopimushirviö-käsite toimii maailmallakin.

‚Äď Uskon, ett√§ kampanjoilla voi m√§√§ritell√§ uudenlaisen tone of voicen markkinointiin. T√§m√§ ei ole br√§ndiuudistus tai oikeastaan yksitt√§inen kampanjakaan, vaan yrityksen myynti- ja markkinointikulttuurin rakentamista. Vakavaakin sanomaa voi kertoa hyvin monella tavalla.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa