Brändit

Zalando panostaa isoin toimin kestävään kehitykseen, koska puolet kuluttajista ei ymmärrä, mitä kestävyys tarkoittaa – "Meidän on korjattava tämä ristiriita nyt"

20.4.2021 12:45
Toni Rajamäki
Zalando haluaa muotiteollisuuden panostavan vastuullisuuteen.

Euroopan johtava muodin ja lifestylen verkkoalusta Zalando panostaa aiempaa vahvemmin kestävään kehitykseen “It Takes Two” -tutkimuksesta saatujen tulosten johdosta. Yritys kertoi aikeistaan tiistaina järjestetyssä tiedotustilaisuudessa.

Zalandon tutkimuksessa selvitettiin kuluttajien asenteiden ja käyttäytymisen välistä kuilua. Raportista selviää, että kestävän kehityksen tarkoitusta muotiteollisuuden kontekstissa ei ymmärretä kovin hyvin. Jopa puolet vastaajista myöntää, etteivät he ymmärrä, mitä kestävä kehitys todellisuudessa tarkoittaa. Tutkimuksesta selviää myös, että moni kuluttaja kamppailee kestävän kehityksen tavoitteidensa kääntämisessä konkreettisiksi teoiksi eli ostopäätöksiksi.

Zalando on tehnyt saamiensa tulosten perusteella erilaisia linjauksia, joilla kauppajätti toimii jatkossa vastuullisemmin. Tavoitteena on, että iso osa myynnistä tulisi pian kestävimmistä tuotteista.

– Haluamme, että vuoteen 2023 mennessä 25  prosenttia kokonaiskauppa-arvostamme tulisi kestävämmistä tuotteista. Koronaviruskriisin aikana asiakkaamme ovat kertoneet, että kestävää kehitystä tukevasta shoppailusta on tullut heille tärkeämpää kuin koskaan aikaisemmin. Mutta kun kysyimme heidän tuntemuksiaan kestävämmästä muodista, nousi voimakkaimmaksi mielleyhtymäksi “syyllisyys” ja heikoimmaksi “hauska”. Jos haluamme toimialana ottaa kestävän kehityksen vakavasti, meidän on korjattava tämä ristiriita nyt, jotta voimme rakentaa vahvempaa tulevaisuutta muodille, sanoo Zalandon toimitusjohtaja David Schneider tiedotteessa.

Zalandon tavoitteena on näyttää koko muotiteollisuudelle esimerkkiä tekemällä vastuullisista valinnoista houkuttelevampia, realistisempia ja saavutettavampia. Yhtenä konkreettisena tekona Zalando lanseeraa uuden kaupanteko-ominaisuuden, jolla kuluttajat voivat selata kestävämmän muodin tuotteita omiin arvoihinsa perustuen. Toisena asiana Zalando tuo second hand -muotia myyntiin seitsemällä uudelle markkina-alueelle.

– Asiakkaamme kertovat meille välittävänsä suuresti kestävästä kehityksestä, mutta he kokevat näiden arvojen mukaan toimimisen haastavaksi käydessään kaupoissa tai tehdessään ostoksia verkossa. Roolimme alustana on mahdollistaa itsellemme, brändeillemme ja asiakkaillemme kestävämmät valinnat sekä inspiroida yhteistyöhön ja pitkäkestoiseen muutokseen. Tämän vuoksi tuotimme raportin, josta me kaikki – Zalando, muotiteollisuus ja kuluttajat – voimme oppia. Vedimme raportin pohjalta johtopäätöksen, että jos todella haluamme kuroa umpeen pitkään kestäneen asenteiden ja käyttäytymisen välisen kuilun, muotiteollisuuden ja asiakkaiden on toimittava yhdessä, kertoo Zalandon kestävän kehityksen johtaja Kate Heiny.

Raporttiin on myös koostettu suosituksia, jotka auttavat tekemään vastuullisempia ostopäätöksiä. Yhtenä tärkeänä neuvona on selkeä viestintä kestävästä kehityksestä, jotta jokainen kuluttaja ymmärtää, mistä siinä on kyse.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)