Kuvaaja:
Kolumni

Cannes-konkari heittäytyy tunteelliseksi – ellei peräti lyyriseksi

17.6.2022 10:40
Anssi Järvinen
"Cannes on minulle maailman jäsentämistä, näkemysten muodostamista. Näkemäni otsikoimista. Kokemani kiteyttämistä – milloin mainoksiin, milloin kolumneihin, milloin mihinkin maailmaa muuttamaan", kirjoittaa Anssi Järvinen.

Kyllä. Tunnustaudun Cannes-veteraaniksi. Olen nauttinut maailman näkemyksellisimpien markkinoijien visioista ja luovimpien velhojen lahjakkuudesta jo kolmella vuosikymmenellä Cannes Festival of Creativityssä. Joskin festivaalin nimi onkin maailman muuttuessa ja tapahtuman kehittyessä vaihtunut muutamaan otteeseen.

Olen saanut hengittää samaa ilmaa itseäni viisaampien kanssa. Syvään. Niin teen nytkin. Sielunsiskot ja -veljet kokoontuvat juhannusviikolla Cannesin Palais de Festivaliin globaalien ilmiöiden, lennokkaan ajattelun, visaisten haasteiden ja niitä viisaampien ratkaisujen äärelle. Cannesiin hakeudutaan muodostamaan näkemyksiä tulevista. Visioimaan parempaa maailmaa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Suomalaisista toimistoista paikalle löytävät yleensä ne, jotka ovat jo laadukkaiksi todettuja. Sellaisia, jotka ovat jo niittäneet mainetta niin koti- kuin ulkomaisissakin alan katselmuksissa. Sellaiset toimistot, jotka eivät pärjää näille toimistoille siinä tärkeimmässä – luovuudessa – eivät ole myöskään kovin innokkaita lähettämään delegaatiota Cannesiin. Ei nytkään.

Paradoksi, jota en koskaan lakkaa hämmästelemästä.

Sama pätee asiakkaisiin. Esimerkiksi Marketing Finlandin kera Välimeren rannalle saapuu ennätyssuuri opinhaluisten ja tiedonnälkäisten markkinointiammattilaisten retkikunta. Niitä vähemmän opinhaluisia ja vähempään kylläisiä markkinoijia ei Cannesissa tapaa.

Toisin kuin olen usein kuullut väitettävän, Cannes ei ole vain kohtaamisia ja roseeviiniä. Ei. Se on myös psykedeeliä. Cannes avaa ajatusten tuntemattomia polkuja. Cannes muuttaa tajunnantiloja, aiheuttaa hämmentäviä kokemuksia ja mystisiä, mielenkiintoisia mielleyhtymiä. Sellaisia, jotka herättävät uusia ajatuksia. Ajatuksia, jotka merkitsevät jotakin. Jotka koskettavat. Sellaisia ajatuksia, joiden tuottamisesta minullekin maksetaan.

Suomalaisista toimistoista paikalle löytävät yleensä ne, jotka ovat jo laadukkaiksi todettuja. Sellaisia, jotka ovat jo niittäneet mainetta niin koti- kuin ulkomaisissakin alan katselmuksissa.

Cannes ei ole minulle vain mainontaa tai markkinointia. Cannes on ilmiöitä. Cannes on populaarikulttuuria, antropologiaa, näyteikkuna eri kulttuurien ja niiden ihmisten sielunmaisemiin. Maagisia oivalluksia.

Cannes on minulle maailman jäsentämistä, näkemysten muodostamista. Näkemäni otsikoimista. Kokemani kiteyttämistä – milloin mainoksiin, milloin kolumneihin, milloin mihinkin maailmaa muuttamaan.

Taannoin Cannes näytti, miten #metoo muutti maailmaa. Miten se ravisteli yhteiskunnan valtarakenteita, miten maailma reagoi, kun puolet ihmiskunnasta tuuletti traumojaan. Cannes näytti, miten #metoo myllersi tavan viestiä ja vastaanottaa viestejä. Miten #metoo vaikutti kanssakäymisiin, suhteisiin, suhteettomuuksiin.

Taannoin Cannes näytti, miten valveutuneet yritykset löysivät merkityksellisyytensä, “purposen”. Miten pirstaloituneet brändipersoonat eheytyivät, kuinka syrjäytymisvaarassa olevat brändipersoonat löysivät elämäänsä tarkoituksen. Roolinsa yhteiskunnassa. Tiensä menestykseen.

Kiitos näistä, Cannes. Mitähän näytät tänä vuonna?

Näytätkö, miten pandemia muutti ihmiskuntaa? Näytätkö ihmisen hulluutta, maailman älyttömyyttä? Inhimillistä hätää? Sotaa?

Mitä ikinä näytätkin, luot toivoa paremmasta maailmasta, uskoa valoisammasta tulevaisuudesta. Ihmisyydestä. Hyvän voitosta pahuudesta.

Sillä sellainen Cannes on.

Anssi Järvinen on kokenut copywriter ja bränditerapeutti. Hän tekee huomioita maailmasta, jossa toisten brändien elämä on tasapainoista ja auvoista, mutta toisten brändipersoonallisuus on vaarassa pirstaloitua ja käytös muuttua itsetuhoiseksi.

Oletko lähdössä Cannes Lions Festivals -tapahtumaan? Me MarkkinointiUutisissa olemme, ja etsimme nyt halukkaita lähtijöitä haastateltaviksi ja kippistämään MarkkinointiUutisten iltajuhliin kanssamme. Jos olet halukas jompaan kumpaan tai vaikka molempiin, ilmiannathan itsesi täällä.