Digitaalisuus

Entisen Posti-pomon verkkokauppapalvelu keräsi 3,5 miljoonan euron rahoituksen

29.8.2023 12:19
Mikko Perttunen
Starcartin toimintaperiaate muistuttaa lento- ja hotellipalveluita yhteen kokoavia verkkopalveluita.

Suomalainen verkkokauppojen kuluttajapalvelu Starcart on kerännyt 3,5 miljoonan euron siemenrahoituskierroksen.

Rahoituskierrosta johti pohjoismainen varhaisen vaiheen sijoittaja Inventure, ja mukana kierroksella oli myös merkittäviä suomalaisia enkelisijoittajia sekä Business Finland.

Starcartin palvelussa kuluttajat voivat helposti tehdä ostoksia useista eri verkkokaupoista yhden käyttöliittymän kautta. Täysin automatisoitu alusta hyödyntää tekoälyä löytääkseen edullisimmat hinnat, parhaimman saatavuuden ja nopeimmat toimitusajat yli 15 miljoonalle tuotteelle vertailemalla dataa yli 130 eri verkkokaupasta. Tämän lisäksi Starcart tekee ostokset automaattisesti kuluttajan puolesta.

Yrityksen toimintamalli muistuttaa matkailualalla yleisesti käytössä olevia lento- ja hotelliaggregaattoreita, kuten esimerkiksi Hotels.comia tai Ebookersia.

Viimeisen kahden vuosikymmenen aikana verkkokauppaostosten suosio on kasvanut valtavasti, mutta samalla ostosten tekeminen on muuttunut erittäin aikaa vieväksi.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Yhtiön tiedotteessa kerrotaan, että sen myyntimäärät ovat kasvaneet kymmenkertaisesti viimeisen puolen vuoden aikana, ja kuukausittaista kasvuvauhtia mitataan kymmenissä prosenteissa. Esimerkiksi heinäkuussa kasvu oli 21 prosenttia.

Starcartin perustaja ja toimitusjohtaja Pasi Ilola on tuttu muun muassa Postin digitaalisten palveluiden ja verkkokauppaliiketoiminnan johtamisesta.

– Viimeisen kahden vuosikymmenen aikana verkkokauppaostosten suosio on kasvanut valtavasti, mutta samalla ostosten tekeminen on muuttunut erittäin aikaa vieväksi. Eri verkkokauppojen ja tuotteiden valtava tarjonta aiheuttaa sen, että kuluttajat joutuvat selaamaan läpi suuren määrän eri vaihtoehtoja ostoksia tehdessään. Starcart kehitettiin ratkaisemaan tämä ongelma ja tekemään verkko-ostamisesta helpompaa, Ilola kertoo tiedotteessa.

Uuden rahoituksen turvin Starcart aikoo laajentaa toimintaansa kansainvälisesti ja suunnittelee lanseerauksia useille uusille eurooppalaisille markkinoille vuonna 2024. Kerättyä kasvurahoitusta käytetään myös Starcartin tekoälypohjaisen alustan kehittämiseen. Suunnitelmissa on lisätä palveluun satoja uusia kauppoja. Kerättyyn 3,5 miljoonan euron rahoitukseen sisältyy myös 400 000 euroa Business Finlandin tutkimuslainaa.

– Aiomme lähitulevaisuudessa kehittää Starcartin alustaa niin, että kuluttajien on entistä helpompi tehdä myös kestäviä ostoksia Starcartin kautta. Suunnitelmissamme on tuoda alustalle second hand -kauppoja sekä tarjota asiakkaille suosituksia kestävistä tuotteista ja toimitusvaihtoehdoista. Olemme hyvää vauhtia matkalla kohti tavoitettamme eli sitä, että Starcart on ainoa palvelu, jonka kuluttajat tarvitsevat ostoksia tehdessään, Ilola toteaa.

Lue myös: Verkko-ostaminen kääntyi Suomessa laskuun ensimmäistä kertaa yli kymmeneen vuoteen