Joshua Rodriguez / Unsplash
Brändit

72 prosenttia suomalaisista kertoo, että vastuullisuus vaikuttaa heidän ostopäätöksiinsä

22.3.2023 12:15
Mikko Perttunen
Suomessa suhtaudutaan yritysten vastuullisuusviestintään melko positiivisesti.

Vuosittaiseen brändien vastuullisuusmielikuvia mittaavaan Sustainable Brand Indexiin vastanneista suomalaisista 72 prosenttia kertoo, että vastuullisuus vaikuttaa kohtalaisesti tai merkittävästi heidän ostopäätöksiinsä.

Luku on vertailussa Pohjoismaiden korkein. Esimerkiksi Norjassa vain 59 prosenttia vastaajista kertoi vastuullisuuden vaikuttavan omaan ostokäyttäytymiseensä.

Suomalaiset myös puhuvat vastuullisuudesta.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Suomalaiset myös puhuvat vastuullisuudesta. 65 prosenttia vastaajista nimittäin kertoo keskustelevansa vastuullisuudesta ystäviensä tai perheensä kanssa.

Trendi on ollut viimeisen kymmenen vuoden aikana nouseva, eli niin kauan kuin Sustainable Brand Index -tutkimusta on Suomessa toteutettu. Ennen koronapandemiaa osuus kävi jopa 70 prosentissa, mutta putosi vuosina 2021 ja 2022 noin 60 prosenttiin.

Suomessa yleisin vastuullisuuskeskustelun aihe olivat sota ja konfliktit, joista 57 prosenttia vastaajista kertoi keskustelevansa. Toisena tuli energia (50 %) ja kolmantena julkinen terveys ja hyvinvointi (45 %). Ilmastonmuutos nousi Suomessa vasta neljänneksi yleisimmäksi vastuullisuuskeskustelunaiheeksi, vaikka se Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa oli listan kakkosena ja Hollannissa ykkösenä.

Yrityksiä kuunnellaan, muttei välttämättä uskota

Suomalaisista 47 prosenttia suhtautuu positiivisesti yritysten vastuullisuusviestintään. 24 prosentilla on kuitenkin negatiivinen asenne sitä kohtaan. Positiivisen suhtautumisen osuus kasvoi kyllä viime vuodesta, mutta on toisaalta matalampi kuin vuonna 2021. Negatiivisesti vastuullisuusviestintään suhtautui yhtä suuri osuus kuin viime vuonnakin. Suomessa suhtaudutaan kuitenkin verrokkimaihin nähden yleisesti hieman positiivisemmin yritysten tekemään vastuullisuusviestintään.

28 prosenttia suomalaisvastaajista kertoi luottavansa yritysten vastuullisuusviestintään, mutta yhtä suuri osuus pitää sitä puppuna.

Lue myös: Nämä brändit ovat kuluttajien mielestä vastuullisimpia – Valio palasi listan kärkeen vuoden tauon jälkeen

Lue myös: Sustainable Brand Index: Tässä ovat vuoden 2023 nousijat ja laskijat – vastuullisuuslistauksen pohjalla on kyytisovellus Uber

Sustainable Brand Index on Euroopan suurin riippumaton bränditutkimus koskien kestävää kehitystä, ja se suoritetaan kahdeksassa maassa eri puolilla Eurooppaa. Tutkimukseen haastateltiin yhteensä 80 000 kuluttajaa liittyen lähes 1600 eri brändiin. Suomessa tutkimusta on tehty vuodesta 2013 lähtien, ja tänä vuonna 12 000 kuluttajaa haastateltiin liittyen 228 brändiin.