Digitaalisuus

ūüĒć Ihmisi√§ on helppo houkutella nopeaan nautintoon, mutta kuka markkinoisi kurkkuja ja tomaatteja?

Vegemi-sovellus tarttuu ravitsemusnäkökulmaan leikkisyyden kautta.
Kuva:
ūüĒć Ihmisi√§ on helppo houkutella nopeaan nautintoon, mutta kuka markkinoisi kurkkuja ja tomaatteja?

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Kansanterveydelliseltä kannalta monipuolinen ruokavalio olisi melkoisen hyvä asia, mutta kuluttajat eivät valitettavasti ajattele aina rationaalisesti. Siksi heitä on hyvä ohjata välillä oikeaan suuntaan.

Ruokailutottumukset muodostuvat jo varhaislapsuudessa, ja ne my√∂s periytyv√§t helposti, mink√§ vuoksi Venner Oy kehitti viime vuonna Vegemi-sovelluksen, jossa samanniminen vatsabakteerihahmo opettaa sovelluksen k√§ytt√§ji√§ siit√§, mit√§ hy√∂ty√§ vihanneksista ja hedelmist√§ on, ja mihin kaikkeen niiss√§ olevat ravintoaineet vaikuttavat. Sovelluksella voi kasvispelien lis√§ksi kuvatunnistaa oikeita kasviksia ja hedelmi√§, ja applikaatiossa Vegemi saa niist√§ kasvisten ja hedelmien tutkittuihin terveyshy√∂tyihin perustuvia ‚ÄĚsupervoimia‚ÄĚ.

Siis k√§yt√§nn√∂ss√§ ‚ÄĚpopsi, popsi porkkanaa‚ÄĚ -valistuskappale k√§√§nnettyn√§ nykylapsia kiinnostavaan muotoon.

‚Äď On aito haaste, ett√§ monissa perheiss√§ lapset eiv√§t suostu sy√∂m√§√§n kasviksia. Olemme saaneet sellaista palautetta, ett√§ monet aiemmin todella valikoivat lapset ovat alkaneet maistella Vegemin innoittamana tomaattia ja vaikkapa avokadoa, joihin he eiv√§t ole aiemmin halunneet edes koskea. Se on poistanut ennakkoluuloja, kumppanuuksista ja markkinoinnista vastaava Anna Korhonen Vegemin tuottaneesta Venner Oy:sta kertoo.

"Moni vanhempi on antanut palautetta, etteivät he ole itsekään tienneet, millaisia vaikutuksia esimerkiksi porkkanalla on."

Samalla kun lapsia innostetaan, valistetaan myös aikuisia. Vegemi-sovellus tarjoaa valmiiksi pureskeltua faktaa siitä, kuinka tärkeitä kasvikset ovat.

‚Äď Moni vanhempi on antanut palautetta, etteiv√§t he ole itsek√§√§n tienneet, millaisia vaikutuksia esimerkiksi porkkanalla on kehoomme, Korhonen jatkaa.

1990-luvun lopun lapset muistavat vieläkin elävästi Tamagotchit, ja jotain samaa koukuttavuutta on varmasti Vegemissä. Hauskan hahmon kautta lapset ovat oppineet kiinnittämään ruokaan enemmän huomiota. Tähän mennessä Vegemi on ladattu lähes 5000 kertaa ja tapahtumia sovelluksessa on jo yli 1,3 miljoonaa.

‚Äď Kokonaisuutta l√§hdettiin rakentamaan tutkitun tiedon pohjalta. Mukana on pelillisyytt√§, tarinallisuutta ja leikkisyytt√§, mutta my√∂s t√§rke√§√§ faktatietoa, Korhonen sanoo.

Vegemistä on tullut hiljalleen ihan oikea ruokakasvatuksen työkalu. Espoossa kaupungin varhaiskasvatuksen kanssa Vegemi-sovelluksen ympärille on kuluneen kevään aikana kehitetty toimivaa ruokakasvatusmallia. Kehittämistyön jälkeen Vegemi-ruokakasvatusmallia on mahdollista hyödyntää missä tahansa varhaiskasvatusympäristössä.

Yhteistyötä kaupan kanssa

Vegemi on levinnyt myös ruokakaupan puolelle. Esimerkiksi Suur-Seudun Osuuskaupan hedelmä - ja vihannesosastolla Vegemi näkyy hyllysomisteina, joiden avulla halutaan kannustaa ihmisiä lisäämään hedelmien ja kasvisten syöntiä. Vegemi näkyy muun muassa hyllykalustuksessa, julisteina ja lattiatarroina, sekä erilaisissa tapahtumissa vierailevana Vegemi-hahmona.

Kesän aikana uutta myymäläkonseptia kokeillaan kahdessa SSO:n myymälässä, Sale Hiidensalmessa ja S-market Tupurissa, joissa sovellus myymälämateriaalin kuvatunnuksen avulla avaa asiakkaalle viikoittaisen yllätyksen, joka voi olla digitaalinen tai vaikka ihan oikea kasvis tai hedelmä.

Vegemi on olemassa myös maskottina.

‚Äď Yhteisty√∂ kaupan kanssa on pitk√§aikaisvaikuttamista, johon kauppaketjuilla on olemassa iso motivaatio. Tarvitaan uusia tapoja kannustaa ihmisi√§ sy√∂m√§√§n terveellisemmin, ollaanhan nyt uudenlaisten terveyshaasteiden edess√§ yhteiskunnallisella tasolla ja my√∂s ruoan hintojen noustessa. Vegemin avulla myynti√§ voi kasvattaa vastuullisesti. Korhonen toteaa.

Korhonen muistuttaa, että ruoka nähdään välillä hyvin vakavana asiana, ja helposti unohdetaan se, että ruokailu voi olla myös hauskaa.

‚Äď On ollut hienoa n√§hd√§, miten Vegemin leikkisyys iskee my√∂s meihin aikuisiin, Korhonen sanoo.

Faktaa:

Venner Oy on yhteiskunnallinen ruokakasvatusyritys, joka opettaa taloudellisia ja ekologisia ruokataitoja ja tähtää kasvisten lisääntymiseen ruokavaliossa. Vegemi-sovelluksen kehittämiseen yritys on saanut rahoitusta myös EU:lta.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa