Digitaalisuus

🔍 Ihmisiä on helppo houkutella nopeaan nautintoon, mutta kuka markkinoisi kurkkuja ja tomaatteja?

9.6.2023 10:47
Mikko Perttunen
Vegemi-sovellus tarttuu ravitsemusnäkökulmaan leikkisyyden kautta.

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Kansanterveydelliseltä kannalta monipuolinen ruokavalio olisi melkoisen hyvä asia, mutta kuluttajat eivät valitettavasti ajattele aina rationaalisesti. Siksi heitä on hyvä ohjata välillä oikeaan suuntaan.

Ruokailutottumukset muodostuvat jo varhaislapsuudessa, ja ne myös periytyvät helposti, minkä vuoksi Venner Oy kehitti viime vuonna Vegemi-sovelluksen, jossa samanniminen vatsabakteerihahmo opettaa sovelluksen käyttäjiä siitä, mitä hyötyä vihanneksista ja hedelmistä on, ja mihin kaikkeen niissä olevat ravintoaineet vaikuttavat. Sovelluksella voi kasvispelien lisäksi kuvatunnistaa oikeita kasviksia ja hedelmiä, ja applikaatiossa Vegemi saa niistä kasvisten ja hedelmien tutkittuihin terveyshyötyihin perustuvia ”supervoimia”.

Siis käytännössä ”popsi, popsi porkkanaa” -valistuskappale käännettynä nykylapsia kiinnostavaan muotoon.

– On aito haaste, että monissa perheissä lapset eivät suostu syömään kasviksia. Olemme saaneet sellaista palautetta, että monet aiemmin todella valikoivat lapset ovat alkaneet maistella Vegemin innoittamana tomaattia ja vaikkapa avokadoa, joihin he eivät ole aiemmin halunneet edes koskea. Se on poistanut ennakkoluuloja, kumppanuuksista ja markkinoinnista vastaava Anna Korhonen Vegemin tuottaneesta Venner Oy:sta kertoo.

"Moni vanhempi on antanut palautetta, etteivät he ole itsekään tienneet, millaisia vaikutuksia esimerkiksi porkkanalla on."
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Samalla kun lapsia innostetaan, valistetaan myös aikuisia. Vegemi-sovellus tarjoaa valmiiksi pureskeltua faktaa siitä, kuinka tärkeitä kasvikset ovat.

– Moni vanhempi on antanut palautetta, etteivät he ole itsekään tienneet, millaisia vaikutuksia esimerkiksi porkkanalla on kehoomme, Korhonen jatkaa.

1990-luvun lopun lapset muistavat vieläkin elävästi Tamagotchit, ja jotain samaa koukuttavuutta on varmasti Vegemissä. Hauskan hahmon kautta lapset ovat oppineet kiinnittämään ruokaan enemmän huomiota. Tähän mennessä Vegemi on ladattu lähes 5000 kertaa ja tapahtumia sovelluksessa on jo yli 1,3 miljoonaa.

– Kokonaisuutta lähdettiin rakentamaan tutkitun tiedon pohjalta. Mukana on pelillisyyttä, tarinallisuutta ja leikkisyyttä, mutta myös tärkeää faktatietoa, Korhonen sanoo.

Vegemistä on tullut hiljalleen ihan oikea ruokakasvatuksen työkalu. Espoossa kaupungin varhaiskasvatuksen kanssa Vegemi-sovelluksen ympärille on kuluneen kevään aikana kehitetty toimivaa ruokakasvatusmallia. Kehittämistyön jälkeen Vegemi-ruokakasvatusmallia on mahdollista hyödyntää missä tahansa varhaiskasvatusympäristössä.

Yhteistyötä kaupan kanssa

Vegemi on levinnyt myös ruokakaupan puolelle. Esimerkiksi Suur-Seudun Osuuskaupan hedelmä - ja vihannesosastolla Vegemi näkyy hyllysomisteina, joiden avulla halutaan kannustaa ihmisiä lisäämään hedelmien ja kasvisten syöntiä. Vegemi näkyy muun muassa hyllykalustuksessa, julisteina ja lattiatarroina, sekä erilaisissa tapahtumissa vierailevana Vegemi-hahmona.

Kesän aikana uutta myymäläkonseptia kokeillaan kahdessa SSO:n myymälässä, Sale Hiidensalmessa ja S-market Tupurissa, joissa sovellus myymälämateriaalin kuvatunnuksen avulla avaa asiakkaalle viikoittaisen yllätyksen, joka voi olla digitaalinen tai vaikka ihan oikea kasvis tai hedelmä.

Vegemi on olemassa myös maskottina.

– Yhteistyö kaupan kanssa on pitkäaikaisvaikuttamista, johon kauppaketjuilla on olemassa iso motivaatio. Tarvitaan uusia tapoja kannustaa ihmisiä syömään terveellisemmin, ollaanhan nyt uudenlaisten terveyshaasteiden edessä yhteiskunnallisella tasolla ja myös ruoan hintojen noustessa. Vegemin avulla myyntiä voi kasvattaa vastuullisesti. Korhonen toteaa.

Korhonen muistuttaa, että ruoka nähdään välillä hyvin vakavana asiana, ja helposti unohdetaan se, että ruokailu voi olla myös hauskaa.

– On ollut hienoa nähdä, miten Vegemin leikkisyys iskee myös meihin aikuisiin, Korhonen sanoo.

Faktaa:

Venner Oy on yhteiskunnallinen ruokakasvatusyritys, joka opettaa taloudellisia ja ekologisia ruokataitoja ja tähtää kasvisten lisääntymiseen ruokavaliossa. Vegemi-sovelluksen kehittämiseen yritys on saanut rahoitusta myös EU:lta.